Mencari Hasil Ilmu

Sunday, November 14, 2010

Zionist sebagai satu gerakan multinasional

Zionism adalah satu pergerakkan politik antarabangsa yang terlibat dalam membantu dan menyumbang kepada penubuhan negara yahudi untuk orang yahudi di tanah yang Land Of Israel di bumi bersejarah Judah. Sejak dari terdetik untuk wujudkan negara yahudi itu sehinggalah sekarang, pertubuhan ini sering membantu di belakang nya.


Zionis terikat berdasarkan kepada ikatan sejarah dan tradisi agama yang berkait rapat dengan orang yahudi untuk ke Land Of Israel. Selepas dua milinium selepas penindasan yahudi dan mereka bangkit semula pada akhir kurun ke 19. Ditemui oleh yahudi yang secular dan sebagai maklum balas kepada yahudi Ashkenazi kepada bercorak anti semetik dan penindasan.

Maksud Zionism dikeluarkan dari perkataan Zion yang bermaksud Jurusalem. Zionism diterbitkan dari seorang rakyat Austria bernama Nathan Birnbaum (Penemu kepada pergerakan kebangsaan pelajar yahudi bernama Kadimah) pada 1890.

Ahli ahli dan deligasi pada 1939 di senai hitamkan di Soviet Union dan negara lain seperti Poland (299,165 yahudi menyokong), USA (263, 741 yahudi menyokong), Palestine (167,562 yahudi menyokong), Romania (60,013 yahudi menyokong), United Kingdom (23,513 yahudi menyokong), Afrika Selatan (22,343 yahudi menyokong), Kanada (15,220 yahudi menyokong).

Zionist adalah pertubuhan multi nasional dan berstruktur seperti demorkrasi berpewakilan. Ahli ahli membuat cabutan undi bagi memilih pemimpin yang baru setiap empat tahun (Dua tahun sekali pada Perang Dunia ke Dua). Ahli ahli dikehendaki membayar yuran dalan bentuk Shekel. 30 orang akan dipilih sebagai ahli dewan dan mereka akan memilih memilih seorang ketua organisasi diantara 30 orang tersebut.

Sehingga tahun 1917, Organisasi ini memulakan operasi mereka dengan memindahkan orang orang yahudi secara berperingkat dan juga penemu kepada Tabung Kebangsaan Yahudi (1901 – badan kebajikan yang terlibat dalam penemuan negara yahudi). Begitu juga Anglo-Palestine Bank (1903) yang memberi bantuan kepada pelabur dan pekebun yahudi. Pada 1942, Zionist berubah dasar ke dasar untuk menubuhkan negara yahudi di wilayah Palestine.

Pada Mesyuarat Kongress ke 28 di Jurusalem, mereka meletakkan 5 dasar utama Program Jurusalem yang menjadi tonggak utama Zionism sekarang. Antaranya:
 Kekuatan kesatuan bangsa yahudi dan pemusatan kehidupan yahudi di Israel.

 Mengumpulkan sebanyak mungkin orang yahudi dari seluruh dunia dan latar belakang di bumi bersejarah mereka (Eretz Israel).

 Mengukuhkan negara Israel yang menjadi visi nabi nabi yahudi dalam mencapai keadilan dan keamanan.

 Mengukuhkan budaya yahudi melalui kemakmuran budaya dan pengajaran bahasa Hebrew .

 Penjagaan dan mempertahankan hak bangsa yahudi di mana mana.