Mencari Hasil Ilmu

Thursday, August 27, 2009

Amalan Ayat Kursi

Barangsiapa membaca ayat kursi ketika mengiringi tiap-tiap solat fardhu, maka diampuni dosanya dan di hapuskan Allah daripadanya tiap-tiap kejahatan.

Barangsiapa mengharapkan keberkahan pada makanan atau wang simpanan maupun yang lainnya, hendaklah dibacanya ayat kursi sebanyak 50X serta setiap kali selesai dibaca kemudian dihembuskan kepada benda dimaksudkan dengan niat yang ikhlas dan yakin, InsyaAllah akan mendapatkan hasil yang menghairankan.

Barangsiapa yang membaca ayat kursi ketika hendak tidur nescaya ia akan terpelihara daripada kejahatan jin, syaitan maupun kejahatan manusia dan binatang.

Barang siapa membaca ayat kursi pada tengah malam serta menghadap qiblat pada tempat yang sunyi dan bersih sebanyak 180X kemudian setelah selesai meminta kehadiran Allah apa-apa yang di cita-citakan, InsyaAllah segala apa yang di harapkan akan terkabul.

Barangsiapa yang membaca ayat kursi ketika hendak keluar rumah, nescaya malaikat akan mengawal dan memeliharanya.

Menurut Abu Hamid al-Ghazali berpendapat bahawa untuk menghilangkan dukacita, kesusahan dan kesulitan yang menimpa sangatlah baik sekali di bacakan ayat kursi ini sebanyak 313X dengan syarat: i) setelah selesai solat Isya’ ii) di baca pada ketika tengah malam iii) di tempat yang sunyi dan suci (terhindar dari manusia) iv) dengan wudhu yang sempurna

Barangsiapa yang mengamalkan membaca ayat kursi pada tiap-tiap selesai fardhu 7 atau 11 X atau dengan bilangan ganjil, maka di hari kemudian ia akan masuk syurga dari pintu yan ia sukai.

Barangsiapa yang membaca ayat kursi kemudian pahalanya di hadiahkan kepada ahli kubur, maka Allah akan memberi pahala yang besar bagi ahli kubur itu. barangsiapa membaca ayat kursi tatakala keluar dari rumahnya, maka akan dikabulkan hajatnya, diampuni dosanya, di hilangkan dari gangguan syaitan dan Allah akan menyuruh malaikat untuk menjaganya dari segala bencana jin dan yang di takuti.