Mencari Hasil Ilmu

Thursday, November 26, 2009

Islam akan menjadi agama utama di Russia

Perkembangan agama islam di eropah, Amerika dan Russia semakin berkembang pesat paska tragedi 11 september 2001. Walaupun masih ada beberapa negara eropah cuba bertindak menimbulkan konflik dengan umat islam di negara mereka. Di Germen sahaja seminggu sahaja mampu mengislamkan sekurang2 nya seorang individu. Perkembangan itu di bantu oleh lambakan rakyat Turki(berugama islam) yang berhijrah ke germen.

Di Russia, perkembangan ini berlaku dengan pesat nya. Tambahan pula, masyarakat Russia semakin terpelajar dan tidak boleh menerima fahaman komunis sosialis yang menolak manusia beragama. Menurut rekod di Russia, 1/3 rakyat Russia adalah berugama islam.

Russia kini telah terbinanya 3 universiti islam yang mengajar bahasa arab, pengajian islam, usulludin dan syariah. Tidak mustahil Russia akan menjadi pelopor dunia islam. Bagi perangkaan Russia pula, terdapat kira2 21-28% umat manusia di Russia yang mewakili 20% rakyat Russia.

Walaupun terdapat pencanggahan fakta mengenai jumlah sebenar rakyat islam di Russia, tetapi ianya tetap meletakkan ia sebagai agama ke dua di Russia.

Perkembangan islam tidak boleh di sekat.kerana pemeluknya adalah rakyat Russia itu sendiri.