Mencari Hasil Ilmu

Saturday, February 19, 2011

Pedang Saladin

Keistimewaan Pedang Salahuddin Al-Ayubi terbongkar apabila Profesor DR.Peter Paufler dan kumpulannya di Universiti Teknikal Dresden Jermen menemui tiub karbon nano di dalam pedang yang digunakan oleh tentera Sallehuddin Al-Ayubi di dalam peperangan Salib.

Tiub tiub karbon nano inilah yang telah menjadikan pedang pedang pejuang islam sangat istimewa, ianya tajam dan mudah lentur. Penemuan ini diterbitkan di dalam jurnal Nature pada 2006. Menurut sejarah, Sallehuddin telah memimpin pembebasan Tanah Suci ke tiga umat islam dari cengkaman Kristian hampir seratus tahun lamanya dalam Perang Salib.

Kunci kepada teknologi nano pedang mujadid terletak pada teknik pembuatannya yang unik. Bijih besi dari India yang dikenali sbagai Wootz mengandungi jumlah peratusan unsur karbon yang tinggi yang memberikannya sifat rapuh.

Apabila terkena suhu yang amat tinggi sekitar 800 Darjah Selsius campuran besi dan karbon tadi tidak akan ditambah dengan unsur seperti Kronium, Mangan, Kobalt, dan beberapa unsur lain yang telah memberikannya sifat sifat pedang setiawan (tajam lagi lentur).

Teknologi ini pupus selari dengan ketandusan Wootz dan penghasilnya. Penempa pedang ini secara tidak lansungnya menghasilkan ilmu baru contohnya campuran bahan kimia pada peratusan yang sesuai dan teknik penggunaan haba yang tinggi dalam membuat produk.

Pedang Sallehuddin berwarna biru berkilau di sepanjang pedangnya. Ia sekali gus mengajar pedang Tentera British dan Raja Richard sekali gus. Ini bererti kehebatan teknologi orang islam pada masa itu lebih hebat. Inilah yang dihikayatkan oleh sir Walter Scott dalam bukunya The Talisman.