Mencari Hasil Ilmu

Tuesday, February 03, 2009

MEMBAWA PULANG ASKAR

Presiden Barack Obama semalam berkata kebanyakan daripada 140,000 askar Amerika di Iraq akan pulang dalam tempoh setahun dan menegaskan rakyat Iraq kini bersedia memikul lebih banyak tanggungjawab terhadap keselamatan mereka sendiri.

Obama yang 'mewarisi' dua peperangan di Iraq dan Afghanistan, ketika kempen presiden sebelum ini memberi jaminan akan mengundurkan semua tentera negara itu dari Iraq dalam tempoh 16 bulan pada kadar satu atau dua briged sebulan.

Dalam satu temu ramah dengan stesen televisyen NBC, Obama turut memuji pilihan raya wilayah yang berlangsung di Iraq Sabtu lalu dengan menyifatkannya paling aman sejak pencerobohan tentera pakatan diketuai Amerika pada 2003, bagi menggulingkan Presiden Saddam Hussein.

Ketika ditanya sama ada sejumlah besar askar akan kembali, Obama menjawab: "Ya, kita akan melaksanakannya seperti yang kita janjikan di Iraq dan Afghanistan."

Pentadbiran Obama sudah melakukan penilaian semula secara menyeluruh terhadap strategi Amerika di Afghanistan, ketika tentera pakatan diketuai pasukan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) bertungkus lumus menghadapi keganasan dan tentangan pejuang Taliban.

Pentadbiran Obama sedang menimbang meningkatkan jumlah askarnya di Afghanistan sebanyak sekali ganda daripada 36,000 anggota kepada 60,000 anggota dalam tempoh 18 bulan.

Obama yang berbincang dengan Ketua Staf di Pentagon minggu lalu dilaporkan berkata beliau mahukan pengunduran tentera Amerika dilakukan secara berperingkat di Iraq.