Mencari Hasil Ilmu

Tuesday, November 16, 2010

Yahudi Pandai Bukan realiti sebenar

Pemenang Hadiz Nobel banyak dibolot oleh orang yahudi. Begitu juga banyak pemikir – pemikir hebat, saintis, ahli perniagaan dan ahli perniagaan adalah yahudi. Maka timbullah andaian bahawa yahudi adalah bangsa yang bijak dan pandai. Ia selaras dengan kenyataan yahudi bahawa konsep bangsa pilihan tuhan adalah bertepatan dengan agama mereka.


Memang banyak pemikir hebat di kalangan mereka antara nya Sigmund Freud, Karl Marx dan Albert Einstein. Begitu juga sekarang dengan negara yang kecil dan sangat sendat mereka berjaya menguasai Amerika Syarikat dan Eropah Barat serta secara lansung dunia keseluruhanya. Adakah ini hebat.

Mereka menyumbang kepada kalifah Umaiyyah, Abbassiyyah dan Uthmanniyah mahupun Analusia serta Anatolia. Yahudi menjadi penyumbang utama kepada tamadun islam. Dari situ mereka terus menyumbang perkembangan Renaissance di Itali dan seterusnya Enlightenment yang membawa dunia ke zaman moden.

Pada waktu yang sama timbul kebodohan mereka. Bagaimana pula negara yang bijak gagal membina sebuah negara. Jika dibanding dengan bangsa lain, mereka tidak menghadapi masalah untuk membina negara sendiri.

Apabila menubuh negara Israel pula, mereka terus tidak diiktiraf. Dalam keadaan yang sama mereka gagal mengalahkan bangsa Palestin yang sering mengganggu mereka.

Hakikatnya walaupun bijak pandai dikalangan yahudi tetapi perlu meninggalkan agama nya untuk masa depan. Demi mencorak zaman moden, beliau meninggalkan agamanya. Ayahnya beragama Kristian manakala beliau Atheis. Beliau pencipta fahaman komunisme dimana tiada tuhan fahaman nya dan negara akan ditadbir dibawah fahaman secular.

Dalam sejarah tamadun, menempatkan kepentingan orang yahudi semasa tamadun Rom, Islam, Renaissance mahupun Enlightenment tetapi tidaklah begitu besar. Mereka adalah sebahagian daripada kelompok yang besar. Tanpa orang bukan islam mereka tidak dapat berkembang.

Di Amerika Syarikat dan Eropah, yahudi tidak akan bangun tanpa golongan gentile. Mereka sangat memerlukan sokongan dan bantuan dari golongan yang lain.

Itu sebabnya negara yahudi, Israel gagal muncul sebagai negara yang berjaya. Ia merupakan negara yang tidak diiktiraf oleh negara negara bukan yahudi. Warganegara Israel berketurunan Arab tidak diberi peluang dan hak sewajarnya oleh perlembagaan. Pada masa penubuhan negara Israel, mereka mengiktiraf hak rakyat Palestine dan berubah dari semasa ke semasa.

Penubuhan Israel yang berasaskan fahaman Zionist sendiri banyak ditentang oleh yahudi sendiri. Di kalangan yahudi Ortodoks, mereka berpendapat bahawa selagi masih tidak turun maka negara Israel tidak boleh wujud. Pendapat adalah berdasarkan kepercayaan agama. Ada di kalangan yahudi yang tidak mempercayai agama juga menolak sebuah negara Israel berasaskan kaum

Di kalangan yahudi terdapat banyak fahaman mazhab, kumpulan dan firgah. Banyak juga orang yahudi telah meninggalkan agama mereka. Ada yang memeluk kristian, islam. Yang banyak adalah mereka yang atheis dan Astonisisme.

Adakah orang yahudi berasaskan kepada kaum dan agama. Banyak yang asalnya bukan keturunan yahudi terutama di Russia. Ini kerana mereka memeluk agama yahudi. Ada juga yahudi yang tidak mempercayai agama mereka.

Dalam tradisi islam, penganut awal kristian yang berpegang kepada Kitab sebenar Nabi Isa digelar sebagai Nasrani tetapi menurut barat Nasarenes merujuk kepada salah satu daripada mazhab awal Kristian.