Mencari Hasil Ilmu

Friday, February 18, 2011

Masih Damaikan Bosnia

Perjanjian Dayton yang ditandatangani 15 tahun lalu di Bosnia gagal membendung konflik etnik di situ.


Bosnia terbahagi kepada Croat menguasai 51% wilayah sementara 49% dikuasai Republik Srpska (etnik Serb). Pembahagian akibat Perjanjian Dayton pada 1995. Hasilnya terpaksalah negara berpecah untuk menjadi aman.

Penduduk islam sama ada takut atau enggan untuk pulang ke kediaman yang kini dikuasai etnik serb.

Selain tertedah oleh serangan, kepulangan mereka tidak di alu-alukan. Bagi penduduk islam, kembali ke kawasan yang dikuasai puak Serb menjadikan mereka puak minority. Wilayah timur yang bersepadanan dengan Serbia merupakan kawasan majoriti umat islam dan diistiharkan sebagai kawasan selamat oleh PBB.

Semasa perang kawasan wilayah Timur dijaga oleh Pengaman PBB dari Belanda membiarkan kawasan itu ditawan oleh tentera Serbia tanpa mampu dihalang Pengaman PBB. Disini terkuburnya, 7000 lelaki dewasa dan kanak-kanak islam yang dibunuh kejam dan ditanam dalam kubur besar di beberapa lokasi di negara tersebut.

Penduduk Serb bermati-matian mempertahankan hak dan bahagian mereka untuk mempunyai negara sendiri di Bosnia. Menurut mereka Perjanjian Dayton memberi hak kepada Serb untuk menubuhkan negara sendiri.

Walaupun wujud pandangan berbeza, yang penting ketiga – tiga puak perlu bersama sama mengetepikan perbezaan pendapat untuk mencapai kedamaian dan kestabilan.

Usaha yang dilakukan oleh US dan EU ditolak bulat bulat oleh tiga tiga etnik di sana.

Penduduk Bosnia diwakili oleh penduduk muslim, Croat menganggap cadangan itu tidak cukup kuat faktanya dan Serb menganggap pakej yang dicadangkan adalag di luar jangkaan mereka.

Memisahkan Bosnia pada 2 identiti berbeza adalah satu kesilapan yang besar. Memisahkan Bosnia kepada 2 identiti menyebabkan keinginan untuk memiliki negara sendiri membuak-buak. Sehingga hari ini, puak Serb menganggap Bosnia sebagai negara palsu dan kemerdekaan Bosnia adalah satu tindakan yang bodoh. Mereka menganggap Bosnia sebagai sebahagian daripada Serb. Malah usaha puak Serb membawa keluar dari Republik Srpska keluar dari bosnia dan bersatu dengan Serb tidak pernah padam.

Jika cubaan puak Serb berjaya menyebabkan puak Croat pula akan cuba bergabung dengan negara Croatia kerana wilayah mereka berdekatan dengan Croatia.
Masalah yang menghantui Bosnia adalah bagaimana merapatkan jurang antara etnik terutamanya etnik Serb yang menolak mentah mentah cadangan membentuk megara tunggal Bosnia.