Mencari Hasil Ilmu

Thursday, December 16, 2010

Neturei Karta (Penjaga Kota)

Neturei Karta dalam bahasa Aram bermaksud penjaga kota adalah salah satu organisasi yang ditubuhkan pada abad ke 18 dengan tujuan menentang gerakkan dan ideology Zionist. Dipolopori oleh Yahudi Ortodoks organisasi yang dipimpin oleh Rabbi Yisroel Ben Eliezen (27.08.1698 – 22.05.1760). Dibentuk secara rasmi pada 1935 atas kemunculan Zionist dan rencana pembentukkan negara Israel. Gerakan ini yakin pembentukan negara Israel hanya dibenarkan di saat kedatangan juru selamat atau Imam Mahadi.


Di awal penubuhan nya, anggota gerakkan hanya tertumpu di Jurusalem sahaja dan mula melebarkan sayap hingga ke Landon, New York, Lithuania dan beberapa tempat di Amerika Utara. Bagi golongan ini, Zionist dianggap secular dan hanya akan mengotori Tembok ratapan. Kebanyakkan pemimpin menjalinkan hubungan erat dengan Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad. Mereka terlalu menghormati beliau kerana pemerintahannya cukup adil terhadap orang yahudi yang merupakkan kelompok minority di sana.

Pemimpin pemimpin Neturei Karta juga pernah mengunjungi Syeikh Yusuf Qardawi dan dalam kunjungan tersebut mengatakan umat islam menentang penjajahan dan gerakkan zionisme yang menindas bukan orang orang yahudi, Sebahagian orang yahudi Ortodoks berhimpun di Al-Quds menyuarakan bantahan terhadap pendudukan Zionist atas wilayah Al-Quds yang dirampas daripada Palestine sejak lebih dari enam dekad. Kelompok yahudi Ortodoks yang tidak mengakui ideology Zionisme sebagai sebahagian dari ajaran agama yahudi dan mendukung perjuangan rakyat Palestine melawan Zionisme.

Dalam tunjuk perasaan ini, puak puak yahudi bersatu dalam gerakan Neturei Karta melaungkan slogan anti Zionist sambil membawa kain rentang tertulis “Yahudi bukan Zionist”. Puak puak Naturei Karta turut membakar bendera Zionist sehingga menimbulkan kemarahan tentera tentera Zionist. Ini menimbulkan petempuran kecil antara penunjuk perasaan dengan tentera Israel.

Kumpulan Neturei Karta mula dikenali apabila beberapa pemimpinnya berkunjung ke Iran pada tahun 2006 bagi memberi sokongan kepada Presiden Mahmoud Ahmadinejad dalam satu persidangan bagi menyangkal peristiwa penghapusan kaum yahudi yang dilakukan regim Nazi semasa Perang Dunis Kedua. Hubungan rapat dengan pentadbiran Palestine termasuk Hamas di Gaza dikecam kumpulan anti-zionist yang lain.

Selain Neturei Karta, International Jewish anti-Zionist Network (IJAN) ditubuhkan dengan komited memperjuangan kemerdekaan Palestine. Cawangan –cawangan mereka adalah di Poland, Iraq, Argentina, Afrika Selatan, Broklyn, Missisippi memperjuangkan hak hak sivil, aparteid di Afrika Selatan. Mereka dilihat bersungguh sungguh Zionisme dan negara Israel. Mereka berkeras menolak kolonisme dan menghapuskan warisan warisan nya. Sewaktu Israel memasuki Gaza, menyerang Palestine, IJAN berkumpul menyuarakan bantahan di hadapan kedutaan Israel di Bandar San Francisco Amerika Syarikat.