Mencari Hasil Ilmu

Monday, November 29, 2010

100 Most Influential Person In The History

TANGGA KE 60: JOSEPH LISTER.

Doktor bedah British yang menggunakan anti septik dalam pembedahan. Dilahirkan pada 1827 di Upton England. Pada 1852, Beliau menerima ijazah perubatan dari Kolej Universiti di Landon dimana beliau dianugerahkan sebagai penuntut terbaik dalam ijazah perubatan.

Pada 1861, beliau menjadi pakar bedah di Glasgow Royal Infirmary dan memegang jawatan sehingga 8 tahun. Bermulanya detik perkembangan teknik penggunaan antiseptik di dalan perubatan.

Di Glasgow Royal Infirmary, Lister bertanggungjawab mengurus blok bangunan pembedahan yang baru. Ini disebabkan oleh kadar kematian yang meningkat din sekitarnya. Antara jangkitan yang serius adalah gengrene memerlukan bidang pembedahan. Langkah pertama beliau adalah dengan membiarkan wad wad di blok terbabit dalam keadaan bersih. Bagaimanapun, keadaan ini tidak dapat mencegah kadar kematian.

Pada 1865, Beliau ada terbaca penulisan Louis Pasteur dan membuka paradigmanya mengenai Theory Germ. Jika jangkitan disebabkan oleh mikrob maka cara untuk menghalangnya adalah dengan membunuh mikrob tersebut sebelum sampai ke kawasan pembedahan. Beliau menggunakan asid Karboksilik sebagai anti septik.

Hasil kajian Lister diterbitkan pada 1867. Beliau juga ditawarkan sebagai Lembaga Pengarah Pembedahan Klinikal di University Edinburgh pada 1869 dan dalam 7 tahun berikutnya kemasyurannya tersebar.

Pada 1875, Beliau menjelajah ke Germen dan memberi syarahan ideanya dan kajiannya. Beliau juga menjelajah Amerika.

Pada 1877, Beliau diberikan jawatan Lembaga Pengarah Pembedahan Klinikal di King Collage di Landon untuk 15 tahun. Banyak penghormatan yang diberikan beliau. Beliau menjadi Presiden Royal Society untuk 5 tahun dan pakar bedah peribadi Queen Victoria.

Inovasi yang dilakukan telah menyelamatkan berjuta juta manusia. Kebanyakan manusia mampu hidup dan tidak meninggal akibat pencemaran mikrob di hospital. Ramai pesakit tidak lagi takut bahawa pembedahan akan membawa kematian kepada pesakit.

TANGGA KE 61: NIKOLAUS AUGUST OTTO.

Pencipta pertama ' 4 Stroke Internal Combustion Engine'. Engin ini digunakan untuk menggerakkan motorbot dan motosikal dan sangat diperlukan untuk kapal terbang. Kelebihannya adalah kerana kombinasi berat engin yang rendah ditambah lagi dengan kuasa output yang tinggi.

Keburukkan ciptaan ini adalah kerana menyumbang kebisingan, pencemaran alam, memerlukan petrol untuk berfungsi, menyebabkan kematian dan kecerderaan.

Ia menyumbang kepada penggunaan kenderaan peribadi daripada penggangkutan awam.

Untuk memenuhi permintaan automobile, manusia menggunakan berekar-ekar lot lot parking dan beribu ribu jalinan jalan raya dan mengubah muka bumi.

Beliau dilahirkan pada  di bandar Holzhausen Germen. Pada umur  tahun, beliau mendapat pengalaman dalam bidang perniagaan. Kemudian beliau menjadi kerani di Frankfut.

Pada 1860, beliau mendengar Etienne Lenoir (1822-1900) telah mencipta engin gas (engin gas pembakaran yang pertama).

Bermula daripada saat itu, Otto berusaha meningkatkan kualiti engin Lenoir. Pada 1863, Eugen Langen sahabat perniagaan menaja beliau. Mereka membuka kilang kecil. Mereka memenangi pingat emas untuk Two Stroke Engine mereka di Paris World Fair. Pada 1872, mereka mengupah Gottlib Daimler untuk mengurus perniagaan.mereka.

Hak cipta Otto untuk Four Stroke Engine bermula pada 1886. Selepas tahun 1886, ramai cuba mempolopori bidang engin ini antaranya Karl Benz, Daimler dan Henry Ford (US).

Penciptaan Four Stroke Engine menyebabkan nama nama terkenal yang lain turut terlibat di dalam badang automobile.