Mencari Hasil Ilmu

Thursday, February 17, 2011

Lahirnya Bandaraya Baru Yang Bertaraf Dunia

Pelan Induk Putrajaya telah membentuk sebuah tapak lading kelapa sawit kepada bandaraya moden abad ke 21.


Pada tanggal 21 June 1999, Bandaraya terbaru Malaysia menyambut penghuni penghuni nya diterajui oleh Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahadhir Mohamad ke Perdana Putra Putrajaya. Kemudian disusuli dengan kakitangan kakitangan awam yang lain setelah mendapat kunci kunci pejabat yang lain.

Konsep sebuah bandaraya baru yang berasingan khas untuk kerajaan persekutuan bukanlah satu konsep yang baru. Sewaktu kemerdekaan US pada 1783, US mengambil keputusan untuk mendirikan Bandar baru yang dinamakan Washington DC di tepi Sungai Potomac. Langkah ini diikuti dengan negara Kanada yang memilih Ottawa. Pentadbiran penjajah British di India memilih untu menubuhkan Bandar baru yang bernama New Delhi. Turki memilih Ankara bukan nya Instanbul. Australia memilih Camberra bukannya Sydney dan Melburne. Brazil membangunkan Brasilia bukannya Rio de Janeiro dan Sao Paulo. Pakistan memilih Islamabad bukannya Kerichi.

Bandaraya pentadbiran ini mempunyai satu persamaan. Ia dirancang dengan teratur untuk melambangkan dan inspirasi negara.

Menjelang 1990, Penduduk Kuala Lumpur akan meningkat sebanyak 4.1% setahun. Bersempadan pula dengan Bandar Bandar Klang, Damansara, Puchong, Subang jaya dan Shah Alam memadatkan lagi populasi dan guna tanah di Kuala Lumpur.

Dato Seri Dr Mahadhir Mohammad berjaya mencari penyelesaian dengan menghidupkan konsep bandaraya pentadbiran berasingan di negara ini. Faktor untuk permindahan ini adalah disebabkan kos, kewangan, sosio ekonomi dan alam sekitar.

Kerajaan mempunyai 2 pilihan iaitu meningkatkan penggunaan tanah atau menyewa banyak ruang tanah. Kedua dua melibat kos yang tinggi.

Implikasi yang lain adalah kesesakan lalu lintas, social dan kesan alam sekitar.

Pada asalnya 8 lokasi dikenal pasti sebagai tapak bandaraya Putrajaya kerana topografi nya yang menarik. Lokasi nya adalah Pinggiran Pantai Sepang Selangor, Kawasan Pantai Pulau Lumut, Barat daya Rawang Selangor, Kawasan Sabak Bernam Selangor, Kuala Selangor Timur Selangor, Dataran Kenaboi Jelebu Negeri Sembilan, Pantai utara Port Dickson, Bukit tinggi Pahang.

Antara syarat pembangunan Putrajaya adalah pembangunannya mestilah selari dengan Cyberjaya, Meletakkan Malaysia unggul di mata dunia, Berdekatan dengan KLIA, berhubungan dengan Bandar Bandar utama yang lain.

Akhirnya Daerah Sepang dipilih kerana factor hartanah (lokasi dan jaraknya dengan Bandar Bandar utama yang lain), terletak berdekatan dengan Kuala Lumpur, berhampiran dengan Cyberjaya.

Pada 2 Jun 1993, Ahli Palimen mengistiharkan Prang Besar sebagai tapak pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang baru. Pada 12.10.1994, Prang Besar bertukar namanya kepada Putrajaya sempena Perdana Menteri Pertama.

Keluasan Putrajaya adalah sebesar Shah Alam iaitu 4.45 km².

Tumpuan utama pembinaanya adalah gabungan manusia dengan pencipta, manusia dan alam semulajadi serta manusia dan manusia.

Peneraju utama Bandaraya Putrajaya adalah (19.10.1995) Petronas (40%) dan Khazanah (40%) serta Kumpulan Wang Amanah Malaysia (20%).