Mencari Hasil Ilmu

Sunday, February 20, 2011

Loon Si Anak Didik Puff Daddy

Ada sesiapa mengenali seorang hamba Allah yang bernama Amir. Jika saya mengatakan dengan nama Loon maka ada peminatnya yang mengetahui siapa beliau yang saya ingin katakan. Beliau adalah seorang penyanyi Hip-Hop yang terkenal dan merupakan anak didik Puff Daddy yang menjadi bekas kumpulan Bad Boys.

Nama sebenar beliau adalah Chauncey L. Hawkins. Namanya amat laris sehingga Di USA cakera padatnya terjual sebanyak 7 juta unit.

Hawkins berasal dan dibesarkan dalam suasana kehidupan penuh sesak bersama sama masyarakat kulit hitam di lorong lorong gelap Harlem, New York. Beliau seperti anak anak muda lain terlibat dalam banyak aktiviti kurang sihat.

Mujurlah akhlaknya tidak rosak dan sebaliknya banyak terlibat dalam bidang muzik. Minat dalam tarian rap membuatkan mereka belajar bersungguh sungguh di setiap lorong di jalanan untuk menguasainya.

Hawkins mula terlibat sebagai artis apabila menganggotai kumpulan Harlem World. Semasa itu, mereka merakan banyak koleksi lagu-lagu rap. Beliau juga terlibat dalam bidang lakonan dengan membintangi dua buah filem arahan Damon Dash yang bertajuk Sate Property 2 dan Death of a Dynasty.

Ketika bersama syarikat Bad Boy, ia menghasilkan album solonya yang melonjak namanya. Beliau Berjaya di puncak kerjayanya sebagai rapper bagi kategori muzik genre R&B dan hip-hop.

Pada tahun 2004, Hawkins keluar dari syarikat tersebut dan menubuhkan syarikat sendiri untuk menghasilkan album bertajuk Boss Up Entertainment.

Segala penat dan lelah beliau akhirnya terbalas apabila yang diminati beliau akhirnya terbalas. Dunia glamour dan kekayaan melimpah luah

Beliau dilihat sebagai artis kulit hitam Afrika-Amerika yang Berjaya mencipta nama dan meraih pelbagai kejayaan. Semuanya berubah apabila beliau kmbali ke Dubai dan kini namanya berubah menjadi Amir.

Amir banyak mendalami ilmu-ilmu agama bersama ustaz. Selalunya ia akan ke Tanah Suci untuk mengerjakan umrah disamping berjumpa dengan imam-imam Masjidil Haram untuk menanyakan soal islam. Beliau akan melawat tempat tempat sejarah umat islam.

Harta dan nama yang beliau kecapi tidak pernah meletakkan beliau mencapai kebahagian dan ketenangan jiwa. Apa yang beliau inginkan adalah menjadi seorang islam yang beriman kepada Allah.

Penampilannya amat berubah sekali dari berpenampilan bergaya ke penampilan berjanggut, berjambang , berkopiah dan berjubah.

Kini beliau telah menyertai Lembaga Islam di Kanada dan berusaha dalam menyebarkan islam.

Amir menyimpan impian supaya satu hari nanti dia dapat mengajar artis popular lain supaya mengenal islam. Memahamikan mereka bahawa islam itu agama kedamaian bukannya agama keganasan yang di wawarkan media barat. Amir berdakwah dan menyampaikan nasihat kepada gnerasi muda di mana islam berada.