Mencari Hasil Ilmu

Thursday, November 18, 2010

Sejarah imigrasi yahudi ke Palestine

Peningkatan penduduk yahudi di Palestine adalah disebabkan oleh  kesempitan kehidupan mereka di eropah dan penigkatan pengaruh Organisasi Yahudi Sedunia. Agensi Yahudi untuk Palestine meningkat di bawah Ketuanya David Ben Gurion dengan polisi bahawa Ziomist Amerika akan memberi dana dan pengaruh di Washington DC dengan pengaruh dan effective di Komuniti Palestine Amerika.


Selepas Perang Perang Dunis ke 2 dan Holocaust menyebabkan banyak masyarakat yahudi yang tidak mempunyai Negara menjadi pelarian. Banyak yang terselamat dari Holocaust lari melarikan diri ke Palestine dimana di tangkap oleh tentera British. Namun, kemaraan yahudi gagal dibendung oleh pihak british.

Pada 1947, Agensi khas dibawah Pertubuhan bangsa bangsa bersatu (PBB) mengesorkan bahawa Barat Palestine diberikan kepada Negara yahudi manakala yang lain nya diberikan kepada Negara Palestine. Keputusan P BB mengakibatkan Perang diantara Yahudi dan Negara arab yang dikenali sebagai Perang Arab Israel 1048.

Pada 14 May 1948, Pada akhir mandate British. Agensi Yahudi David Ben Gurion mengistiharkan bahawa tarikh tersebut Negara yahudi tercipta. Lantas itu, 7 negara arab pada hari yang sama menyerang dan membunuh tentera tentera Israel. Konfliks ini menyebabkan 710,000narab Palestine menjadi pelarian dan 850,000 yahudi berhijrah ke Israel.

Fungsi Pertubuhan Yahudi Sedunia berfungsi sebagai organisasi yang membantu dalam membantu dan menggalakkan yahudi untuk berhijrah ke Israel. Ia memberi bantuan secara politik dari beberapa buah Negara di dunia.

Perjuangan utama adalah pada tahun 1948 di mana membantu memberi sokongan logistic kepada penghijrahan yahudi secara besar besaran dan terpenting adalah dimana usahanya dalam membantu yahudi untuk keluar dari Soviet Union dan untuk mempraktikkan kebebasan beragama dalam harian mereka.