Mencari Hasil Ilmu

Sunday, February 07, 2010

Ekonomi Dan Perniagaan Venuezuela

AS merupakan rakan dagang terbesar Venuezuela. AS mengimport 60% dari eksport tahunan Venuezuela (2005) diikuti Columbia (8%), Belanda (8%), Mexico (4%), Ecador (2%).

Dari segi peratusan perdagangan, Venuzuela merupakan pasaran besar bagi peniaga AS diikuti Columbia (17%), Brazil (9%), China (5%), Jepun (4%), Jermen (3%) dan Panama (3%).

Pada tahun 2002, pendominasian ekonomi didominasi AS dan negara maju lain. AS mempunyai keupayaan ekonomi AS$ 11 TRILLION manakala negara miskin 6.4 Trillion dari 33.3 TRILION. Ini jelas menunjukkan bahawa negara kaya mempunyai keupayaan ekonomi jauh lebih besar dari negara miskin.

Pada 13 Januari 2007, lawatan Presiden Iran Ahmadinejjad ke Caracas memberi satu suntikan baru hubungan dua hala Venuzuela-Iran. Persetujuan kedua2 buah negara bagi membiayai projek2 negara lain untuk membantu menangkis domonasi AS dilihat mengimbangi kuasa besar.

Lawatan ke dua selepas 4 bualan menunjukan Iran bersedia menghadapi cubaan menghadapi sekatan antarabangsa berhubung Projek Nuklear serta membentuk satu rangkaian sekutu dari negara haluan kiri.

Ini membuktikan bahawa pakatan anti AS wujud secara tersusun dan sistematik. Ini menggambarkan wujud kerjasama lebih erat bagi membedung manipulasi Washington menerusi politik, ekonomi dan ketenteraan.

Kedua2 negara yang kaya mampu mewujudkan dana RM7.2 BILLION bertujuan membiayaai perlaburan di Venuzuela dan Iran membuktikan bahawa pakatan antara negara mampu mewujudkan jaringan dan peluang ekonomi yang lebih berkesan di bawah kemakmuran kejiranan.