Mencari Hasil Ilmu

Tuesday, November 23, 2010

misi penghapusan etnik di Thailand

Wilayah wilayah Naratiwat menerima nasib yang sama dengan nasib yang diterima oleh Takbai. Wilayah yang mereka duduki turut diganggu gugat oleh kehadiran tentera tentera kerajaan. Ini seolah oleh terdapat satu rencana yang dirancang oleh kerajaan Thailand terhadap penduduk di kawasan penduduk majority islam disitu.

Pendidikan di 3 wilayah majority umat islam di Thailand menggunakan pendidikan pengajian islam yang sesuai dengan majority penduduk setempat. Bahasa yang digunakan pula adalah bahasa arab dan melayu. Namun, campur tangan daripada kerajaan mengistiharkan bahasa Thai sebagai bahasa rasmi dalam banyak urusan. Ini menjadikan banyak penduduk islam kawasan tersebut terpinggir. Kelemahan berbahasa Thai menyebabkan mereka tersekat dari melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Rakyat rakyat di wilayah tersebut melihat dasar kerajaan sebagai cuba menafikan hak mereka untuk terus hidup dalam persekitaran berbahasa melayu sebagai bahasa pengantaraan.

Selain penolakkan bahasa rasmi dan penolakkan bahasa selain bahasa Thai. Kerajaan Thai tidak memberikan perhatian serius terhadap system pendidikan sekolah-sekolah agama di wilayah berkenaan.

Kebanyakan mereka terpaksa berusaha mencari sumber pendapatan untuk membina sekolah, membayar gaji guru, serta segala keperluan mereka. Banyak pondok pondok didirikan hasil wang ihsan penduduk setempat. Sukatan mereka tidak diiktiraf oleh kerajaan Thai sekali gus menyebabkan ramai pelajarnya tertinggal dari arus politik perdana.

Perkara ini dilihat oleh penduduk di wilayah berkenaan sebagai sesuatu yang serius. Sekiranya ini berlarutan maka golongan professional dari wilayah itu tidak dapat dihasilkan. Maka mereka akan melihat bahawa kerajaan Thai lebih menumpukan misi untuk memundurkan bangsa melayu Thai. Hal ini membimbangkan penduduk dan memaksa pihak kerajaan memberi kuasa autonomi supaya mereka boleh membangunkan wilayah mereka dan tidak tertindas.