Mencari Hasil Ilmu

Saturday, August 29, 2009

21 OGOS 2009

Sabda Nabi,
“Jangan lah kamu bersusah payah bersiap kecuali ke 3 tempat iaitu Masjid Nabawi, Masjidil Aqsa dan masjidil Aqsa”.

Kehadiran bulan Ogos mengingatkan kita terhadap pembakaran Masjidil Aqsa. Kejadian ini bermula apabila pelampau yahudi (Micheal Denise Rohan) elah menyalakan api di dalam masjidil Aqsa unuk membakar dan meruntuhkan masjid tersebut. Peristiwa ini menyebabkan sebahagian masjid mengalami kerosakan. Antara yang termusnah adalah semua peralatan di dalam masjid, dinding masjid, Mimbar Sallehhuddin Al Ayubi, Mikrab Zakaria, Masjid Umar Al- Khattab dan sebahagian serambi musnah, aap masjid roboh dan hiasan ayat al-quran musnah. Lebih kurang 1/3 (1500m²) musnah.

Tindakan pelampau yahudi Australia itu mendapat sokongan daripada regim Zionist bagi melihat masjid Al Aqsa dihapuskan dan memudahkan pembinaan Haikal Sulaiman.

Dia telah di tangkap dan telah mengeluarkan kenyataan bahawa ianya merupakan kewajiban agama seperti yang di sebut di dalam kitab Torah. Tambahan lagi, dia mengaku berjaya dalam misinya dalam melakukan perintah tuhan. Pihak berkuasa Israel kemudian nya menuduh sebagai gila semasa melakukan pembakaran tersebut.

Bumi bertuah ini telah menjadi rebutan tiga agama iaitu Islam, Kristian dan yahudi. Namun, yahudi berjaya akhirnya mendapat hak ke atas Palestine dengan cara halus dan juga cara keganasan.

Pada detik tahun 1948, umat islam dilarang untuk bersembahyang (menunaikan solat) di masjid ini. Sekeliling masjid dikawal oleh tentera yahudi.

Namun, perbezaan di antara islam( yang memerintah lebih 500 tahun) dengan pemerintahan tamadun yang lain adalah tamadun islam memerintah bersama islam dengan menerapkan hak kesamarataan, tiada unsur2 prejudis dan menerapkan unsur2 baik. Pemerintahan bukan islam pula memerintah dengan prejudis, dendam, kezaliman.

Sejarahnya, Sultan Sallehuddin memerintah Palestine dengan keadilan dan keamanan. Namun ketenangan ini tidak lama apabila bumi Al-Aqsa akhirnya di cabul oleh tentera kufar(yahudi Zionist dan british pada masa itu). Semasa pemerintahan Turki Othmaniyyah, satu gerakkan ditubuhkan bagi mengaur usaha dalam menubuhkan Negara yahudi di Palestine. Wakil Zionist telah berjumpa dengan Sultan Abdul Hamid yang mengetuai kerajaan islam Othmanniyyah bagi membeli tanah Palestine pada harga yang tinggi. Namun Sultan Abdul Hamid ditolak.

Kini mereka berusaha dengan pertolongan rakan sekutu mereka Britain, Amerika dan Russia. Sehinggalah pada tahun 1923, British menjajah Palesine bagi membantu yahudi menubuhkan Negara Israel. 1924, Kerajaan islam Othmanniyah ditumbangkan oleh Mustafa Kamal Artartuk (agen barat). Bermula lah satu detik penjajahan secara perlahan2 bumi Palestine.

Kemudian, dengan bantuan Amerika, Perancis dan British bumi Palestine ditarah sikit demi sedikit . 14 mei 1948, British menghentikan penjajahan dan mengelarkan Negara yahudi (Israel) dan bermulalah detik pembunuhan rakyat Palestine.

Pada OCT 1956, Israel bergabung dengan Perancis dan Britain menyerang Mesir dan berusaha menguasai terusan Suez. Mereka mendapa tentangan hebat daripada Tentera Mesir dan Ikhwanul Muslimin Mesir.

1982, Israel telah membunuh 3000 umat islam Palestine yang terdiri daripada orang tua, wanita dan kanak2 yang berlindung di kem Sabra dan Syatila.

Pada 90-an Israel menggali terowong di bahagian dasar Masjiddil Aqsa bertujuan masjid tersebut akan runtuh dengan sendirinya.

Yang malangnya apabila ada Negara islam sendiri mengikhtiraf penubuhan Negara Yahudi (Israel) dan menjalin hubungan diplomatic dengan mereka.