Mencari Hasil Ilmu

Friday, September 04, 2009

Telaga Zam Zam

Pengalaman seorang jurutera kimia di arab Saudi dalam merawat air laut sebagai air minuman, Tariq Husien.


Sejak kira2 4000 tahun dahulu, tidak ada seorang pun yang ingin mengkaji ke atas telaga zam2. Namun idea tercetus pada 1971, seorang doctor mesir telah menghantar surat ke European Press mendakwa bahawa air zam2 tidak sesuai diminum. Alasan beliaukerana Kaabah terletak di Bawah paras laut dan kedudukan nya di tengah2 Kota Mekah. Semua air kekotoran dari seluruh Mekah akan terkumpul di telaga Zam2.


Jesteru, kenyataan ini telah menimbulka kemarahan Raja Faizal. Menteri Pertanian Dan Sumber Air diarahkan untuk membuat siasatan bagi menolak dakwaan European Press tersebut.


Disini lah bermulanya penyiasatan/ penyelidikan, Tariq Hussien. Beliau diberi tugas memeriksa dan membuktikan air zam2 suci dari kekotoran dan sesuai di minum. Fikirannya seakan2 kosong. Beliau tiada sedikit pun idea.

Apabila berada di dalam kolam, memang sukar dipercayai bahawa kolam yang sebesar kolam (1.46meter 2.66 meter) dapat menampung pengunjung haji pada musim haji. Kemudian beliau mencari paip pada dasar namun tidak berjumpa apa2.


Apa yang menarik adalah kelihata pasir2 halus menari2 di dasar telaga. Semasa beliau mengepam air keluar. Parasnya akan berubah (berkurangan) sebentar sahaja. Kemudian akan kembali pada paras asal.


Sekarang tibalah masa untuk mengambil sampel telaga untuk diuji. sebelum ke makmal, Beliau mengambil kesempatan untuk memeriksa semua perigi/telaga yang terdapat di seluruh kota Mekah dan dapati bahawa semuanya telah kering.


Setibanya di makmal , beliau memberitahu bosnya mengenai laporanpenemuanya di telaga tersebut. Bos nya pula mengatakan bahawa mungkin air zam2 mendapat sumber dari laut merah. Sampel kemudiannya dihantar ke eropah dan sebahagiannya dihantar ke Riyad.

Anatar sciencetist yang telah mengadakan penyelidikan adalah Tariq Hussien (Riyad arab saudi), M.A.Khan, A.K.M.Sherriff, K.M. Idris dan M.Alamgir (Bangladesh), S.H.A. Careem (Sri Lanka), dan Dr Masaru Emoto (Jepun) yang menemui molekul air yang paling cantik/sempurna di dunia.

Air zam2 kaya dengan mineral untuk badan dalam 2000 mg per liter berbanding telaga/sumber air biasa yang hanya 260mg per liter.Air zam2 bersifat alkali semulajadi yang dapat meneutralkan acid dalam perut dan menghilangkan sakit hulu hati. Kehadiran Iodin yang tinggi pula untuk membekalkan jumlah iodin yang diperlukan kelenjar tiroid. Kehadiran florida pula menghalang pertumbuhan bakteria,lumut,alga yang menyebabkan rasa dan warnanya berlainan dari sumber air yang lain.

Hasil kajian Tariq Hussien
  • Jumlah air yang keluar dari telaga antara 11-18 liter setiap saat dan purata 660 liter seminit, 39600 sejam dan 950400 liter sehari.
  • Ujian pam yang dilakukan untuk menyukat air zam2. dengan mengeluarkan 8000Liter dalam masa sesaat. Paras air surut 3.23 meter- 13.39 meter dari permukaan telaga. Kemudian paras air berhenti menyusut. Paras air kembali normal selepas 11 minit berhenti mengepam.
Kandungan mineral air zam-zam.

Natrium 250mg/L
Calsium 200mg/L
Kalium 20mg/L
Magnesium 50mg/L
Sulfur 372mg/L
Bikarbonate 366mg/L
Nitrat 273mg/L
Fosfat 0.25mg/L
Ammonia 6mg/L

KANDUNGAN MINERALDALAM AIR ZAM ZAM TIDAK PERNAH LUPUT/BERUBAH WARNA RASA/EXPIRED WALAUPUN DISIMPAN LAMA