Mencari Hasil Ilmu

Tuesday, February 22, 2011

Herbatus Sauda Dalam Kajian Perubatan

Ibnu Sina hidup diantara tahun 980-1037 Masihi telah meneliti manfaat Habbatus Sauda. Ahli perubatan yanuni seperti Dioscoredes pula mencatatkan manfaat Habbatus Sauda dalam mengubati sakit kepala dan saluran pernafasan.

Ibnu Sina di dalam bukunya ‘ Canon Of Madicine’ menerangkan bahawa ia boleh meransang tenaga, memulih kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim dalam bukunya Medicine of the prophet mengatakan bahawa Habbatus Sauda dapat memulihkan penyakit penyakit seperti batuk, bronchititis, masalah perut, cacing, masalah kulit, senggugut, haid, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur.

Dr Ahmad Elkadi pula mengatakan bahawa herba ini dapat meningkatkan daya tahan sakit (sistem imunisasi).

Dalam sebuah buku bertajuk Rahsia Perubatan Habbatus Sauda dan diterjemahkan ke bahasa melayu oleh Abdul Khairi Al-Latifi, habbatus Sauda boleh membantu megeluarkan asid urik dari badan dan mengelak dari terkena gout , bahan Nigellon yang terdapat di dalam nya dapat mengurangkan kesukaran bernafas dan serangan asma dan memberi manfaat dalam rawtan serangan ke atas pembuluh darah. Nigellon juga dapat mengurangkan pengeluaran Histamine yang menyebabkan alahan , menyembuhkan selsema, merendahkan tekanan darah dan banyak lagi.

Ibnu Qayyim melaporkan bahawa Habbatus Sauda dapat mengubati 50 penyakit. Nabi Muhammad bersabda “ Sungguh dalam Habbatus Sauda terdapat penyembuh segala penyakit, kecuali al-Sam (Kematian).