Mencari Hasil Ilmu

Sunday, August 14, 2011

Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI)

Biro Penyiasatan Persekutuan atau nama inggerisnya Federal Bureau Of Investigation (FBI) adalah sebuah agensi dibawah Jabatan Keadilan Amerika. Berfungsi sebagai badan penyiasat dan agensi khas. FBI telah menyiasat pelbagai jenis kesalahan yang derada di bawah tanggungjawabnya. MOTTO FBI adalah ‘Setia’, ‘Gagah berani’, ‘Intergriti’ yang berlandaskan tujuan asas penubuhan agensi tersebut.

Ibu pejabatnya terletak di Bangunan J.Edger Hoover di Washington D.C. Terdapat lebih 56 pejabatnya di Bandar Bandar besar Amerika. 400 agensi di Bandar Bandar kecil. 50 pejabat yang digelar sebagai ‘Legal attaches’ di kedutaan Amerika di seluruh dunia.

Budget fizikal pada tahun 2008, berjumlah 6.8 Billion termasuk 410 juta program bagi meningkatkan keselamatan negara dari pengganas, menghapuskan pengintipan terhadap negara, jenayah siber, teknologi maklumat, keselamatan, forensics, latihan dan program jenayah.

FBI ditubuhkan pada 1908 sebagai Biro Penyiasatan (BOI). Nama nya ditukar kepada Biro Penyiasatan Persekutuan pada (FBI) pada 1935.

Fungsi utama FBI adalah untuk melindungi dan mempertahankan Amerika dari pengganas dan ancaman pengintipan antarabangsa, meningkatkan dan menguatkuasakan undang undang di Amerika, membawa keadilan Amerika ke tahap yang terbaik.

Penyiasatan FBI tertumpu kepada melindungi Amerika dari serangan pengganas, melindungi Amerika dari operasi pengintipan antarabangsa, melindungi Amerika dari serangan siber dan jenayah berteknologi tinggi, memerangi rasuah di segenap lapisan masyarakat, melindungi hak sivil, melawan jenayah organisasi dan pertubuhan, memerangi jenayah kolar putih, memerangi jenayah kejam dan meningkatkan teknologi untuk kejayaan misi FBI.