Mencari Hasil Ilmu

Saturday, August 29, 2009

MERAH, KUNING, BIRU DAN HIJAU

Bintang2 yang berkelipan nun di angkasa raya adalah sebenarnya mengalami proses kelahiran dan kematian. Umpama manusia , bintang ini ada yang baru dilahirkan dan ada juga yang musnah lalu membentuk nebula.

Salah satu nebula yang terbentuk hasil dari letusan bintang ribuan tahun lalu ialah nebula mata kucing. Ia dikenali dengan kod sebagai NGC6543. Nebula ini asalnya sebuah bintang yang terletak di utara buruj Draco dan jarak dari bumi adalah 3000 ahun cahaya.

Kejayaan teliskop Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautic Kebangsaan (NASA) Hubble menghantar imej nebula mata kucing merupakan satu rekod yang paling menakjubkan dalam sejarah dunia sainsdan teknologi angkasa.

Imej nebula mata kucing kelihatan seperti bunga mawar yang berkilat. Apakah yang berlaku sebernarnya sehingga ianya kelihatan seperti bunga mawar. Ahli2 sains mengatakan bahawa ini merupakan proses biasa kematian sebuah bintang.

Surah Ar-Rahman ayat 38, “ maka apabila langit terbelah ia seperti bunga mawar berminyak (berkilat), maka yang manakah nikmat Allah yang kamu dustakan?”.

Ayat ini telah membayangkan tentang alam semesta yang musnah maka cahaya bintang mati yang dihasilkan kelihatan seperti bunga mawar mengandungi pelbagai warna yang berkilat.Kadang2 ianya kelihatan seperi dai merah jambu, kuning, biru dan hijau.

Terbukti lagi apabila teliskop Hubble seterusnya menghantar pelbagai imej yang menunjukkan angkasa yang gelap gelita terbelah dengan sinaran bintang2 apabila dua galaksi bersatu.

Matahari yang menjadi pusat system solar merupakan salah satu daripada berbilion2 bintang di alam semesta ini. Matahari juga sedang mengalami proses pembakaran bahan nuclear di dalam nya dan akan musnah seperti mana nebula.