Mencari Hasil Ilmu

Friday, November 26, 2010

Perang Di Afganistan

Perang Afganistan yang bermual pada Oktober 2001 telah melampaui lebih lapan tahun lamanya. Tiada tanda perang yang diketuai oleh kuasa besar US dan sekutu kuatnya NATO akan berakhir dengan kemenangan.

Perbelnjaan Perang dengan Afganistan adalah yang terbesar dan jika di campur dengan Perang di Iraq jauh lebih parah lagi.

Dalam memahami proses kejatuhan dan kebangkitan sesebuah kuasa baru, ia harus dilihat melalui sudut sejarah silam. Pihak US tidak akan mengakui kelemahan dan kejatuhan kuasa yang dialaminya.

Pihak Soviet Union pada masa dahulunya cuba bertahan daripada mengaku kalah pada 1979 hingga 1989 dan berundur setelah benar benar tenat dan terbukti gagal mempertahankan diri. Dengan menanggung beban di Afganistan menyebabkan Soviet Union mengalami kemusnahan ekonomi dan menjadi salah satu daripada keruntuhan Empayar Soviet pada Disember 1991.

Tiada siapa yang boleh meramalkan bahawa Soviet Union sebuah empayar yang besar boleh jatuh dengan masa yang begitu cepat sekali. Tidak dapat dinafikan bahawa keruntuhan dan kehancuran empayar soviet ada hubungan dengan perang pada 1979-1988.

Beban tanggungan perang semakin meningkat. Perbelanjaan perang dengan pihak Taliban semakin meningkat dari tahun 2003 sehingga sekarang. Perbelanjaan perang pada 2002 adalah 20 Billion berbanding 2003 kurang dari 20 Billion.

Bilangan tentera Amerika dan sekutunya semakin tinggi. Angka kematian semakin meningkat dari 2002 hingga kini. Sejak 2007, kematian tertinggi lebih daripada 200 orang, 300 orang bagi 2008 dan 400 kematian bagi 2009.

Sokongan sekutu NATO juga berkurangan, ada yang menarik diri contoh UK, Denmark dan Australia menyatakan akan mengurangkan atau memberhentikan penghantaran tentera ke Afganistan. Ini agak bertentanagn dengan dasar Us yang ingin menambahkan tentera ke Afganistan.

Kebngkitan dan sokongan rakyat Afganistan terhadap perjuangan Taliban semakin meningkat. Persoalan kelengkapan peperangan tidak menjadi masalah kepada pejuang Taliban kerana mereka sanggup berjuang walaupun dengan jubah dan senapang patah sahaja.

Obama menegaskan bahawa perang di Afganistan sangat penting bagi US dan Dunia. Bilangan tentera perlu ditambah bagi memastikan Afganistan tidak jatuh kepada Taliban dan Al-Qaeda. Bilangan tentera seramai 17 000 pada awal pentadbirannya adalah tidak mencukupi. Pimpinan baru tentera Us dan NATO Jeneral Stanley McChrystal akan menerima bilangan tentera yang semakin besar. Pada awal December 2009, Obama memutuskan akan menghantar seramai 30000 lagi anggota tambahan ke afganistan secepat mungkin.

Dari satu sudut lain, Us perlu mengukuh dan meningkatkan lagi kekuatan tentera dan keselamatan Afganistan dengan meningkatkan bilangan tentera dan polis dari kalangan penduduk tempatan. Ia lebih murah dari segi kos berbanding dengan membawa masuk tentera dari negara penceroboh. Bilangan tentera dari kalangan penduduk tempatan akan ditingkatkan dari 80000 kepada 134000 anggota menjelang 2011 dan ada yang mencadangkan 250000 anggota. Dalam masa yang sama jumlah polis dan tentera tempatan perlu ditambah sehingga jumlah yang besar daripada jumlah yang ada sekarang.

Tentera Taliban berjuang dengan penuh berani demi agama. Kematian dalam berjuang menentang US tidak pernah dianggap mati tetapi mulia disisi tuhan dan bercita cita untuk mati syahid. Sebaliknya tentera US berperang dengan rasa takut, tidak ada semangat juang yang tinggi dan tidak mempunyai tujuan dan matlamat mengapa mereka berjuang di Afganistan. Bilangan tentera dan kecanggihan senjata tidak menjamin apa apa factor kemenangan kerana mereka berlawan dengan tentera Afganistan yang menggunakan senapang patah dan kapak tua dalam melawan tentera US dan Sekutunya.

Kekuatan sebuah pakatan tidak bergantung kepada kekuatan fizikal semata mata. Kecanggihan peralatan tidak menjamin apa apa faktor kemenangan sesebuah angkatan tentera. Pihak US dan sekutunya mempunyai kekuatan fizikal, teknologi yang jauh lebih canggih dari tentera Taliban. Ini juga dapat dibuktikan dengan pengalaman perang pada masa dahulu. Pihak US mengalami kekalahan yang sama semasa peperangan dengan Indo-China dalam Perang Vietnam Pertama 1946-1954 dan Perang Vietnam sejak 1960 hingga kekalahan US pada April 1975 yang terpaksa menyerah kepada Komunis Vietnam Utara.

Keadaan yang sama dialami oleh Soviet Union dalam perang melawan Mujahiddin Afganistan dari 1979 hingga terpaksa menyerah kalah pada 15 Febuari 1989. Selain dari kekuatan fizikal, semangat dan keyakinan tentera juga perlu dalam memenangi satu peperangan. Dalam hal ini, semangat yang jelas adalah mempertahankan agama serta kedaulatan tanah air dari pencerobohan musuh kafir berideologi komunis yang jelas bertentangan dengan agama islam. Matlamat mereka adalah berjuang sehingga berjaya mengusir tentera Soviet dan sekutunya berideologi komunis dan kalau ditakdirkan mati syahid. Mereka beranggapan bahawa mereka tidak mati tetapi hidup disisi Allah serta diberikan tempat yang lebih baik dalam syurga.

Ramai tentera Nato sebernarnya diarah berperang bagi kepentingan Amerika bagi menghapuskan Taliban dan Al-Qaeda. Kepimpinan Amerika dikatakan penting dalam keamanan sejagat serta mempunyai hubungan rapat dengan peristiwa 11 September 2001.