Mencari Hasil Ilmu

Sunday, August 29, 2010

KURANGKAN PEKERJA INDONESIA

SAYA berasa terpukul dan kecewa dengan tindakan rakyat Indonesia yang sentiasa mencemuh dan menghina Malaysia walaupun kita serumpun dan banyak memberi peluang pekerjaan kepada rakyatnya.

Sejak 10 tahun lalu, saya telah membayar pembantu rumah gaji minimum RM600 dan sekarang RM750-RM800. Kami sekeluarga sentiasa melayan pekerja Indonesia seperti keluarga tetapi ada di antara mereka mengambil kesempatan di atas kebaikan kita.

Saya menyeru bersungguh-sungguh kepada kerajaan supaya mengambil langkah serius dan bukannya ‘hangat-hangat tahi ayam’ bagi mengurangkan pergantungan kepada rakyat asing khususnya rakyat Indonesia dan Bangladesh dalam pelbagai bidang termasuk domestik dan restoran. Pusat penjagaan kanak-kanak yang berwibawa dan profesional dengan bantuan majikan perlu diwujudkan atau diwajibkan dengan segera. Saya merayu kepada kerajaan khususnya Perdana Menteri agar mengambil tindakan yang lebih holistik bagi menangani masalah pergantungan kepada rakyat asing ini dan bukan hanya apabila isu kejiranan dibangkitkan semula. Tindakan ‘melatah’ sementara ini amat membahayakan keselamatan negara kita dalam jangka panjang.