Mencari Hasil Ilmu

Friday, December 17, 2010

masjid dianggap tempat latihan pengganas

Bagi penduduk Bandar Camberley, England mempertahankan bangunan sejarah St.Gregory sebuah sekolah lama era Victorian. Semuanya bermula apabila Persatuan Kebajikan Benggali, Berkshire, Hampshire dan Surrey mengemukan permohonan mendirikan tapak masjid di kawasan itu.

Sejak 14 tahun bangunan itu menjadi milik Persatuan Kebajikan Benggali, namun tak ada seorang pun menghiraukannya. Di bangunan itu segala aktiviti islam dilakukan. Dengan keperluan yang mendesak kumpulan minoriti islam merancang dalam pembinaan pembinaan masjid yang bernilai 3 juta Pound yang dianggap paling besar. Masjid itu akan mempunyai menara setinggi 100kaki, sebuah kubah, dewan solat, perpustakaan dan dewan serba guna.

Impian minoriti islam berkecai apabila rancangan itu mendapat tentangan hebat daripada pihak gereja dan penduduk tempatan.

Isu pembinaan menjadi kontroversi apabila penduduk tempatan mempersoalkan pembinaan masjid yang mengikut seni bina islam. Mengikut penduduk tempatan, seni bina itu tidak mengikut standard kualiti seni bina English. Bangunan yang dibeli adalah mempunyai seni bina unik English dan diwartakan sebagai kawasan peliharaan warisan seni bina. Apabila kawasan tersebut dirobohkan, maka hilanglah satu kesan peninggalan sejarah yang paling berharga.

Penduduk di situ bimbang keadaan lalu lintas akan menjadi sesak apabila adanya masjid baru. Yang mereka takutkan adalah dua menara masjid yang bakal dibina. Sebenarnya mereka lebih takutkan islam tersebar luas. Mereka membayangkan masjid sebagai kekuatan islam.

Bangunan St.Gregory hanya terletak 400 ela dari Sanhurst (Akedemi Tentera Diraja). Jika dibina akan menimbulkan ancaman kepada tentera. Di akedemi, pegawai menerima latihan ketenteraan. Yang membimbangkan, menara masjid 100 kaki tinggi akan menjadi menara tinjau puak pelampau untuk mengintip rahsia ketenteraan.

Menara masjid bagi mereka akan menampakkan hampir keseluruhan kawasan Akedemi dan akan mendedahkan keselamatan negara kepada bahaya. Mereka juga mempersoalkan saiz menara dan mengatakan kedudukannya sangat hampir dengan Akedemi Tentera Diraja Britain.

Apa yang umat islam sekitarnya inginkan adalah tempat untuk bersolat(masjid) bukannya bangunan sekolah yang serba kekurangan.