Mencari Hasil Ilmu

Wednesday, October 20, 2010

Dakwah Islam Di Dalam Demorkrasi

Dunia kini menjadi arena demorkrasi berikutan kelumpuhan komunisme membuka medan baru untuk berdakwah. Globalisasi nilai barat boleh bertukar menjadi globalisasi fahaman islam pada era perang dingin.


Islam beroperasi di negara negara yang mengamalkan demorkrasi barat. Blok barat juga terdedah dengan penglibatan orang islam dalam proses pengdemorkrasian nya.

Persoalan sama ada demorkrasi itu bertepatan dengan nilai islam atau tidak sering berbangkit. Dalam persaingan politik, ekonomi dan social, yang terjana oleh demorkrasi, nilai islam terpaksa terpaksa berinteraksi dengan pengaruh lain. Di barat, islam semakin berkonfrantasi dengan idea liberal dan pendekatan secular yang sudah sebati dengan kehidupan asal penduduk Eropah dan Amerika. Negara negara muslim baru diperkenalkan dengan system demorkrasi dan negara yang dimaksudkan adalah Iraq dan Afganistan dalam keadaan haru biru.

Tidak dapat dinafikan Barat mengharapkan pulangan dividen dan pulangan politik, ekonomi, dan social daripada kesejagatan demorkrasi. Jika dilihat di Palestine yang dimenangi oleh Hamas dan di Algeria yang dimenangi oleh Barisan Keselamatan Islam (FIS). Amerika pula berusaha untuk mengalahkan calon berhaluan islam di Iraq dan musuhnya Iran. Jika dilihat demorkrasi dilihat sebagai proses memajukan kepentingan mereka.

Umat islam sepatutnya mengambil demorkrasi untuk berdakwah menyebarkan islam di negara bukan islam terutamanya di Barat. Hasil dari demorkrasi menyebabkan islam semakin ramai di barat. Perkampungan islam telah muncul di Luton, England.