Mencari Hasil Ilmu

Friday, April 16, 2010

100 Most Influential People In History

TANGGA KE 34: NAPOLEON BONAPARTE

Maharaja terkenal Perancis yang dilahirkan di Ajaccio, Corsica pada 1769. Nama sebenar Napoleone Buonaparte. Perancis mendapat Corsica 15 bulan sebelum kelahirannya.

4 tahun kemudian, Revolusi Perancis meletus. Dalam beberapa tahun, kerajaan Perancis yang baru terlibat dalam peperangan dengan beberapa kuasa luar. Kesempatan pertama adalah dalam menawan Toulan (Tanah milik Perancis yang dirampas British). Pada masa ini beliau bertekad untuk menjunjung ideology Perancis. Kejayaannya telah menaik pangkat kepada Brigede General dan pada 1796 diberi arahan untuk menjadi komander tentera Perancis di Itali.

Semasa pemerintahannya beliau menyusun semula struktur kewangan dan pengadilan, Menubuhkan Bank Perancis dan University of Perancis, Memusatkan pentadbiran Perancis, Mereka kod awan yang digelar Kod Napoleon . Dibawah kod Napoleon tiada keistimewaan untuk kelahiran dan lelaki dan perempuan adalah sama dibawah undang2.

Polisinya membantu beliau digelar Pelindung Revolusi. Pada 1804 beliau ditabalkan sebagai Emperor of France. Beliau menabalkan 3 saudara nya di 3 jajahan untuk mentadbir jajahan.

Napoleon seorang yang ego dan dibandingkan dengan Hitler. Beliau sering digelar sebagai Pencari Peluang.

Pada 1803, Napoleon menjual sejumlah kawasan kepada Amerika untuk mengelak dari dirampas oleh British disamping kekurangan dana untuk berperang dengan British.

TANGGA KE 35: ADOLF HITLER

Dilahirkan pada 1889 di Braunau Austria. Menjadi rakyat Germen pada usia muda. Pada perang dunia pertama, beliau berkhidmat dan cedera dan menerima dua pingat keberanian.

Kekalahan Germen membuatkan beliau terkejut dan marah. Pada 1919, beliau menyertai National Socionalis Germen Worker Party (Nazi Party). Dalam 2 tahun, beliau menjadi pemimpin parti tersebut.

Di bawah Hitler, Parti Nazi meningkat kuasa dan pada November 1923 melancarkan Munich Beer Hall Putsch. Pada Januari 1933, 44 tahun Hitler menjadi Censelor Germen.

Selepas menjadi Censelor, beliau menubuhkan kerajaan dictator dan menggunakan harta kerajaan untuk menentang semua musuh politiknya. Kebenyakkan mencabuli kebebasan awam dan hak membela diri bagi seorang jenayah. Hitler mendapat sokongan kuat daripada seluruh Germen kerana dapat menurunkan kadar pengangguran dan menjana pemulihan ekonomi.

Hitler kemudian membawa Germen ke era Perang Dunia Ke 2. Beliau memperoleh banyak kawasan tanpa peperangan. Perang dunia ke 2 diambil kesempatan kerana England dan Perancis mengalami masalah ekonomi dalaman.

Kejayaan peperangan adalah Rhineland (March 1936), Austria (March 1938) dan Sudetenland (September 1938).

Semasa beliau berkuasa, beliau menetapkan satu polisi pembunuhan beramai2 yang digelar sebagai fanatik perkauman kerana membunuh puak minority yahudi. Beliau membuat kenyataan yang tepat. Secara umum dalam usaha membunuh semua yahudi di dunia. Dalam usaha ini, pemeriksaan yang rapi diadakan di seluruh wilayah. Dikatakan 6 juta yahudi dibunuh.

Hitler diingat sebagai pemangkin Perang dunia ke 2, Perang terbesar dalam sejarah kerana penggunaan senjata nuclear.

Sejumlah 10 juta mati dalam peperangan. Hitler seorang yang suka mengambil peluang, gila perang dan perkauman serta bertindak mengikut kehendak sendiri.

TANGGA KE 36: WILLIAM SHAKESPEARE

Pengiat teater terhebat British dilahirkan pada 1564 di Stratford-On-Avon, England. Beliau mendapat pelajaran asas dalam bidang bunyi tetapi tidak pernah menhadiri kolej. Sheakespeare berkahwin semasa umurnya 18 tahun dengan isteri 26 tahun dan mendapat cahaya mata pada umur 21 tahun.

Beberapa tahun kemudian, dia ke Landon untuk menjadi pelakon dam penggiat teater. Semasa berumur 34 tahun, beliau menjadi kaya dan dianugerahkan dengan gelaran Penggiat Teater English.

Karya2 beliau adalah Julius Caeser, Hamlets, Othello, Macbeth dalain lain lagi.

TANGGA KE 37: ADAM SMITH

Individu terpenting dalam perkembangan teori ekonomi dilahirkan pada 1723 di Bandar Kirkcaldy, Scotland. Semasa muda, dia belajar di University Oxford (1751-1764). Beliau dilantik sebagai professor dalam bidang falsafah di University Glasgow.

Beliau menerbitkan buku pertama bertajuk Teory Of Moral Sentiment yang mendapat iktirafan sebagai intelektual. Buku ke 2 Inquiry Into The Nature and Causes Of The Wealth Of Nation yang diterbitkan pada 1776. Buku yang ke 2 sangat berjaya dan berjaya meningkatan kemasyuran dan nama.

Beliau meninggal di Kirkcaldy (1790). Tidak berkahwin dan tidak ada anak.

Beliau bukan sahaja seorang yang menyumbang kepada teori ekonomi. Nama beliau meningkat kerana teorinya sistematik dan konprehensif. Smith membahaskan teori perdagangan lama yang menekankan kepentingan sebuah negara mempunyai sejumlah uncang emas yang besar.

Smith kerap mengulangi perkataan Monopolistic dalam amalan perniagaan. Beliau juga menganggap teori Karl Marx sebagai teori ekonomi klasik.

Dalam bukunya The Wealth Of Nation, Beliau berbincang tentang pandangan Malthus mengenai lebihan populasi.

TANGGA KE 38: THOMAS EDISON

Nama sebenar Thomas Alva Edison dilahirkan pada 1847 di Bandar Milan, Ohio. Beliau mengikuti pendidikan formal selama 3 bulan dan guru sekolah pernah mengatakan bahawa beliau cacat mental.

Pada umur 21 tahun, beliau mencipta perakan elektrik. Dengan menambah kualiti pada perakan membuatkan beliau menjadi kaya dan terkenal. Rekaan yang dipatenkan hak milik beliau dalah dalam Phonograf (1877) yang dipraktikkan menggunakan lampu mentol. Beliau bukanlah individu pertama dalam penciptaan system lampu elektrik. Lampu elektrik telah lama lama digunakan untuk menerangi jalan di Perancis.

Pada 1882, Syarikatnya mula menghasilkan elektrik di rumah di New York untuk kegunaan kediaman dan seterusnya di dunia.

Syarikatnya kemudian meningkatkan pengeluaran dengan mengembangkan pengeluaran kepada produk – produk elektrik. Produk elektrik seperti TV dan mesin basuh pun melular.

Beliau terlibat dalam pembangunan kamera bergambar dan projector, penambahbaikan telifon, telegraf, mesin menaip, memograph dan bateri simpanan.

Antara sebab produktiviti dan penciptaan yang banyak adalah kerana makmal penyelidikan di Menlo Park, New Yersey dimana mempunyai pembantu yang banyak.

Edison bukan sahaja pencipta malah menubuhkan beberapa syarikat industri antaranya General Elektric Companya.

TANGGA KE 39 : ANTONY VAN LEEUWENHOEK

Penemu Mikroorganisma. Dilahirkan pada 1632 di Bandar Delft, Belanda. Dari keluarga kelas menengah.

Penemuan Antony adalah dari hobinya dalam bidang mikroskopi. Pada zama tersebut memiliki mikroskop adalah mustahil tetapi beliau menciptanya sendiri. Disebabkan hobi dan minat beliau menciptanya sendiri.

Beliau mengkaji dari rambut manusia ke mani anjing, dari air hujan ke sehingga ke serangga kecil, fiber otot, tisu kulit. Beliau perlu juga melukis semua yang diperhatinya.

Sejak 1673, beliau seorang ahli royal Society Of England, persatuan saintifik terulung zaman tersebut. Dia juga menjadi ahli kepada Akedemi Sains Paris.

Ramai individu2 terkenal datang melawat termasuk Czar Russia (Peter The Great) dan Ratu England. Antony mati pada 1723 di Delft pada umur 90.

Leeuwenhoek banyak membuat penumuan saintifik. Individu pertama memperjelaskan mengenai spermatozoa (1677). Pada 1674, pemerhatian pertama mengenai mikrob. Di dalam satu titik air, beliau berjaya menemui satu dunia baru (mikroorganisma), satu cabang dunia biologi yang mengawal hidup dan mati seorang manusia.

Beliau berjaya membuktikan bahawa mikrob boleh didapati dimana mana sahaja. Telaga, kolam, air hujan, mulut, usus manusia, dan juga dapat mengira saiz mikroorganisma.

TANGGA KE 40: PLATO

Ahli falsafah Greek yang menjadi ikutan falsafah politik barat dari segi etika dan metafizik.

Dilahirkan dari keluarga keturunan Athen pada 427 BC. Merupakan perintis kepada Socretes (kawan dan mentornya).

Anak murid paling popular adalah Aristotle yang belajar di Akedemi semasa berumur 17 tahun dan beliau berumur 60. Plato meninggal pada 347 BC pada umur 80.

Beliau menulis 36 buah buku kebanyakan mengenai politik dan soalan etikal, metafizik dan teologi. Setelah berjaya menghabiskan idea politik melalui bukunya “The Republik” yang berkaitan dengan masyarakat ideal.

Kerajaan terbaik adalah Aristocracy Of Merit. Diperintah oleh terbaik di dalam empayar (Warga negara). Dilantik dengan cara ‘Option’ atau terbaik dari terbaik.

Beliau percaya bahawa semua individu lelaki dan perempuan patut diberi peluang untuk menunjukan peluang sama rata kepada semua jantina untuk belajar di akedeminya.

Idea Plato telah menjadi berpengaruh dalam struktur kerajaan Amerika Syarikat. Ini dari segi pemilihan individu terbaik dalam menerajui negara.

Diletakan dibawah Aristotle adalah kerana Aristotle adalah seorang ahli sains dan ahli falsafah.

TANGGA KE : GUGLIELMO MARCONI.

Pencipta radio dilahirkan di Bologna, Itali pada 1874. Dia seorang terpelajar dan diajar oleh tutor peribadi.

Marconi bertegas bahawa gelombang boleh menghantar signal melintasi jarak yang jauh tanpa wayar.

Pada 1895, beliau berjaya memperkenalkan working device pada 1896 di England seterusnya menerima paten bagi ciptaannya.

Dengan menubuhkan syarikat bernama Marconigrams (1898), Setahun selepas itu, beliau menghantar wireless kepada English Channel.

Pada 1901, beliau berjaya menghantar mesej radio merentasi lautan Atlantik dari England ke Newfounfland.

Pada 1909, Marconi berjaya memenangi Nobel Prize. Tahun selepasnya, dia berjaya menghantar mesej dari Ireland ke Argintina merangkumi 6000 batu.

Semua mesej2 dihantar dalam bentuk ‘Dot’ dan ‘Dash’ dalam system Kod Morse. Radio komersil bermula pada awal 1920 dan popularity berkembang dengan pesat.

Sistem ini memberi sumbangan sehingga berkembangnya Tv dan komunikasi wireless yang bertujuan menyebarkan berita, hiburan, ketenteraan, saintifik, kepolisian, teligraf, dan dapat juga digunakan pada kenderaan auto, kapal di laut, kapal terbang di udara, termasuk objek objek di angkasa lepas.

Diletakkan tinggi dari Alexander Graham Bell kerana komunikasi wireless lebih digunakan meluas dari telifon.

TANGGA KE 42: BEETHOVEN

Komposer musik terhebat lahir pada 1770 di Bonn, Germany.

Sebagai orang muda, dia melawat Vieena dimana beliau dikenalkan kepada Mozart. Pada 1792, beliau pulang ke Vieena untuk belajar dibawah Haydan.

Beliau teruja dalam seni bermain piano. Namun, beliau mulai beransur2 menjadi pekak. Walau bagaimanapun beliau cuba berkarya.

Hasil output beliau termasuk 4 simfoni, 32 sonata piano, 5 piano Conserto, 10 Sonata piano dan Violin, String quarlet, Music Vokal, Teater Muzik Dan Lain2.

Individu pertama menambah saiz orkerstra. Menambah saiz simfoni dan meluaskan skope. Beliau menukarkan bentuk muzik dari jenis klasik ke muzik yang romantik.

Ini menyebabkan beliau diranking lebih atas dari pemuzik2 yang lain.