Mencari Hasil Ilmu

Wednesday, November 24, 2010

Masjidil Aqsa Dan Kuil Sulaiman.

Sejarah silam boleh dilihat dari pelbagai sudut sama ada dari sudut islam atau barat. Di dunia barat, Raja Sulaiman dikenali sebagai King Solomon sebagai seorang raja Yahudi yang membina rumah ibadatnya yang disebut Yahudi sebagai Solomon Temple. Apabila diterjemah ke Bahasa Melayu, ia bermaksud Kuil Sulaiman.

Masjid Al-Aqsa bertepatan dengan kaca mata islam bahawa Raja Sulaiman yang mendirikan Masjid Al-Aqsa. Agama Yahudi oleh barat adalah islam yang dipinpin oleh para nabi silam termasuklah Nabi Sulaiman.

Masjid Al Aqsa atau dikenali Barat sebagai Solomon Temple amat terkenal dan besar menjadi ziarah oleh orang islam pada zaman Baginda.

Gambaran besar Masjid al-Aqsa diceritakan secara turun-temurun oleh orang yang pernah menziarahinya dari zaman ke zaman dan kemudiannya masjid itu dimusnahkan oleh Tentera Rom . Masjid itu mengalami beberapa penambahbaikan dan pembesaran dan akhirnya diruntuhkan oleh Tentera Rom. Tapak lokasi itu dikenali sebagai Temple Mount. Pada zaman Rasululah yang tinggal hanyalah tapak. Semasa Israk Dan Mikraj, Rasulluwah menaiki Buraq dari Masjidil Haram ke Masjidil Al-Aqsa melihat masjid yang pernah wujud di situ sebelum ke langit (Sidratul Muntaha).

Orang Mekah ada pernah menguji Muhammad untuk benar-benar membuktikan bahawa bagaimana rupa dan bentuk Masjidil Aqsa. Orang Mekah mengetahui rupa dan bentuk Masjidil Aqsa kerana pernah ke sana atau mendengar turun temurun dan tanpa ragu ragu mempercayai Rasullulah.

Ketika di Madinah, orang Yahudi bersembahyang mengadap Masjidil Aqsa yang dijadikan kiblatnya. Ketika agama yahudi merupakan agama islam zaman silam, sudah tentu mereka akan mengkiblatkan Masjid Al-Aqsa walaupun masjid itu tidak wujud.

Orang yahudi memandang hina Rasullulah dengan mengatakan bahawa orang islam meniru mereka. Maka turunlah wahyu yang mengkehendaki mereka menukar kiblah dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram.

Apabila orang islam menakluki Baitul Muqqadis salah satu langkah yang pertama yang dilakukan oleh Panglimanya Saidina Umar Al-Khattab ialah mencari lokasi tapak Masjid al-Aqsa. Masjid tidak ada malah tapaknya digunakn sebagai pusat longgokan sampah.

Maka Saidina Omar mengarahkan tempat itu dibersihkan sebagai tapak masjid Al Aqsa menggantikan Al Aqsa Sulaiman. Masjid pada asalnya kecil dan ringkas dan sedikit demi sedikit mengalami pengubahsuaian.

Kalifah demi kalifah berganti membina satu lagi masjid yang cantik yang dikenali sebagai Kubah sakarah (Dome Of Rock) atau Masjid Umar bersebelahan masjid Al-Aqsa di kawasan yang sama. Masjid Al-Aqsa adalah pewaris sebenar Masjid Sulaiman.

Orang yahudi terus mengimpikan Solomon Temple dibina semula berdasarkan igiminasi turun temurun. Inilah cita cita Israel. Setelah dibina mereka percaya bahawa Al-Masih akan muncul dan memimpin dunia ke dunia yang sempurna.