Mencari Hasil Ilmu

Sunday, November 28, 2010

mengapa Israel dibiarkan mengganas

Ingin dibincangkan mengenai konflik yang berlaku antara Israel dan Palestine dan mengapa perlunya unsur-unsur bersifat ketenteraan dalam penyelesaian konflik antara penduduk islam Pelestine dengan Israel. Penduduk islam Palestine telah ditindas dan dibunuh tanpa pembelaan sejak sekian lama sama ada oleh Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu , OIC atau mana mana pertubuhan lain. Rundingan demi rundingan tetapi kejayaan dan penyelesaian tetap kabur dan tidak meyakinkan.

Pada akhir Mei dan awal Jun, Misi Bantuan Kemanusiaan yang mendapat tentangan ganas tentera Israel. Soalan yang bermain di fikiran kita adalah mengapa mereka sanggup melakukan sesuatu yang selalunya dibuat oleh orang yang tidak berfikiran waras. Tindakan ganas dilakukan oleh Israel (komandonya) pada 31 Mei 2010 ke atas kapal turki (Mavi Marmara)dalam pelayarannya ke peraliran antarabangsa yang melibatkankan sekurang kurangnya 9 orang mati syahid dan puluhan lain cedera.

Setahun yang lalu, (December 2008-Januari 2009),pihak Israel mengganas di Semenanjung Gaza lebih 3 minggu. Orang awam termasuk wanita dan kanak kanak menjadi mangsa. Bangunan bangunan dan masjid juga turut musnah. Umat islam semakin melaung laungkan semangat kebencian terhadap Israel di seluruh dunia.