Mencari Hasil Ilmu

Wednesday, March 25, 2009

KONTRAK SOSIAL

Perlembagaan sosial kontrak secara sejarah nya dihasilkan oleh hasil laporan Reid. Suruhan jaya ini bertanggung jawab dalam undang2 pra merdeka Tanah Melayu. Suruhan jaya ini melaporkan bahawa bangsa melayu berhak mendapatkan hak istimewa. Legasi ini seterus nya diteruskan parti UMNO.

Social kontrak awalnya dibuat untuk kerajaan British semasa Malaya hampir mencapai kemerdekaan bagi menyelamat kan bangsa melayu dari kebanjiran melampau pendatang cina dan India yang bekrja di Malaya. Sejak 1957, kaum cina dan India di Malaysia merupakan kaum yang lebih kaya dan lebih maju manakala bumiputera kebanyakaan petani dan perkerja buruh.

Di bawah article 153 perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada Agong untuk untuk bertanggungjawab menjaga kedudukan istimewa orang melayu dan orang asli di Malaysia yang digelar bumiputera dan kaum lain yang mempunyai kepentingan legal.

Article ini diaplikasi kan kerajaan pusat dalam melindungi kepentingan status kuata dalam kemasukan ke pekerjaan awam, biasiswa umum dan sistem pembelajaran. Akta ini di kukuh kan lagi dengan Dasar Ekonomi Melayu (DEB). Antara kelebihan akta ini adalah:

 Minimum equiti dinaikkan ke 30%.
 Real estate bumiputera dari 5% ke 15 %.
 Menghasilkan golongan kelas menengah bangsa melayu.
 Government lead company (GLC) di urus dan ditadbir orang melayu


Pada tahun 2003, Pm ke 3 telah memulakan langkah untuk polisi meritokrasi walau bagaimanapun selepas penolakan besar orang melayu menyebabkan polisi ini hanya diaplikasikan untuk kemasukan ke Universiti awam sahaja. Bukan bumiputera perlu menghabiskan 2 tahun untuk STPM dan manakala matrikulasi setahun sahaja,