Mencari Hasil Ilmu

Tuesday, March 16, 2010

100 Most Influential People In History

TANGGA KE 30: ORVILLE & WILBUR WRIGHT

Orville dilahirkan di Dayton, Ohio pada tahun 1871 manakala Wilbur dilahirkan di Millville, Indiana pada 1867. Kedua2nya menerima pelajaran dan mendapat diploma.

Kedua2 adik beradik berminat kepada subjek Manned Flight. Pada 1892, mereka membuka kedai memjual, membaiki dan menghasilkan basikal.

Ini menyumbang untuk minat mereka terhadap penyelidikan Aeronautical. Mereka selalu membaca dan mengkaji kajian2 tulisan Otto Lilienthal, Octave Chanute, Samuel P.Langley.

Mereka berjaya dalam bidang yang orang lain tidak berjaya. Seperti yang dikatakan orang, dua kepala lebih baik dari satu kepala. Mereka selalu berkerjasama dengan sempurna sekali.

Mereka berfikir bahawa mereka perlu berfikir bagaimana untuk terbang daripada membuat kapal terbang. Mereka bermula bekerja dengan menggunakan layang2 dan peluncur. Dengan menggunakan kaedah ini, beliau telah berjaya beribu2 kali. Tetapi kemudiannya maslah timbul, bagaimanakah hendak mengawal apabila berada di udara. Mereka kemudian menghabiskan masa menghabiskan masa bagaimana untuk mengekal kestabilan dan mengawal kapal terbang selepas berlepas.

Beliau memberi sumbangan dalam rekabentuk sayap kapal terbang.

Penerbangan pertama adalah pada 17 Dec 1903 di Kill Devil Hill, Kitty Hawk, Carolina Utara. Dua kapal terbang telah berjaya diterbangkan. Kapal terbang yang asal kini dipamirkan di musium Air and space di Washington DC.

Selepas penerbangan di Kitty Hawk, adik-beradik Wright pulang ke Dayton untuk membina kapal terbang kedua (Flyer 2). Mereka telah berjaya membuat 105 kapal terbang pada 1904.

Model Flyer 3 dihasilkan selepas itu dan merupakan model yang begitu praktikal sekali.

Pada 1908, mereka membawa satu darpada kapal terbang mereka ke Perancis dan memberi demontrasi umum. Kejayaan penerbangan menyebabkan kerajaan USA menandatangani kontrak pebekalan kapal terbang untuk Jabatan Perang USA.

Pada 1909, Budget Persekutuan termasuk sumbangan $30K untuk tentera udaranya.

Ranking dikira berdasarkan penciptaan kapal terbang itu sendiri. Namun penciptaan mesin pencetak dan engin stim adalah lebih penting. Kapal terbang membuatkan dunia menjadi begitu kecil.

TANGGA KE 31 : ANTOINE LAURENT LAVOISIER

Saintis Perancis yang memberi sumbangan dalam perkembangan bidang kimia. Beliau dilahirkan di Paris pada 1743. Bidang kimia sangat ketinggalan berbanding bidang fizik, matematik dan astronomi.

Beliau banyak mengeluarkan teori dan salah satunya adalah ‘Proses Pembakaran’ terdiri daripada proses kimia yang berlaku akibat pembakaran bahan dengan oksigen. Air adalah hasil sebatian kimia antara hirdogen dan oxygen. Air dan udara bukannya elemen kimia. Memformulakan system kimia yang pada masa kini dipanggil sebagai Jadual Berkala (Periodic Table).

Formulanya dalam teori kimia membuat laluan yang memandu bidang kimia ke arah yang tepat. Boleh dikatakan juga beliau adalah bapa bidang kimia.

Pada usia muda, beliau belajar undang2 . Mendapat ijazah undang2 dan mendapat tempat di Bar Counsil Perancis. Dia lebih berminat kepada bidang2 pentadbiran dan kerja awam. Beliau aktif dalam akedemi diraja Perancis dalam bidang sains. Dia juga ahli ‘ Ferme Generale’ organisasi dalam mengumpul cukai. Selepas revolusi Perancis pada 1789, kerajaan menangkap beliau bersama 27 Ferme General lain.

TANGGA KE 32: SIGMUND FREUD

Penemu analisis phycho. Dilahirkan di 1856 di Bandar Freiberg (Republik Czechoslovakia) yang dahulunya empayar Austria. Beliau seorang yang menakjubkan dan menerima ijazah perubatan dari Universiti Vienna pada 1881. Dalam tempoh 10 tahun kemudian, beliau menjalankan penyelidikan dalam psikologi di klinik psychiatric menjalankan penyelidikan sendiri dalam neurology.

Buku pertama Studies Of Hysteria. Buku ke 2 , The Interpretation Of Dream (1900). Pada 1908, beliau memberi siri ceramah di US. Pada 1902, beliau mengorganisasikan kumpulan perbincangan psikologi di Vienna.

Pada 1938, Nazi memasuki Austria dan disebabkan beliau seorang yahudi terpaksa terbang ke Landon.

Sumbangan beliau adalah dalam bidang psikologi dengan teori beliau bahawa proses mental separa sedar tidak berlaku. Bagaimana terjadinya mimpi. Membangunkan teori psikologi analisis dalam mengubati penyakit mental. Teori2 lain yang berkaitan dengan penat , mekanisma pertahanan dan kemurungan. Seksualiti memainkan peranan berlakunya penyakit mental.

TANGGA KE 33: ALEXANDER THE GREAT

Dilahirkan pada 356 BC di Della, Ibu negara Macedonia. Ayahnya King Philip 2. Raja Philip menyatukan persekutuan antara bandar2 Greek dengan King Philip sebagai pemimpin. Beliau ada merancang untuk menyerang empayar Parsi tetapi tidak kesampaian kerana King Philip 2 telah mati dibunuh pada 336 BC.

Semasa penurunan kuasa, Alexander telah memiliki pengalaman sebagai ketua angkatan perang. Beberapa tahun lepas sebelum pemerintahannya, beliau menumpukan dasar ke Parsi. Jajahannya menjangkau dari Mediteranean sehingga ke India. Disebabkan kejatuhan Parsi , Macedonia meningkat dengan rancak.

Alexander seorang yang bijak kerana belajar dibawah tunjuk ajar Aristotle dan Homer. Beliau sedar bahawa bukan Greek tidak semestinya tidak bertamadun seperti yang diajar oleh cendekiawan Greek pada masanya.

Di bawah beliau , budaya Greek meresap ke Iran, Mesopotamia, Syria, Judea, Egypt. Sebelum Alexander, budaya Greek meresap dengan lambat sekali.

Di bawah pemerintahannya, Alexander membuka lebih daripada 20 bandar baru. Bandar yang paling popular adalah Alexanderia (Mesir) yang berkembang pesat menjadi pusat pelajaran dan budaya. Lain2 bandar adalah di Kandandahar (Afganistan)