Mencari Hasil Ilmu

Wednesday, November 25, 2009

Siapakan Pembina Al- Aqsa

Topik ini ditulis adalah untuk meniti usaha yang di lakukan oleh pemimpin Gerakan Islam Syeikh Al-Aqsa Raed Salah pada tahun 1948 di bumi Palestine untuk menyedarkan umat islam mengenai bahaya yang menanti Masjid Al-Aqsa.

Siapakah pembina sebenar Al-Aqsa. Satu persoalan yang penting yang dikemukakan oleh sesetengah pihak bagi menentukan siapa yang berhak terhadapbumi Palestine. Bagi kaum yahudi, mereka beriman bahawa Nabi Daud a.s pernah bercita cita untuk membina Al- Aqsa yang bernama Haykal . Dalam usaha ini mereka dihalang oleh tuhan Yahweh. kemudian tuhan menyuruh Sulaiman membina Haykal. Ini dapat dilihat di dalam Old Testament yang sama dimani oleh orang2 yahudi. Ini juga digunaka pakai oleh orang Kristian dalam Old Testament.

Pendapat mengatakan bahawa masjid pertama yang di bina adalah masjidil haram di ikuti pula dengan masjidil Aqsa. Tempoh jarak pembinaan adalah selama 40 tahun selepas siapnya masjidil Aqsa. Berdasarkan kebanyakan umat islam, Nabi Ibrahim lah yang membina masjidil Haram. Manakala masjidil Aqsa di bina oleh Sulaiman.