Mencari Hasil Ilmu

Sunday, July 05, 2009

Palestine ( Pendapat Aku)

Isu yang tak Padam2 dari dunia sejak lima puluh tahun lalu adalah isu Palestine. Kalau isu perang dingin pun dah padam sudah.

Palastine adalah nama yang asalnya Judea yang kerap kali di gunakan pada zaman Rome iaitu kawasan dari laut Mediterranean sehingga sungai Jordan . Palestine pada asalnya diduduki oleh kaum Judia yang majoriti nya Yahudi. Disebabkan Yahudi berniat jahat kepada empire rome menyebab kan mereka di halau oleh rome keluar dari palestine. So orang Arab tak boleh lah di persalahkan. Mereka tak buat jahat pon.

Biblical Old Testament,Numbers, Chapter 34:
And the Lord spake unto Moses, saying, Command the children of Israel, and say unto them, When ye come into the land of Canaan; (this is the land that shall fall unto you for an inheritance, even the land of Canaan with the coasts thereof:)

Berdasarkan Torah, Land OF Israel telah dijanjikan untuk orang israel (Yahudi).Pada Tahun 1896 Manisfesto The Jewish State, Theodor Herzl berulang kali mengaitkan dengan konsep Promised Land Bible walau pun Herzl adalah seorang atheist. Berdasarkan bukti2 rekod dan arkeology membuktikan bahawa yahudi telah conquered and memulakan penempatan di Canaan semasa 13 BC.Rasul Musa telah memberi masyarakat israel hak dan mengemudi mereka keluar dari mesir ke Promissed land. Masyarakat islam menyangkal dan mengatakan bahawa Promised Land hanya di berikan kepada Yahudi yang menganggap islam sebagai agama mereka. Kalau mereka meninggalkan ajaran Torah yang sepatutnya dianuti maka tidak boleh lah mereka menuntut Promised Land itu. Buang setengah ambil setengah. Tinggalkan Torah ambil Talmud. Bila nak argue ambil Torah balik.

Muslim(Arab) juga boleh claim the right of BaitulMuqqadis kalau berdasarkan Torah dan al Quran. Masyarakat Arab juga boleh menuntut Land of Canaan kerana telah dijanji oleh Ibrahim kepada anak anak nya termasuk ismail.

Muslim juga boleh menuntut tanah palestin kerana muslim telah terbukti memelihara tempat2 suci agama yahudi seperti The Cave of the Patriarchs dan the Temple Mount dan juga telah membina Dome of Rock dan Masjid Al Aqsa lebih 1400 tahun lalu. Muslim percaya bahawa Phophet Muhammad telah melalui Jurusalem selaku tempat pertama perjalanan ke syurga.

Zionism berasal dari perkataan bible "Zion" yang kerap kali digunakan di dalam bible merujuk kepada Jurusalem dan Tanah Israel. Zionism adalah ideology yang ingin menampilkan atau menyatukan yahudi di seluruh dunia di negara asal mereka "Tanah Israel". Zionisme juga istilah yang digunakan untuk mendefinisikan pergerakkan antarabangsa untuk menyatukan kepulangan Kaum Yahudi kepada tanah asal mereka dan sekali gus menubuh dan mengawal tanah yahudi.

Pada tahun 1897 Herzl telah memanggil penemuan Kongress pertama Zionist Dunia yang menemukan golongan pro Zionist kepada satu pergerakkan. Perjumpaan ini membantu menemukan yahudi di negara2 yang besar populasi yahudi nya dalan menubuhkan satu pergerakkan zionisme.

Pergerakkan Zionisme tertujuan untuk menyelesaikan masalah pokok iaitu masalah sebagai kaum minority dimana di tidakkan dalam segala2 bidang. Mereka dilayan seperti Alien.

Zionisme politik adalah satu pergerakkan libralisasi orang yahudi pada 19CE di mana konsep ini menyeluruh ke seluruh eropah. Di dalam zaman ini, semangat untuk menjatuhkan empire otthomon telah meluap2. Mereka mendapat inspirasi pergerakkan semangat kebangsaan di Ireland, Norway, Poland, Republic Czech, Germany, Italy, Turkey dan India. Semangat kebangsaan lazim nya ada 2 tujuan utama iaitu membebaskan dari kuasa asing dan penyatuan dari perbagai jenis political entiti.

Penubuhan Zionisme sendiri menunjukkan bahawa Yahudi berniat jahat dalam mencuri tanah rakyat palestine secara haram. Israel banyak merampak dari menggunakan jalan rundingan. Kalau ada rundingan pon mesti berat sebelah. Yang nak menang mesti Israel. Israel kenyang dapat tanah, Palestine kelaparan hilang tanah.Fatah patut di bubar kan dari muka bumi macam israel.