Mencari Hasil Ilmu

Thursday, September 03, 2009

Pencetus Penubuhan Negara Yahudi

Cadangan penubuhan Negara khas untuk orang2 yahudi di buat oleh wartawan Hungry Heodore Hertzl (PENGASAS ZIONISTME) dalam gagasannya “Die Judem Stat” pada 1896. Kewujudan Pertubuhan Yahudi Anarabangsa( WZO) melalui persidangan pertama di Basle Switzerland pada 27-29 Ogos 1897.

Deklarasi Balfour. Sekutu kuat Zionist (British) menyelebelahi yahudi dan mengistiharkan deklarasi Balfour pada 2 Nov 1917. British memberi sokongan dan jaminan akan tertubuhnya Negara yahudi tersebut. Maka berlakulah pengijrahan beramai2 secara sistematik yang melibatkan yahudi eropah dan Russia ke Palestine.

British dengan kuasanya membawa isu Palesine ke PBB pada awal penubuhan Israel unuk melindungi Israel dan menyatakan sokongan secara terang-terangan ke penduduk dunia. Dengan pengaruh yahudi dan sekutunya , mereka mengeluarkan ketetapan 181 yang membahagikan 2/3 tanah Palestine ke Israel dan 1/3 ke Palestine.

Rakyat Palestine adalah bangsa arab yang paling malang di dunia. Mereka dilupai oleh PBB, Negara arab dan umat islam sendiri. Ketika Zionist erat berkerjasama dengan british, Negara arab pula gagal membantu perjuangan sendiri.

NAKBAH bermaksud malapetaka 1948. malapetaka yang menyebabkan pengusiran 60% rakyat Palestine (800 000 orang). Dari kewujudan 580 buah kampong palesine dan telah di hancurkan 478. Zionist pula menjadikan peristiwa Holocoust yang dilakukan tentera Nazi Jermen sebagai alasan untuk mereka membina regim di atas keperitan rakyat Palestine. Namun resolusi demi resolusi tiada gunanya.

Selepas 61 tahun, 90 % tanah Palestine di kuasai Zionist, masjid Al-Aqsa yang diberkati di cabul kesuciannya, rakyat Palestine yang tidak berdosa meringkuk dalam penjara, ekonomi mereka di sekat, jutaan mereka menjadi pelarian dengan pelbagai lagi tragedy.

Entiti zionis di tengah2 negara arab dan dunia islam di dokong senjata2 World Of Mass Desruction(WMD). WMD boleh di ibaratkan sebagai menggugat keamanan dan pencetus perang dunia. Kelemahan negara2 arab menyebabkan Israel mengambil kesempaan ini.

Intifadah merujuk kepada kebangkitan rakyat Palestine dalam rangka menentang dasar penjajahan yang dilakukan terhadap tanah air mereka. Kebangkitan bermula seawall tahun 1920-an. Apabila british (agen yahudi) melakukan penjajahan terhadap Palestine. Intifadah terbesar adalah “mubarakah” yang berlaku pada 9 september 1987. Intifadah bermakna kepada rakyat Palestine kerana bermulanya harapan bagi perjuangan merampas kembali hak2 mereka.

Objektif sebenar inifadah di dokokong ribuan rakyat Palestine yang bangkit unuk mengembalikan hak dan maruah mereka yang di rampas regim Zionist. Pada awal kewujudan intifadah , senjata utama mereka adalah batu2 yang berada di jalanan. Intifadah menghilangkan rasa takut di kalangan mereka malahan memberi perubahan bermakna buat mereka. Intifadah juga telah membangkitkan semangat dan keyakinan terhadap keadilan Allah dan kekuatan islam.

Kesan Inifadah kepada agenda zionis. Inifadah membuka tembelang Israel apabila mereka mencanang dakwaan bahawa Israel adalah oasis demorkrasi di timur tengah. Namun, sikap sebenar ialah kuasa colonial yang di bina atas dasar penindasan dan kezaliman.

Buat kali pertamanya Israel mengeluarkan kenyataan bahawa mereka berasa risau dengan kebngkita intifadah. Pada tahun 1989-2000 seramai lebih daripada 700 000 yahudi berpindah keluar dari bumi Israel aas tujuan keselamatan.

Hamas yang dahulunya berbekalkan senjata melontaran batu tapi kini telah mempunyai bridged tentera yang mampu menjangkau 50km. kalau dahulunya menggunakan kamera usang tapi kini mempunyai stesen tv yang berpusa di Amman, Beirut dan Landon. Dahulunya hanya mmpunyai pusat pertukaran wang etapi kini telah memiliki Bank Nasionaldi bawah runtuhan bagunan

Antara faktor2 kerajaan Hamas yang merisaukan Israel.

  • Penentangan dan kebangkitan di dikalangan rakyat.
  • Kebangkitan/sokongan kepada Hamas dan kecenderungan tidak mengiktiraf negara Israel.
  • Peningkatan kesedaran dalam kalangan umat islam terhadap bahayanya regim yahudi.
  • Berkurang nya pengijrahan ke negara yahudi.
  • generasi muda Israel yang tidak berminat terhadap politik zionist
  • Pertambahan jumlah rakyat Palestine yang tinggal di wilayah Israel.
  • Kegagalan zionist untuk melemahkan semangat juang rakyat Palestine walaupun dengan cara kejam
  • Negara zionist tidak akan aman selagi wujudnya Hamas.
Umat islam sedunia perlulah mengetahui bahawa di Palestine terletaknya Masjid Al-Aqsa (Kiblat pertama umat islam) , Tempat israk dan mikraj, tanah suci umat islam dan bumi para Ambia. Palestine merupakan isu manusia sejagat bukanlah isu keagamaan atau sesuatu bangsa sahaja