Mencari Hasil Ilmu

Thursday, November 25, 2010

100 Most Influential Person In The History

TANGGA KE 58: ANTOINE HENRI BECQUEREL.

Penemu kepada Radioaktif pada 1852 di Paris, France. Menerima ijazah kedoktoran pada 1888. Pada 1892, menjadi profesor fizik aplikasi di museum of natural history, Paris. Datuk dan ayah beliau adalah seorang ahli fizik. pada 1895, beliau menjadi profesor fizik di Politeknik Ecole.

Tahun sebelumnya, Wilhelm Kontgen menemui X-ray yang dihasilkan dari Katod ray tube. Secara tidak sengaja beliau menemui bahawa sebatian Uranium dapat boleh menembusi radiasi walaupun tidak terdedah kepada cahaya tampak.

Beliau menemui radiasi yang dikeluarkan di uranium bukanlah X-ray tetapi Becqueral Ray. Beliau kemudian mengeluarkan kenyataan bahawa uranium sendiri adalah radioaktif. Radioaktif bukan dari tindak balas kimia tetapi dari atom itu sendiri.

Pada 1896, 7 laporan saintifik dikeluarkan. Ramai penyelidik kemudiannya menjalankan kajian mengenai radioaktif seperti Marie Curie. Marie Curie menemui thorium adalah radioaktif. Bersama suaminya pula menemui polonium ran radium. Curie individu pertama menggunakan istilah radioaktif bagi menerangkan fenomena ini.

Ernest Rutherford & Fredrick menemui bahawa Becquerel mengandungi jenis2 radiasi seperti Alpha, Beta dan Gamma. Bahan radioaktif memancarkan banyak tenaga.

Pada 1903, Becqueral dianugeh Nobel untuk fizik bersama Pierre dan Marrie Curie.

Radioaktif kadangkala digunakan untuk rawatan kanser. Ia juga membantu dalam maklumat struktur nuklear. Juga digunakan dalam ujian biokimia. Radioaktif terlibat dalam kajian arkeologi dan geologi. Yang terpenting adalah radioaktif membebaskan jumlah tenaga yang banyak. Ciptaan terbesar radioaktif adalah dalam pembuatan bom yang meletupkan bandar Hiroshima dan Nagasaki.

Signifikasi individu ini adalah dalam perkembangan tenaga nuklear dan senjata nuklear. Beliau menjumpai satu dunia asing pada atom.

TANGGA KE 59: GREGOR MENDEL.

Penemu kepada asas pewarisan. Seorang paderi yang warak dan saintis amatur.

Dilahirkan pada 1822, di bandar Heinzendorf (Austrian Empire) dan kini Czechoslovakia. Pada 1843, memasuki Monastery Augustinian di Brunn, Austria. Menjadi paderi pada 1847.

Pada 1856, beliau menjalankan experiment dalam kacukan tumbuhan. Daripada experiment beliau mengeluarkan Hukum Pewarisan dan diserahkan kepada Brunn Natural History Society.

Pada 1866, kajian diterbitkan pada Transations dengan tajuk article "Experiment With Plant Hybrid". Artikel ke dua diterbitkan pada jurnal 3 tahun kemudian. Mandel juga menghantar hasil kajiannya kepada Karl Nageli (Pegawai yang bertanggungjawab terhadap hasil kajiannya).

Pada 1868, Mandel diberikan tugas untuk menyambung kajian mengenai tumbuhan. Apabila beliau meninggal dunia (1884) semasa berumur 61 tahun. Kajian beliau tidak lansung dietrima dan diberi pengiktirafan.

pada 1900, Beberapa saintis secara berasingan Hugo de Vries (Dutch), Caerl Correns (Germen) dan Enrich Vontschermark (Austrian). Ketiga tiganya menjalankan kajian berasingan berdasarkan kepada hasil kajian Mandell. Ketiga tiga pengkaji mendapat hasil sebagaimana artikel Mandel dan mereka membuat kesimpulan bahawa kajian mereka adalah hanya untuk membuktikan teori Mandell.

Pada akhir tahun, ramai saintis berpendapat bahawa Mandell sangat layak mendapatkan paten diatas kajian beliau.

Mandel berpendapat bahawa semua makhluk hidup terdapat unit asas yang diwarisi dari baka ke waris. Dalam tumbuhan yang dikaji Mandell, ciri ciri warna benih dan bentuk dipastikan dari sepasang gene. Mandell menemui bahawa 2 gene yang diwarisi dari genetik bakanya. Hanya gene yang dominan akan menunjukkan  ciri fizikal. Gene yang ressesive akan kekal dalam genetik tetapi tidak diwariskan. 50% kemungkinan gen itu akan diwarisi. Mendell sedar bahawa gamet (sel pembiakkan) mewakili 1 dari sepasang 2 gamet yang berpasangan.

Hukum Mandel merupakan titik mula kepada sains genetik. Beliau mula mengkaji set genetik yang terdapat dalam hidupan. Corak kajian beliau adalah analisis statik dari pemerhatian. Disebabkan faktor pemilihan semulajadi dinyatakan, saintis tidak dapat mengetahui gen warna mana yang akan diwarisi. Ini jelas bahawa Hukum Pewarisan sangat penting dalam pengetahuan manusia.

Perbezaan Mandell dan rakan rakan yang lain adalah Mandell dilupai dan kemudian kajian mereka dibuktikan semula.