Mencari Hasil Ilmu

Saturday, February 13, 2010

Penciptaan Alan Semesta

“Demi langit yang mempunyai jalan-jalan”, (Al-Quran 51:7).

Di alam semesta mempunyai planet2, dan ada juga planet2 yang mempunyai bulan. Semuanya bergerak pada garis peredaran yang dihitung mengikut unit tahun. Masing2 seolah berenang sepanjang garis edar dalam kerasian dan teraturan yang sempurna bersama2 dengan yang lain. Sejumlah komet juga bergerak bersama sepanjang garis edar yang di tetapkan nya.

Saat Al-Quran diturunkan , manusia tidak memeliki teleskop seperti masa kini untuk mengamati ruang angkasa yang berjarak jutaan kilometer.

Tambahan lagi, Allah menciptakan alam semesta untuk kita belajar tentang alam ciptaan tuhan. “Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar, Dia menutupkan malam atas siang dan menutup siang atas malam”, (Al-Quran 39:5)

Keterangan yang di sebut di atas tentang saling menutup satu sama lain berisi keterangan yang tepat mengenai bentuk bumi. Penyataan ini hanya benar jika bumi berbentuk bulat. Semasa Al-Quran diturunkan pada abad ke 7, telah ditetapkan dan di syariatkan bahawa bentuk bumi adalah bulat.

Dahulu kala ahli astronomi memahami bentuk muka bumi secara berbeza. Mereka meyakini bahawa bumi berbentuk mendatar. Jika mereka ke hujung dunia mereka mungkin akan jatuh ke bawah.

“Dan Kami menjanjikan langit itu sebagai atap yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda-tanda (kekuasaan Allah) yang ada padanya”. (Al-Quran 21:32).

Atmosfera yang menutupi bumi berperanan bagi membolehkan kehidupan. Dengan berfungsi memecahkan sejumlah meteor yang besar mahupun yang kecil ketika memasuki bumi. Ia mencegah ia jatuh secara terus dan membahayakan makhluk hidup.

Atmosfera menapis sinar2 dari ruang angkasa yang membahayakan kehidupan. Atmosfera hanya membiarkan ditembus oleh sinar tidak merbahaya dan berguna. Sesetengah yang menembusi atmosfera adalah penting bagi proses fotosintesis tanaman dan bagi kelansungan seluruh makhluk hidup.

Fungsi pelindungan dari atmosfera tidak berhenti . Atmosfera juga melindungi bumi dari suhu dingin membeku ruang angkasa yang mencapai suhu sekitar 270 darjah celcius di bawah paras beku.

Selain atmosfera terdapat juga Van Allen, Satu lapisan yang tercipta akibat wujudnya medan magnet bumi yang berperanan sebagai perisai melawan radiasi berbahaya yang mengancam Planet kita. Jika Van Allen tiada Semburan energi raksaksa daripada api matahari akan mennghancurkan seluruh kehidupan di muka bumi.

Tenaga yang terpancar dalam satu jilatan api sahaja dan jika dihitung setara dengan 100 juta bom atom yang dijatuhkan di Hiroshima. Ia dapat meningkatkan suhu tiba2 sehingga mencapai 2500 darjah Celcius.