Mencari Hasil Ilmu

Sunday, February 07, 2010

Kekuatan Ekonomi Minyak Venuzuela

Penerokaan minyak bermula pada tahun 1908-1935 dimana satu ledakan ekonomi terpenting dalam susun atur politik, ekonomi dan social negara memberi signifikasi penting untuk Venuzuela untuk muncul sebagai kuasa serantau. Penemuan minyak telah menjadi nadi ekonomi dan pendapatan negaranya. Ia juga menjadikan Venuzuela antara pengeksport terbesar dunia.

Menjadi pengeksport minyak pada 2004, menjadi pengeksport untuk lebih 2.36 juta tong minyak mentah sehari sekaligus menunjukkan bahawa negara itu antara negara terpenting dalam menjamin pasaran minyak antarabangsa.

Amerika dilihat sebagai negara pengimport terbesar berdasarkan laporan EIA 2004 11.8 juta, Jepun 5.3 juta, China 2.9 juta, Jermen 2.5 juta, Korea Selatan 2.1 juta, Perancis 2.0 juta, Italy 1.7 juta, Sepanyol 1.6 juta, India 1.6 juta, Taiwan 1.0 juta,

Sebarang perubahan di Venuzuela akan mengubah harga minya US dan sekali gus dunia. Sebagai salah sebuah negara dalam negara2 pengeluar minyak OPEC menjadikannya rakan dagangan utama pilihan bagi negara2 pengguna dan pengimport minyak dunia. Ini menyebabkan US rakus terhadap Venuzuela . Yang menariknya dalam 11 ahli OPEC, Venuzuela sahaja yang datang dari negara bukan islam.