Mencari Hasil Ilmu

Thursday, November 18, 2010

Muslihat serangan ke atas Iraq Dan Afganistan

Tidak dapat dinafikan bahawa peristiwa 11 September dianggap sebagai titik penting pertembungan tamadun seperti yang dikemukakan kerana sehari selepas peristiwa yang berlaku tanpa penelitian dan kajian yang mendalam George Bush terus menuduh bahawa Al-Qaeda yang bertanggungjawab ke atas serangan 11 september. Ini seolah olah tuduhan atau perancangan awal yang telah dipikir dahulu.

Yang pasti serangan ke atas Afganistan adalah kerana pentadbiran Taliban di Afganistan mesti dimusnahkan. Terdapat juga yang mengatakan bahawa Afganistan adalah sebagai rancangan jangka panjang Amerika.

Iran semakin kuat kedudukan pertahanan nya mesti dikepung terlebih dahulu sebelum serangan ke atasnya dilakukan. Iran terletak di tengah tengah diantara Iraq dan Afganistan. Penguasaan negara seperti Afganistan dan Iraq perlu dalam strategi sebelum menyerang Iran dengan jayanya. Pihak Amerika mengakui tentang kekuatan Republik Islam Iran (Iran sukar dikalahkan dalam perang Iran-Iraq dari 1980-1988 walaupun ketika serangan Republik Islam Iran baru terbentuk dan belum tersusun system pentadbirannya. Bayangkan Iran yang baru setahun jagung itu pun dapat mengalahkan Iraq yang mendapat bantuan Amerika, bagaimana pula Iran yang telah matang sekarang.

Amerika masih di tahap kegagalan bagi menguasai Iran kerana Afganistan gagal dikuasai oleh oleh Amerika sehingga kini, kebangkitan tentera dan sokongan terhadap taliban semakin meningkat, manakala sokongan ke atas negara negara bersekutu semakin menurun. Great Britian akan menghantar tentera ke Afganistan dengan syarat Kerajaan Afganistan mesti dahulu meningkatkan kuasa tenteranya.

Iraq juga gagal dikuasai oleh Amerika sebagaimana dirancang. Amerika berjaya menjatuhkan hukuman mati ke atas Saddam Hussien tetapi gagal menghapuskan perasaan Anti-Amerika di Iraq. Kepungan ke atas Iraq sukar dilakukan kerana tapak kepungan di Iraq dan Afganistan tidak kukuh.

Iran semakin kuat dari segi peningkatan ketenteraan (dengan penguasaan teknologi nuklear) dan juga sokongan dan pakatan kerjasama dengan kuasa besar lain khususnya hubungan dengan Russia sejak pentadbiran Vladimir Putin. Teknologi nuclear Iran semakin kuat. Iran baru sahaja melakukan ujian peluru berpandu Shehab 3 yang mampu hingga ke sasaran selatan benua eropah. Iran juga mampu mengeluarkan jet pejuang rekaan sendiri yang tidak dapat dikesan oleh radar AS.

Terbentuknya pakatan pakatan negara negara laut Kaspia yang diketuai oleh Rusia dan Iran serta negara negara sekitar Laut Kaspia. Perjanjian itu mengatakan bahawa negara negara anggota tidak dibenarkan menggunakan negara mereka sebagai negara pangkalan melancarkan serangan ke atas negara negara anggota. Perjanjian ini terbentuk sempena lawatan Vladimir Putin ke Iran.