Mencari Hasil Ilmu

Sunday, February 01, 2009

Israel anggap hanya mereka berhak hidup

Serangan yang dilancarkan Israel di Genting Gaza merupakan kejadian terburuk bagi menandakan pembukaan tahun 2009.

Peristiwa ini bukanlah perang membabitkan dua pasukan tentera tetapi serangan yang dilancarkan oleh satu pihak yang dilengkapi kelengkapan canggih terhadap 1.5 juta penduduk yang langsung tidak mempunyai keupayaan.

Tindakan ini merupakan satu jenayah terhadap kemanusiaan yang memalukan "masyarakat antarabangsa" (negara Barat dan Timur Tengah) kerana tidak melakukan apa- apa untuk menghentikan kekejaman Israel.

Di seluruh dunia, berjuta penduduk menunjukkan kemarahan dengan melancarkan protes. Rakyat Malaysia dilihat mendahului melalui banyak demonstrasi dan tunjuk perasaan serta resolusi di Parlimen dalam menunjukkan kebencian terhadap kekejaman Israel dan menyatakan sokongan terhadap rakyat Palestin.

Antara kekejaman Israel ialah pengeboman Ibu pejabat bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) serta kemudahan dan infrastruktur yang dimiliki beberapa pertubuhan kemanusiaan.

Dunia kini semakin jelas membenci Israel, pemimpin mereka memutuskan untuk menghentikan pengeboman di Gaza, namun mereka akan terus melaksanakan pelbagai tekanan terhadap penduduk Palestin termasuklah mengekalkan kehadiran tentera, selain sekatan ekonomi serta menghalang pemberian bantuan seperti makanan dan perubatan.

Satu lagi kekejaman yang nyata oleh Israel ialah penggunaan bom yang mengandungi fosforus yang mampu meninggalkan kesan kecederaan yang parah sehingga membawa kematian dengan cara membakar kulit hingga ke tulang. Penggunaan fosforus putih terhadap penduduk awam telah diharamkan di bawah undang-undang antarabangsa.

Akhbar Times of London merupakan media pertama yang mendedahkan penggunaan senjata ini pada 8 Januari lepas dan melaporkan bagaimana doktor di hospital Gaza menggambarkan kesengsaraan pesakit yang menderita akibat kebakaran luar biasa yang terlalu dalam dan tidak boleh dikawal.

Kesan penggunaan senjata ini merupakan antara sekelumit dari pelbagai kekejaman yang berlaku terhadap penduduk di Gaza. Memandangkan kawasan sempadan telah ditutup, rakyat Palestin tidak boleh keluar dari zon perang, tidak seperti peperangan lain di mana orang awam bertindak keluar untuk mendapatkan perlindungan di kawasan lain.

Kelancangan Israel dalam melancarkan serangan tidak berhati perut di Gaza adalah kerana mereka mendapat sokongan padu Amerika Syarikat (AS). Ketika Majlis Keselamatan PBB meluluskan resolusi supaya gencatan senjata dilaksanakan segera, AS bertindak mengundi untuk berkecuali. Perdana Menteri Israel mendedahkan bahawa dia telah menelefon Presiden George W. Bush supaya tidak menyokong resolusi itu.

Pentadbiran Bush telah menujukan semua kesalahan ini kepada Hamas. Namun AS yang telah membekalkan kebanyakan senjata dan pesawat pejuang dalam perang di Gaza. Negara-negara Eropah juga menunjukkan kekesalan mereka. Walaupun mereka mengecam pembunuhan penduduk awam namun mereka masih belum menarik balik bantuan dan sokongan kepada Israel.

Double standard dan hipokrasi yang didedahkan dalam konflik ini sangat ketara. Ketika berbilion dolar disumbangkan dalam bentuk dana dan senjata kepada Israel secara tetap oleh Barat, namun keadaan berbeza berlaku di Palestin apabila kerajaan yang memerintah Gaza dilarang memiliki senjata.

Oleh itu rakyat Palestin dilarang sama sekali daripada mempertahankan diri ketika berhadapan pengeboman dan serangan yang sangat dahsyat.

Sejak dua tahun lepas Gaza telah dikepung dan bantuan makanan serta pelbagai barangan penting lain dihalang memasuki kawasan sempadan. Apabila Palestin membina terowong bawah tanah melintasi kawasan sempadan Mesir bagi membolehkan penghantaran bahan makanan dan barang penting lain, Israel telah menyatakan tindakan ini sebagai satu jenayah.

Memang benar, senjata telah dibawa masuk melalui terowong ini tetapi kenapa menafikan penghantaran senjata ke Gaza sedangkan senjata besar dan canggih telah dibekalkan ke Israel? Kenapa Israel perlu berasa tidak senang dengan penduduk Gaza memperoleh makanan dan perubatan menggunakan terowong ini sedangkan hakikatnya penghantaran secara sah menggunakan jalan darat dan laut dihalang?

Ramai beranggapan bahawa AS akan berubah dengan nyata di bawah pemerintahan apabila Barack Obama mengambil alih tampuk kuasa. Tetapi ada tanda-tanda menunjukkan beliau akan meneruskan polisi yang sama. Kongres AS pada 10 Januari lepas mengundi dengan majoriti yang besar (390 berbanding 4) untuk terus menyokong Israel dalam langkah-langkah perang yang diambil. Pastinya Obama akan mengambil perhatian yang lebih tentang isyarat ini tanpa sebarang keraguan.

Israel telah melancarkan perang propaganda secara besar-besaran dalam serangan kali ini. Mereka telah menggunakan tempoh gencatan senjata selama enam bulan dari bulan Jun lepas untuk bersiap sedia melancarkan serangan seperti yang diakui oleh pemimpin Israel bahawa mereka telah menetapkan sasaran untuk serangan dalam tempoh beberapa bulan kebelakangan ini.

"Apabila serangan bermula, sekelompok diplomat, kumpulan pelobi, bloggers dan para penyokong Israel akan melancarkan mesej yang telah dirangka bagi menunjukkan bahawa mereka adalah mangsa walaupun serangan ini sebenarnya membunuh rakyat Palestin," lapor The Observer of London pada 4 Januari lepas..

Semua ini merupakan sesuatu yang telah dirancang sejak sekian lama, ujar bekas duta Israel ke PBB yang telah dilatih oleh Israel bagi menjalankan usaha-usaha yang telah dirancang mereka.

The Observer turut melaporkan bahawa dalam satu taklimat kepada pelobi mereka, mesej yang sama telah dinyatakan bahawa Israel tidak mempunyai pilihan lain selain melancarkan serangan ke Gaza sebagai tindak balas terhadap serangan yang dilancarkan oleh pejuang Hamas. Menurut mereka serangan dilancarkan hanya terhadap terhadap pejuang Hamas dan jika orang awam terbunuh ini adalah kerana Hamas menyembunyikan pejuangnya di kalangan orang awam.

Berdasarkan artikel The Observer, dalam pelan propaganda Israel, Hamas akan digambarkan sebagai pengganas. Tindakan mereka tiada kaitan langsung dengan penjajahan berterusan di tebing Barat, kepungan di Gaza atau pembunuhan berterusan rakyat Palestin sejak mereka dihalau dari Gaza.

Perang media Israel telah memainkan peranan seperti mana yang telah dijangka dalam artikel The Observer. Israel telah menonjolkan bahawa Hamas sememangnya berhak diserang memandangkan Hamas menolak untuk memanjangkan gencatan senjata pada penghujung Disember lepas.

Namun sebenarnya Israel yang telah melanggar gencatan senjata apabila melancarkan serangan udara dan darat pada awal November lalu. Palestin sebenarnya sangat tidak berpuas hati dengan tindakan Israel mengetatkan kepungan di Gaza yang turut mendapat sokongan AS dan Kesatuan Eropah (EU), yang mana tindakan ini telah mengakibatkan bekalan makanan, ubat-ubatan, sumber air dan elektrik semakin berkurangan sebagai satu hukuman kepada penduduk yang telah mengundi Hamas.

Hamas sebagai sebuah kerajaan yang dipilih telah ditonjolkan sebagai penjenayah kerana cuba memperoleh senjata sebagai alat untuk mempertahan diri daripada musuh mereka yang kejam. Namun Israel telah digambarkan tidak bersalah apabila menerima berbilion dolar dalam bentuk persenjataan yang canggih seperti senjata, pesawat pejuang dan kapal perang yang diperoleh kebanyakan dari AS.

Tiada sebarang bantahan dari Barat apabila bom yang mengandungi bahan kimia fosforus digunakan terhadap orang awam. Sasaran yang paling ketara terhadap melibatkan prasarana dan penduduk awam ialah apabila Israel mengebom sekolah di bawah kendalian PBB, yang mengorbankan lebih 40 orang dan pengeboman di satu kawasan perlindungan Palestin yang mengorbankan 30 orang.

Robert Fisk, seorang wartawan terkenal dan pakar Asia Barat berkata, adalah sesuatu yang mengkagumkan apabila ramai pemimpin Barat dan pengarang media telah berterusan mendendangkan pembohongan yang telah digunakan sejak sekian lama bahawa Israel sangat bertanggung jawab dalam mengelakkan pembunuhan membabitkan orang awam.

Beliau menyenaraikan banyak kekejaman Israel yang dilakukan pada masa silam yang disaksikan sepanjang beliau berkhidmat sebagai wartawan, yang mana ia membabitkan pembunuhan orang awam dengan ketara.

Antaranya ialah peristiwa penawanan Lebanon pada 1992 yang mengorbankan 17,500 orang, peristiwa pembunuhan beramai-ramai Sabra-Shatila membabitkan 1,700 orang awam, pembunuhan beramai-ramai Qana membabitkan 106 pelarian Lebanon di kem pelarian PBB pada 1996, pembunuhan beramai-ramai pelarian Marwahin yang telah diarah keluar dari rumah mereka oleh tentera Israel sebelum dibunuh oleh tentera yang menembak dari atas helikopter pada 2006.