Mencari Hasil Ilmu

Sunday, August 21, 2011

CIA di Amerika

Agensi Penyiasatan Pusat(CIA) adalah agensi penyiasatan awam bagi kerajaan Amerika Syarikat.

Agensi bebas ini bertanggungjawab untuk memberi penyiasatan keselamatan nasional kepada pakar pakar pembuat polisi polisi di Amerika. Agensi ini juga terlibat ke atas aktiviti aktiviti yang di rancang oleh Presiden Amerika Syarikat.

Pada asalnya CIA dikenali sebagai Office of Strategic Service (OSS) yang ditubuhkan pada Perang Dunia ke 2 untuk mengatur aktiviti pengintipan di antara cawanagn cawangan di dalam tentera Amerika.

Pada 1947, dibawah undang undang keselamatan negara, CIA ditubuhkan dan saban tahun fungsinya semakin berubah ubah dari tugas sebagai penguatkuasa undang undang ke tugas keselamatan negara (lebih ke arah ketenteraan).

Tugas utama CIA adalah mengumpul informasi mengenai kerajaan luar, syarikat, individu dan menasihati pembuat dasar negara. Agensi termasuk melakukan operasi dan aktiviti paramilitan dan skuad khas pengaruh dari luar.

Ibu pejabat CIA adalah di Langley, McLean, Unincorporated Fairfax Country, Virginia

Di CIA terdapat 4 panel yang terlibat. Pengarah Pengintipan dan Penyiasatan yang bertanggungjawab keatas penyelidikan pengintipan dan penyiasatan dan juga analisis. Pengarah ke dua adalah di bahagian Secret Servise. Dikenali juga dengan Pengarah Operasi. Tugas bahagian ini adalah dalam mengumpul maklumat dan serang balas. Pengarah tenaga sokongan dan Pengarah sains dan teknologi juga tidak kurang pentingnya.

Ketua Pengarah CIA akan berhubung terus dengan congress, White House dan Ketua Pengarah Intelligence Nasional. Timbalan Ketua Pengarah CIA akan merangkap exakutif dalaman (dalam hal hal dalaman CIA sahaja).

Pusat Pengajian Intelligence CIA akan berfungsi untuk mengumpulkan maklumat dan bahan bersejarah dan mempromosikan pengajian intelligence sebagai subjek asas.

The Office of Public affairs akan menasihati Pengarah CIA dalam semua jenis media, polisi umum dan komunikasi terhadap peranannya. Agensi ini juga bertanggungjawab terhadap semua penyiaran yang dilakukakan di dalam industri media (termasuk industri perfileman).

Bahagian Intelligence terbahagi kepada pelbagai jenis berdasarkan isu isu utama di dunia dengan fungsinya mengumpul maklumat analisis pengintipan. Terbahagi kepada kumpulan analisis benua, kumpulan isu isu antarabangsa dan unit sokongan.

Kumpulan analisis benua termasuklah unit kajian ke atas Iraq, unit kajian timur tengah dan analisis afrika utara (MENA), Unit Analisis Asia Selatan (OSA), Unit Pemantauan Russia dan Eropah (OREO), Unit Analisis Asia Timur, Pasifik, Amerika Selatan, dan Afrika (APLAA).
Kumpulan-kumpulan kajian isu isu antarabangsa adalah unit analisis aktiviti keganasan yang membantu National Counterterrorism Center. Unit Analisis Pencerobohan yang bertanggungjawab mengkaji semua kemungkinan bahaya yang akan mengugat keselamatan nasional dan menasihati pembuat polisi, perancang strategi tentera dan penguatkuasa undang undang dengan analisis, amaran dan bantuan krisis.

Kumpulan analisis ancaman senjata membekalkan maklumat risikan berkaitan ancaman kepada negara atau kepentingan dan juga kearah merendahkan ancaman dan kawalan senjata. Ia juga menerima output daripada bahagian teknikal.

Kumpulan Pusat Analisis CounterTourism mengenalpasti, memantau, dan menganalisis cubaan entity asing dalam mendapatkan maklumat risikan berbentuk nasional atau tidak terhadap kepentingan Amerika. Ia bekerja bersama sama pekerja pekerja dari exskutif CounterIntelligence Kebangsaan.

Kumpulan Pusat Analisis Operasi Maklumat bertnggungjawab terhadap ancaman system ancaman komputer. Unit ini membantu Pusat Risikan Antarabangsa.

Unit Unit Sokongan termasuklah Unit Analisis Dan Pengumpulan Strategik, Unit Sokongan Polisi.

Unit Analisis Dan Pengumpulan Strategik memberi pengumpulan maklumat risikan yang komprehensif. Pengarah risikan berfungsi membantu agensi dan komuniti pegawai risikan dan pembuat pembuat polisi negara.
Pada 2004, Unit Rahsia menjadi teras utama agensi CIA. Unit ini berfungsi untuk mengumpul maklumat risikan terutama sumber HUMINT dan tindakan susulan. HUMINT ditubuhkan untuk mengangani masalah dan tindakan yang dilakukan musuh negara Amerika dari segi pengaruh falsafah dan budget.

Bahagian sains dan teknologi pula bertanggungjawab dalam melakukan penyelidikan, merancang dan mengurus pengumpulan data disiplin teknikal dan peralatan. CIA terlalu berminat akan terknologi yang terbaik. Ini kerana mereka ingin menggunakan kelebihan sebaik mungkin dan untuk mengatasi masalah masalah yang akan tibul di masa depan seperti menangkis serangan pengganas, melawan musuh semasa peperangan dan menang dalam setiap peperangan yang ada.