Mencari Hasil Ilmu

Friday, January 30, 2009

TUGU KASUT DI IRAQ


Tindakan seorang wartawan Iraq melempar kasut kepada bekas Presiden Amerika Syarikat, George W Bush pada penghujung tahun lalu, menjadi bahan gurauan di seluruh dunia dan dijadikan satira dalam internet, akhbar dan majalah serta perbualan ramai khususnya di negara Islam.

Kini sebuah 'Tugu Kasut'yang diperbuat daripada gentian kaca dan tembaga pula didirikan khas bagi memperingati peristiwa berkenaan.

Kasut gergasi itu yang dipamerkan di Tikrit, kampung halaman bekas pemimpin Iraq, Saddam Hussein, semalam, dihasilkan oleh seorang pereka, Laith al-Amari, yang menyifatkannya sebagai tanda penghormatannya kepada rakyat Iraq.

Ia juga mengandungi sajak yang dicipta khas untuk wartawan yang kini menjadi ikon rakyat Iraq, Muntadhar al-Zeidi. Dia didakwa di mahkamah atas tuduhan menyerang pemimpin negara asing, tapi perbicaraannya ditangguhkan selepas peguamnya merayu agar tuduhan itu dikurangkan.

Mampukah Obama dekati Islam?

HARAPAN Barack Obama untuk menjadikan Amerika Syarikat (AS) sebagai negara sahabat dunia Islam bukan lagi satu kejutan. Sejak kempen untuk merebut jawatan Presiden, Obama dan imej Islam sering dikaitkan dengannya.

Ia juga menjadi antara faktor mengapa kebanyakan masyarakat Islam mengalu-alukan Obama sebagai Presiden AS yang baru.

Lalu kelmarin, apabila Obama sekali lagi bercakap mengenai menjalin hubungan baik dengan dunia Islam, termasuk kesediaan untuk berucap di negara-negara Islam, usaha itu dinilai oleh sesetengah pihak sebagai "ada kesungguhan".

Bagaimanapun dalam usia pemerintahannya yang baru menjangkau seminggu, apa yang disampaikan Obama itu juga boleh sahaja ditafsir sebagai retorik semata-mata.

Setakat ini, keyakinan dunia terhadap kemampuan Obama memulihkan hubungan dengan dunia Islam terbahagi dua iaitu antara optimis dan skeptikal.

Membandingkannya dengan bekas Presiden AS, George W. Bush, atau penerus legasi Bush, John McMcain, Obama dilihat lebih baik dalam banyak perkara yang berkisar tentang dunia Islam.

Perkara itu dikuatkan lagi dengan darah keturunan Muslim yang diwarisi daripada ayahnya, seorang penganut Islam dari Kenya, Afrika.

Malah Obama sendiri tidak pernah segan untuk mengaku dan menggunakan nama tengahnya iaitu Hussein, meskipun lebih selesa dikenali sebagai Barack Obama.

Kecenderungan Obama untuk menyingkap sejarahnya yang dekat dengan Islam termasuk pernah membesar selama empat tahun di Indonesia juga, menambah keyakinan terhadap pendekatan beliau yang lebih mesra dunia Islam.

Menguatkan lagi keyakinan itu, beliau pada pidato sulungnya selepas mengangkat sumpah sebagai Presiden AS ke-44 pada 20 Januari lalu, menyentuh secara langsung mengenai hubungan yang bakal dicorakkan oleh pentadbirannya dengan dunia Islam.

Obama antara lain melontar keyakinan untuk membina hubungan baru dengan dunia Islam berdasarkan kepentingan bersama dan sikap saling hormat-menghormati.

Bagi sebahagian yang lain, terpilihnya Obama sebagai Presiden AS yang baru juga ibarat pertukaran baju kepada Presiden yang terdahulu.

Dalam maksud yang lebih jelas, biar siapa pun yang terpilih sebagai Presiden, negara itu akan kekal sebagai sebuah kuasa yang mengamalkan sikap kuku besi.

Tindakan negara itu sebagai polis dunia juga akan diteruskan oleh Obama apatah lagi dalam perkara yang dilihat mengancam dan mengganggu kepentingan politik beliau.

Dalam pendirian itu, dunia Islam pastinya sedar antara ancaman yang dimaksudkan ialah kebangkitan kumpulan pejuang yang lahir dan semakin berkembang sepanjang lapan tahun era pemerintahan Bush.

Iran misalnya, awal-awal lagi sudah melahirkan rasa tidak yakin berhubung tanggapan Obama terhadap dunia Islam, termasuk ke atas negara itu sendiri.

Obama dalam pendiriannya berhubung isu pembangunan teknologi nuklear di Iran lebih berminat mencari penyelesaian menerusi rundingan.

Namun Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad skeptikal mengenainya. Bagi Mahmoud, ia tidak lebih sekadar cara Obama untuk mencapai kemenangan peribadi di pentas politik.

Mahmoud pastinya mempunyai sebab untuk berasa sangsi dengan keikhlasan Obama, kerana sepanjang sejarah hubungan negara itu dengan AS, Iran tidak pernah dilihat sebagai sahabat.

Bagaimanapun tembok paling besar yang bakal menjarakkan AS dengan dunia Islam ialah ideologi yang menjadi asas dasar-dasar luar AS itu sendiri.

Dasar luar AS lebih banyak ditentukan oleh falsafah liberal, iaitu bertunjangkan asas-asas seperti keperluan mempromosikan hak asasi dan demokrasi.

Sedangkan di dunia Islam, hak asas dan demokrasi itu tegak bertunjangkan nilai-nilai yang selaras dengan tuntutan agama Islam yang pastinya tidak selari dengan pemahaman yang liberal.

Justeru bagaimana Obama mahu membawa negara Islam seperti Iraq, Syria, Iran dan Pakistan bersama-sama dengan dasar AS?

Apa yang dapat difahamkan daripada mesej perdamaian Obama dengan dunia Islam sejauh ini barangkali kecenderungan beliau untuk menghapuskan pengaruh-pengaruh yang tidak menguntungkan era penguasaannya.

Dalam hal berkaitan dengan dunia Islam misalnya, dua perkara besar yang dilihat bakal menyukarkan Obama ialah kebangkitan kumpulan pejuang Islam atau Taliban dan pembangunan aktiviti nuklear oleh Iran dan Syria.

Setelah pendekatan keras Bush meletakkan kedua-dua isu itu semakin sulit, Obama perlu mengubah strategi yang lebih bertolak ansur.

Namun pada penghujungnya, baik Bush mahupun Obama, mengharapkan isu-isu sensitif itu mampu dikawal oleh dasar-dasar mereka.

Malah bukanlah sesuatu yang mustahil, Obama dengan strateginya itu mampu menangkap musuh nombor satu AS seperti Osama Laden, Mullah Mohamad Omar dan ramai lagi dan dunia Islam pula merestuinya kerana terpukau dengan pesona 'Islam' Obama.

Perkara ini juga menjelaskan mengapa Obama dalam langkah pertama memenangi hati dunia Islam menutup kem tahanan Teluk Guatanamo dan mengundurkan tentera dari Iraq.

Dalam kedua-dua keputusan Obama itu, adalah jelas ia ada kaitan dengan anggota kumpulan pejuang Islam sama ada yang dibebaskan dari Teluk Guatanamo atau yang masih bebas dan bergerak aktif di Iraq.

Mengapa dasar berbaik Obama dengan dunia Islam dinilai lebih bersikap menjaga kepentingan AS juga kerana Obama tidak memberi tumpuan kepada punca permasalahan sebenar yang membayangi hubungan Islam dan Barat.

Isu tersebut ialah kemelut di Asia Barat iaitu krisis Palestin dan Israel yang sudah berusia lebih enam dekad.

Ketika seluruh masyarakat Islam mengharapkan AS menggunakan pengaruhnya untuk mencipta damai dalam konflik itu, AS sebaliknya mengambil pendirian untuk berdiri di belakang Israel.

Obama juga tidak seinci pun berbeza malah lebih jauh, menyokong berdirinya sebuah negara Israel dan Baitulmaqdis sebagai ibu negaranya.

Obama juga berjanji untuk terus membekalkan Israel dengan senjata api selain melindungi negara itu daripada ancaman senjata nuklear oleh Iran dan Syria.

Malangnya, bagi Palestin, Obama lebih berminat untuk menghapuskan kumpulan pejuang Islam terutamanya Hamas yang dilihat sebagai punca permasalahan di Asia Barat.

Pendirian Obama itu bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana dasar luar AS merupakan permasalahan strategi yang tidak sepenuhnya ditentukan oleh beliau.

Sebaliknya Obama terikat dengan hala tuju yang ditetapkan oleh lembaga atau institusi tertentu di AS seperti Kongres dan sebagainya yang sebahagian besar dianggotai oleh Yahudi.

Wednesday, January 28, 2009

Netanyahu ikrar luaskan penempatan Yahudi

Calon pilihan untuk memenangi pilihan raya Israel bulan depan, Benjamin Netanyahu semalam berikrar beliau akan meluaskan kawasan penempatan haram Yahudi di Tebing Barat jika beliau dipilih menjadi Perdana Menteri.

Pendirian pemimpin Parti Likud tersebut dijangka mencetuskan pertelagahan dengan pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama nanti.

Netanyahu yang sudah pun mengkritik rundingan damai Israel-Palestin tajaan AS berkata, beliau akan membenarkan kawasan penempatan diperluaskan bagi menampung "pertumbuhan semula jadi", bercanggah dengan tuntutan pelan damai anjuran antarabangsa yang menjadi asas rundingan damai.

"Pertumbuhan semula jadi" merujuk kepada pembinaan perumahan baru bagi menampung keluarga yang semakin besar di kalangan pendatang Yahudi di Israel.

Seruan pertama AS supaya dibekukan pembinaan kawasan penempatan Yahudi termasuk untuk memenuhi "pertumbuhan semula jadi" terkandung dalam dokumen yang disediakan oleh duta khas AS ke Asia Barat, George Mitchell pada 2001.

Kenyataan Netanyahu itu disiarkan dua hari sebelum Mitchell dijadual berlepas ke rantau itu bagi memulakan satu lagi misi sebagai duta damai AS.

Israel dan AS kelihatan bakal berbalah kerana tinjauan pendapat umum menunjukkan Netanyahu berpeluang terbaik untuk memenangi pilihan raya Israel dalam masa dua minggu lagi.

Mitchell dijangka menemui para pemimpin Israel termasuk Netanyahu selepas beliau tiba esok.

Jurucakap Jabatan Negara, Robert A. Wood berkata, tujuan lawatan Mitchell untuk berunding mengenai pelbagai isu termasuk menyekat penyeludupan senjata ke Genting Gaza oleh Hamas.

Mitchell tidak akan menemui para pemimpin Hamas, katanya.

Dasar AS menyokong penubuhan sebuah negara Palestin di Tebing Barat dan Gaza bersebelahan Israel.

Namun Netanyahu yang pernah menjadi Perdana Menteri Israel pada 1996-1999 sentiasa menentang penyerahan wilayah di Tebing Barat dengan alasan Israel perlu menguasainya bagi tujuan keselamatan.

Obama ikrar dunia Islam bukan musuh Amerika

Presiden Barack Obama memberitahu dunia Islam bahawa Amerika Syarikat (AS) bukan musuh mereka dan memperbaharui ikrar untuk mengunjungi sebuah ibu kota negara Islam untuk menyampaikan mesej itu.

Obama berkata beliau pernah tinggal di Indonesia selama beberapa tahun ketika kecil dan lawatan beliau ke negara Islam meyakinkannya bahawa semua orang, tidak kira fahaman masing-masing, memiliki harapan dan impian yang sama.

"Saya mempunyai ahli keluarga yang beragama Islam. Saya pernah hidup di negara Islam."

"Tugas saya kepada dunia Islam ialah untuk meyakinkan mereka Amerika Syarikat bukanlah mus Ketika kempen pilihan raya 2008 Obama berikrar untuk meningkatkan hubungan Amerika Syarikat dengan dunia Islam dan berkata bahawa beliau akan ke satu forum Islam utama di luar negara untuk menghantar mesej.

"Kita akan merealisasikan komitmen agar saya berucap kepada dunia Islam dari satu ibu negara Islam," kata Obama dalam satu temubual.

Obama bagaimanapun tidak memberikan masa atau tempat bagi lawatannya itu ke sebuah ibu kota Islam.

Sementara itu, wakil khas AS ke Asia Barat, George Mitchell memulakan misinya dengan kunjungan ke Kaherah semalam selepas mendapat arahan daripada Obama supaya berusaha keras untuk mencapai perkembangan dalam rundingan damai di antara negara Arab dan Israel.

Obama memberitahu Al-Arabiya, beliau tidak mahu berpura-pura bahawa kemajuan di Asia Barat boleh dicapai dengan pantas. uh...kami kadang kala silap, kami bukannya
sempurna," kata Obama dalam satu temubual dengan rangkaian televisyen satelit, Al-Arabiya.

"Tetapi jika anda melihat kepada sejarah... Amerika bukanlah kuasa kolonial dan tidak ada sebab kita tidak boleh kembalikan hubungan serta penghormatan di antara Amerika dengan dunia Islam seperti 20 atau 30 tahun lalu.

Israel cabuli gencatan senjata, lancar serangan di Gaza

Gencatan senjata yang berkuat kuasa lebih seminggu lalu antara Hamas dengan Israel, terancam seketika semalam apabila seorang penduduk Palestin maut ditembak tentera Yahudi sejurus selepas sebuah stesen televisyen Arab melaporkan seorang tentera Yahudi terbunuh dalam satu letupan bom berhampiran sempadan Gaza.

Anwar al-Dreim, 24, terkorban berhampiran sempadan Gaza dengan Israel, kata pasukan perubatan tetapi tidak dapat dipastikan jenis tembakan, artileri atau bedilan helikopter tempur, yang membunuhnya.

Sementara itu, tentera Israel semalam menceroboh semula seketika ke dalam kawasan Gaza selepas berundur lebih seminggu lalu, bagi memburu mereka yang bertanggungjawab terhadap letupan itu.

Dentuman tembakan kedengaran di kawasan sempadan dan helikopter tentera Israel kelihatan berlegar sambil melepaskan tembakan mesingan ke arah sasaran di tengah Gaza.

Ia adalah pertempuran paling serius sejak kedua-dua pihak yang bertelagah, mengumumkan gencatan senjata secara bersendirian berikutan tekanan antarabangsa selepas tentera rejim Zionis mengganas selama 22 hari di Gaza dengan membunuh kira-kira 1,300 penduduk Palestin.

Tentera Israel mendakwa, letupan bom terbabit mensasarkan pasukannya yang meronda di kawasan sempadan Kissufim. Bagaimanapun Tel Aviv tidak memberi butiran lanjut dan setakat ini tiada pihak mengaku bertanggungjawab.

Sebuah jet pejuang Israel juga kelihatan terbang rendah di atas Bandaraya Gaza mencetuskan letupan bunyi yang kuat, mungkin sebagai amaran berikutan insiden tentera Israel terbunuh itu. Israel juga untuk seketika menutup pintu sempadan dengan Gaza berikutan serangan bom itu.

Mesir kini menjadi orang tengah dalam rundingan gencatan senjata jangka panjang bagi membolehkan bantuan disampaikan kepada 1.4 juta penduduk Gaza yang teruk menjadi mangsa pengeboman Israel.

Hamas yang memerintah Gaza sejak Jun 2007 selepas mengusir kumpulan Fatah pimpinan Presiden Mahmoud Abbas, menuntut Israel dan Mesir membuka semula sempadan dengan Gaza yang ditutup sejak ia berkuasa di wilayah itu.

Israel pula mahu jaminan penyeludupan senjata ke wilayah Palestin itu dihentikan dan Hamas tidak lagi melancarkan roket ke wilayah yang diduduki Yahudi.

Serangan Israel terhadap Gaza membunuh 1,285 rakyat Palestin, lebih separuh daripadanya orang awam, menurut rekod Pusat Hak Asasi Palestin, manakala 13 rakyat Israel, termasuk tiga orang awam terbunuh dalam perang tiga minggu itu.
Seorang pemimpin Hamas, Mushir al-Masri, berkata Israel harus dipersalahkan ke atas insiden terbaru itu kerana terus melepaskan tembakan ke arah Gaza walaupun ada gencatan senjata.

"Rejim Zionis bertanggungjawab di atas mana-mana keganasan yang tercetus," katanya.

Thursday, January 22, 2009

MESEJ DARI OBAMA

PELANTIKAN Barack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) ke-44 menerusi majlis angkat sumpah di luar Capitol AS, semalam turut membawa harapan kepada kelahiran sebuah negara AS baru.

Obama yang melakar sejarah sebagai Presiden kulit hitam pertama AS, tidak hanya membawa mesej pembaharuan kepada rakyat di negara berkenaan, sebaliknya memikul impian yang lebih besar bagi kebanyakan masyarakat dunia.

Disaksikan oleh jutaan manusia di seluruh dunia, serta kira-kira dua juta rakyat AS yang turut memenuhi kawasan Capitol AS, Obama mengangkat sumpah di hadapan Hakim Mahkamah Agung, John Roberts bersaksikan kitab Bible yang digunakan oleh Abraham Lincoln sewaktu mengangkat sumpah pada 1861.

Sebaik secara rasmi ditabalkan sebagai Presiden keempat termuda dalam sejarah AS, pemimpin berusia 47 tahun itu menyampaikan pidato perdananya yang dinilai banyak pihak sebagai sangat mengesankan dan penuh kesederhanaan serta sikap saling menghargai.

Dalam pidato kira-kira 20 minit itu juga, Obama mengajak seluruh rakyat AS untuk bangkit dan bersatu dalam menghadapi tempoh-tempoh yang sukar serta mencabar yang membelenggu negara itu.

Tidak seperti kebanyakan pidato politik yang penuh dengan retorik, ucapan Obama bagaimanapun sangat dekat dengan realiti sebenar yang membelenggu AS ketika ini.

Beliau antara lain berkata: "Saya menyatakan kepada anda semua bahawa cabaran yang kita hadapi adalah cabaran yang nyata. Cabaran itu juga adalah serius serta pelbagai dan tidak mudah diatasi dalam tempoh yang singkat. Tetapi ini adalah bangsa Amerika dan kita mampu mengatasi semua cabaran itu."

Ucapan Obama itu mengingatkan dunia kepada ucapan hampir sama yang pernah disampaikan oleh bekas Presiden Abraham Lincoln dan John F. Kennedy ketika majlis angkat sumpah masing-masing.

Perkara itu bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana Obama dikatakan banyak merujuk kepada pidato-pidato Presiden terdahulu dalam merangka ucapannya sempena majlis angkat sumpah tersebut.

Bagaimanapun, sesuatu yang agak menarik apabila Obama memilih untuk mencontohi pidato kedua-dua tokoh pemimpin itu yang dikenang dengan perjuangan membela hak asasi manusia.

Memberikan harapan kepada rakyatnya untuk keluar daripada kemelesetan ekonomi, Obama berjanji akan menggunakan pakej rangsangan ekonomi berjumlah AS$825 bilion untuk mewujudkan peluang-peluang pekerjaan.

Beliau turut memberi jaminan untuk mempermudahkan segala ruang bagi kemasukan pelaburan baru termasuk menerusi pengecualian cukai-cukai tertentu.

Obama dalam ucapannya juga berjaya menyentuh sisi kemanusiaan rakyat AS apabila berjanji untuk memperbaharui dan meningkatkan sistem perubatan dan memberi pembelaan sewajarnya kepada golongan tua.

Bagaimanapun bagi masyarakat antarabangsa, perhatian lebih tertumpu terhadap pendirian peribadi Obama sebagai seorang pemimpin negara adikuasa dunia dalam menjalin persahabatan dengan negara luar.

Ternyata, apa yang ingin didengari oleh penduduk di seluruh dunia bukanlah sesuatu yang menghampakan dan tidak keterlaluan untuk disimpulkan bahawa imej baru AS yang cuba dibawakan Obama berjaya difahami dan diterima oleh masyarakat dunia.

"Telah tiba waktunya untuk kita membangkitkan kembali semangat kita yang abadi," kata Obama pada pidato tersebut.

Selanjutnya, beliau turut berjanji pada era kepimpinannya, masyarakat antarabangsa akan mengenali AS sebagai sebuah negara yang mendengar suara dunia.

Kepada dunia Islam, Obama mengharapkan untuk membina satu jalinan perhubungan baru berasaskan rasa hormat dan kesefahaman yang sama.

Pastinya janji tersebut dituntut oleh pemimpin-pemimpin negara Islam di seluruh dunia selepas lapan tahun di bawah pentadbiran Presiden, George W. Bush, hubungan dunia Islam dengan AS semakin buruk terutamanya selepas serangan 11 September 2001.

Menguatkan keyakinan terhadap fasa aman hubungan diplomatik dengan dunia Islam ialah apabila beliau berjanji untuk mengundurkan tentera AS dari Iraq.

Krisis di Afghanistan turut mendapat perhatian Obama yang akan berusaha lebih gigih bagi mencapai keamanan.

Obama turut melontar ikrar untuk menutup kem tahanan di Teluk Guatanamo, Cuba yang disifatkan oleh beliau sebagai melanggar lunas-lunas perundangan dan tidak selari dengan nilai-nilai AS.

Pendirian Obama untuk membentuk sebuah jalinan persahabatan dengan dunia luar yang lebih baik itu merupakan lanjutan daripada apa yang pernah ditekankan beliau beberapa kali sebelum ini.

Obama dikatakan lebih cenderung untuk menggunakan pendekatan lebih diplomatik ketika berdepan dengan negara-negara yang dilabelkan sebagai pengganas ketika era Bush seperti Korea Utara, Iran dan Syria.

Isu pembangunan aktiviti nuklear di Korea Utara dan Iran serta Syria sebagai pangkalan kumpulan pengganas akan dicari jalan penyelesaiannya secara berdialog di bawah pentadbiran Obama.

Sekurang-kurangnya, Obama memberi peluang kepada dunia untuk melihat AS yang baru sebagai negara yang mendokong prinsip multilateral dan bukan lagi sebuah 'kuasa polis dunia'.

Paling utama, sikap kompromi dalam dasar luar Obama diharapkan dapat mengembalikan semula peranan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai sebuah institusi pengaman antarabangsa.

Bagaimanapun, sesuatu yang agak mengecewakan daripada pidato Obama itu apabila beliau langsung tidak menyentuh mengenai krisis di Asia Barat terutamanya mengenai jenayah perang yang dilakukan Israel terhadap penduduk di Genting Gaza.

Pendirian Obama itu menjelaskan hakikat bahawa siapa pun yang dipilih menjadi Presiden, AS tetap merupakan AS yang selamanya akan bertindak sebagai sebuah negara kuasa besar dunia.

Justeru seperti yang dijelaskan oleh pakar sejarah AS, Timbalan Pengarah, Institut Kajian Oksidental (IKON), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. K.S Nathan, masyarakat dunia tidak seharusnya meletakkan harapan yang tinggi terhadap Obama lebih-lebih lagi berhubung konflik di Asia Barat.

Meskipun latar belakang pelbagai budaya Obama dilihat sangat meyakinkan untuk beliau lebih sensitif terhadap konflik itu serta isu-isu lain di negara ketiga, namun Obama hakikatnya masih terikat dengan pendirian yang sudah ditetapkan pentadbiran terdahulu.

Obama juga perlu mematuhi dasar berhubung konflik Asia Barat yang ditetapkan oleh institusi dan undang-undang AS demi menjaga kepentingan politiknya.

Dalam masa yang sama, pendirian Obama juga akan melebihkan kepentingan Israel memandangkan pelobi-pelobi Yahudi menguasai hampir kebanyakan kepentingan di AS.

"Pastinya, Obama tidak akan mengambil sebarang penyelesaian yang dilihat tidak menyebelahi Israel, malah tidak keterlaluan untuk dikatakan AS di bawah era Obama juga akan terus menyokong ekonomi Israel dan membekalkan senjata kepada tentera Zionis,"

PENDIRIAN OBAMA TERHADAP PALESTINE MASIH RAPUH

Ikrar Presiden baru Amerika Syarikat, Barack Obama untuk mewujudkan 'hala tuju baru' dalam hubungan dengan dunia Islam selepas menghadapi masalah selama lapan tahun di bawah bekas presiden, George W Bush dialu-alukan oleh tokoh Islam, tetapi pendiriannya terhadap isu Palestin masih dipersoalkan.

"Ikrar hala tuju baru itu adalah sesuatu yang baik tetapi beliau perlu mengubah dasar negaranya terhadap konflik Israel dan Palestin terlebih dulu," kata pemimpin Nahdatul Ulama, Maskuri Abdilah yang mengetuai pertubuhan Islam terbesar Indonesia.

"Penyelesaian isu ini amat penting kerana ia menjadi punca kepada semua keganasan dan ketegangan di antara dunia Islam dan Barat."

Dalam ucapan sulungnya sebagai presiden kelmarin, Obama selain berikrar mahu memperbaiki hubungan dengan dunia Islam, turut mengulangi janjinya ketika berkempen bahawa Amerika Syarikat akan 'mula menyerahkan Iraq kepada rakyatnya dan meneruskan usaha perdamaian di Afghanistan.'

Obama, yang menghadapi cabaran hebat di kalangan dunia Islam - dari wilayah Palestin hingga ke Iran, Iraq, Afghanistan dan Pakistan, akan memperkenalkan cara baru serta menjanjikan keseimbangan dalam pendekatan diplomatik, ketenteraan dan bentuk kuasa lain.

Beliau juga berkata, pemuliharaan keselamatan selepas pasca 9/11 di Amerika, tidak akan diusahakan dengan mengetepikan idealisme kebebasan AS dan kedaulatan undang-undang, yang dikritik ke atas pentadbiran Bush dalam perangnya terhadap keganasan.

Di PAKISTAN, seorang pemimpin kanan parti Jamaat-i-Islami, Khurshid Ahmed mengucapkan selamat berjaya kepada Obama tetapi agak hampa presiden baru itu masih sunyi sepi terhadap pembunuhan rakyat Palestin di Gaza.

"Saya hanya mampu berdoa. Saya memegang harapan (terhadap Obama) tetapi turut bimbang," katanya.

Di AFGHANISTAN, penganalisis dari Pusat Penyelidikan dan Kajian Dasar Haroun Mir berkata ucapan Obama memberi isyarat kuat bahawa beliau mahu memperbaiki hubungan dengan dunia Islam.

"Sudah wujud keyakinan terhadap kepimpinan Obama di dunia Islam," katanya.

Jurucakap Taliban, Yousuf Ahmadi berkata kumpulannya yang digulingkan tentera Amerika pada 2001 tidak mempunyai masalah dengan Obama jika beliau mengundurkan tentera negaranya dari bumi Afghanistan.

"Beliau mesti mengambil iktibar daripada pengalaman Bush dan tentera Soviet sebelum ini," katanya dari Kabul.

Di GAZA, majlis mengangkat sumpah bersejarah Barack Obama tidak membawa sebarang makna.

"Obama tidak akan menghidupkan semula suami saya," kata Leila Khalil yang kehilangan suami akibat dibunuh tentera Israel dalam serangan mereka ke atas wilayah Palestin itu.

Di seluruh wilayah itu, penduduk tidak menaruh harapan tinggi Obama akan menghilangkan penderitaan mereka selepas tiga minggu dizalimi tentera rejim Zionis.

"Tiada Presiden Amerika yang akan membayar ganti rugi kepada apa yang kami hilang dari perang, tidak akan menghidupkan mereka yang syahid atau menyembuhkan luka atau membina semula rumah," kata Samih Zouhdi, 53.

Bagi Umm Mohammad, Obama tidak membawa sebarang harapan kepada anak-anaknya yang masih trauma.

"Bush atau Obama tidak akan membuat kami lupa kepada ketakutan dan ketiadaan rumah seperti yang kami harungi ketika itu," katanya.

Sekurang-kurangnya 1,300 penduduk Palestin, termasuk 410 kanak-kanak, terkorban dalam serangan udara, laut dan darat tentera Yahudi ke atas Gaza.

Wednesday, January 21, 2009

BERHENTI MEMBELI PRODUK INI

Ada yang tertanya-tanya tentang kempen boikotkan barangan buatan Israel..Tapi sejauh mana keberkesanannya? Mungkin disebabkan kurang pendedahan tentang senarai produk buatan mereka atau kempen tersebut hanyalah umpama hangat-hangat tahi ayam? Kalau hendak senaraikan,memang terlalu banyak dan mungkin sukar untuk kita menerima kenyataan tentang hakikat sebenar. Boleh dikatakan setiap produk yang kita gunakan seharian adalah buatan Israel atau penyumbang kepada Israel seperti, Nescafe, Maggie, Coke, Fanta, Sprite, Johnson & Johnson, Revlon, L'Oreal dan banyak lagi.Berikut adalah senarai Syarikat dan produk mereka serta sumbangan mereka ke rejim Zionis dan Amerika..

Syarikat : Phillip Morris
Produk : Rokok dan Makanan Jenama : Marlboro, Virginia Slims, Benson & Hedges, Winston, Gold Coast, Merit, Parliament, Alpine, Basic, Cambridge, Bristol, Bucks, Chesterfield, Collector's Choice, Commander, English Ovals, Lark, L&M, Players and Saratoga, C? e d'Or, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince
Fakta : 12 % keuntungannya adalah untuk Israel, Setiap hari umat Islam membelanjakan USD 800 juta untuk membeli rokok mereka, keuntungan purata 10% atau USD80 juta sehari. JADI USD 9.6 JUTA DUIT ORANG ISLAM PERGI KE ISRAEL SETIAP HARI

Syarikat : Coca-Cola - McDonalds - Burger King - Pizza Hut ,KFC
Produk :Minuman Jenama : Light Coke, Fanta, Sprite, Canada Dry, Crush, Schweppes, Minute Maid, Nestea, Dr. Pepper
Fakta : Sejak 1966 Coca Cola meyokong penuh negara Israel. Coca Cola telah menerima anugerah tertinggi dari kerajaan Israel kerana lebih 30 tahun menyokong mereka serta membantah boikot Liga Arab terhadap Israel.

Syarikat : Nestle Jenama : Kit Kat, Perrier, Libby?, Nescafe, Maggie, Buitoni, Nestea, Freskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee Mate, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips
Fakta : Syarikat Swiss ini dimilikki 50.1% oleh syarikat Israel, Osem Investments. Pada tahun 2000 mengumumkan untuk melabur berjuta-juta dolar di Israel dalam R & D. Pada tahun Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

Syarikat : Disney Produk : Disneyland, Euro-Disney, Jenama Disney, Kartun, Filem
Fakta : Pameran Walt Disney Millennium di Epcot Centre Florida menonjolkan Jerusalem sebagai ibu negara Israel. Kos US 8 juta untuk pameran ini dibiayai US1.8 juta oleh Israel untuk menentukan isi kandungan pameran. Ini adalah kempen Israel menggunakan Disneyland untuk menguasai Jerusalem sepenuhnya.

Syarikat : Delta Galil Industries Ltd.
Produk : Pasaraya, Pakaian dan Kasut Jenama : JC Penney , Carrefour, Nike, Reebok, Converse, Calvin Klein, Gap, Boss, Ralph Lauren, Banana Republic, Bauer, Wrangler, Dim, Old Navy Dockers, Celio, J. Crew , Caterpillar, Lou Riders, Pryca
Fakta : Syarikat kain terbesar Israel. Pengasasnya Dov Lautman adalah kenalan rapat Presiden Israel ketika itu Ehud Barak.

Syarikat : Nokia Produk : Telekomunikasi, talipon bimbit dan elektronik
Fakta : Nokia melabur begitu banyak di Israel dan memanggilnya PROJEK ISRAEL.


Syarikat : Danone Produk : Makanan, minuman dan biskut
Produk : Evian, Alpina, LU Biscuits, Tuc, Volvic, Strauss dairy, Jacob biscuits, Danone yogart, HP foods, LEA & PERRINS, Sant? Galbani, Danao, Danette
Fakta : Pada tahun 1998 Franck Riboud bagi pihak Danone menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel, Netanyahu. Anugerah tertinggi negara Israel untuk syarikat yang memperkukuhkan ekonomi Israel. Institut Danone, satu institut Penyelidikan dan Pembangunan telah di tubuhkan di Israel pada tahun1998.

Syarikat : Johnson & Johnson
Produk : Kesihatan.
Fakta : Pada tahun 1998 Roger S. Fineon bagi pihak Johnson & Johnson, menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel Netanyahu.

Syarikat : Revlon
Produk : Kosmetik
Fakta : Jutawan Ronald Perelman yang memilikki Revlon adalah seorang Zionis. Penyokong kuat Zionis Merupakan pemegang amanah Pusat Simon Wiesenthal Center yang menggunakan Holocaust untuk mendapatkan sokongan Zionisma dan Israel.

Syarikat : AOL Time Warner
Produk : Media Elektronik dan Cetak Jenama : ICQ, Warner Bros, CNN, AOL, Times magazine Fakta : AOL memperuntukkan 30% daripada portfolio keuntungan di Israel. Pada tahun 1998 AOL menerima anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

Syarikat : IBM
Fakta : Mempunyai 1700 pekerja di Israel. Satu dari 3 syarikat yang disanjung semasa Jamuan Makan Malam Liga Persahabatan Amerika-Israel Untuk Demokrasi pada 25 Jun 2001 bersama Ariel Sharon.

Syarikat : L'Oreal Jenama : Giorgio Armani, Lancome, Biotherm, Garnier, Helena Rubinstein, Donna Karan, Vichy, Cacharel, Maybelline, Redken, La roche-posay, Carson
Fakta : Setelah disaman US 1.4 juta kerana menulis surat pada Liga Arab bahawa mereka menutup kilang di Israel, mereka kemudian malbur dengan begitu banyak di Israel. Kongres Yahudi Amerika amat berpuas hati dengan Lo real dan menganggap mereka sahabat akrab.

Syarikat : Intel
Produk : Perkakasan komputer
Fakta : Intel adalah penyokong kuat Israel. Pusat pembangunan pertama di luar Amerika didirikan di Haifa pada 1974.

Syarikat : Est Lauder Jenama : Clinique, Tommy Hilfiger, DKNY, Aramis, Origins, Ko Malone, La Mer, Prescriptives, Bobbi Brown Essentials, Aveda, Jane, MAC Cosmetics, Kate Spade, Fragrances, Stila
Fakta : Pengerusinya, Ronald Lauder, pernah menjadi pengerusi Persidangan Utama Kesatuan Amerika Yahudi. Juga adalah presiden Tabung Kebangsaan Yahudi yang fungsinya ialah untuk menghalalkan pengambilan tanah rakyat Palestin oleh Israel.

Syarikat : News Corporation
Produk : 20th Century Fox, Star, SKY, New York Post, National Geographic Channel, News of the World, The Times, The Sun, Nursery World, The weekly Standard, Daily Telegraph, Harper Collins Fakta : Murdoch's New Corp. melabur dengan begitu banyak di Israel.

Syarikat : Kimberly-Clark
Produk : Huggies, Kotex, Kleenex, Scott, ANDREX products Freedom, Scottex
Fakta : Pada tahun 1998 Robert P. Van der Merwe , Pengerusi Kimberly Clark , menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel Netanyahu, kerana sumbangan mereka dalam membangunkan ekonomi Israel.

LAIN-LAIN SYARIKAT

Syarikat : Procter and Gamble
Produk : Kesihatan, sabun, syampu
Jenama : Head & Shoulders, Pert Plus, Pentain, Always, Tide, Crest, Pampers, Lux, Palmolive, Camay, Zest, Ariel, Fairy, Signal 2, close up, colgate, Monsieur Propre, Oil of Olaz, Petrol Hahn, Pringles, Sanicroix, Tampax, Tempo, Vicks, Vizir, Yes Swiffer, Ace, Action500, Bonux, Mr CleanMARS INC - Bounty, M&M's, Mars, Snickers, Twix, Uncle Ben's, Whiskas, Pedigree, Balisto, BrebbiesHASBRO - Parker, Pokemon, Star Wars, Episode I, Monopoly, Brothers, MB, Playskool, TigerGILETTE - Braun, Duracell, Gillette, Oral-B, Paper-Mate, Parker, WatermanCOLGATE PALMOLIVE - Ajax, Palmolive, Tahiti, Axion, Bingo, Fabe, Felire, La croix, Mennen, Murphy, Paic

PERLANTIKAN BARACK OBAMA

Barack Obama mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS), sekali gus mencatat sejarah sebagai presiden berkulit hitam pertama dalam sejarah AS disaksikan oleh ratusan ribu orang di bangunan Capitol di sini pukul 1.07 pagi waktu Malaysia.

‘‘Saya, Barack Hussein Obama, bersumpah bahawa saya akan melaksanakan tugas sebagai Presiden Amerika Syarikat secara jujur dan yang terbaik, melindungi, memelihara dan mempertahankan Perlembagaan Amerika Syarikat, dengan nama Tuhan,’’ kata Obama, disambut sorakan orang ramai.

Beliau melafazkan ikrar di hadapan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi, John Roberts sambil meletakkan tangan kirinya di atas Kitab Bible yang dipegang oleh isterinya, Michelle. Berada di sisi ialah dua anaknya, Sasha, 7, dan Malia, 10.

Disaksikan oleh Presiden George W. Bush, yang menempuh lapan tahun yang bergolak di White House, upacara mengangkat sumpah Obama diadakan di hadapan orang ramai yang mengibar bendera yang dianggarkan berjumlah sejuta orang di dataran Washington.

Jutaan lagi di seluruh dunia juga menonton Obama yang bapanya merupakan lelaki berkulit hitam dari Kenya dan ibu berkulit putih dari AS.

Terdahulu, Joseph R. Biden mengangkat sumpah sebagai Naib Presiden di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, John Paul Stevens sambil isterinya, Jill memegang kitab Bible dan disaksikan oleh anak-anaknya, Ashley Blazer, 28, Beau, 40, dan Hunter, 39.

Obama melangkah ke White House dengan membawa mesej harapan kepada sebuah negara yang dilanda kemelesetan ekonomi, terlibat dengan dua perang yang berlarutan dan dahagakan perubahan selepas lapan tahun di bawah pentadbiran George W. Bush.

Sejarah perhubungan kaum di Amerika menjadi tumpuan kerana secara kebetulan, cuti umum bagi menghormati pemimpin hak sivil yang mati dibunuh, Martin Luther King Jr. jatuh sehari sebelum upacara mengangkat sumpah itu.

Majlis angkat sumpah Obama menandakan peristiwa bersejarah yang suatu masa dahulu tidak dapat dibayangkan di AS, negara yang bergelut dengan isu-isu perkauman sejak penubuhannya.

Malah baru beberapa dekad lalu, dasar pengasingan kaum diamalkan di banyak negeri di selatan negara ini.

Obama mengangkat sumpah sebagai Presiden AS ke-44 di luar Capitol AS, bangunan Kongres AS yang dibina dengan bantuan hamba kulit hitam.

Beliau mengangkat sumpah atas Kitab Bible sama yang digunakan pada upacara angkat sumpah Abraham Lincoln sebagai Presiden pada 1861.

Lincoln merupakan Presiden yang bertanggungjawab mengeluarkan Perisytiharan Pembebasan bagi menamatkan dasar perhambaan kulit hitam.

Ratusan ribu rakyat Amerika yang tidak menghiraukan cuaca sejuk membanjiri ibu negara yang dikawal ketat ini untuk menyaksikan peralihan kuasa pertama sejak 2001.

Di seluruh dunia, pemilihan Obama meniupkan harapan berjuta-juta penduduk bahawa Amerika akan bersikap lebih terbuka kepada perubahan dan lebih bersedia untuk menerima pandangan negara lain.

Upacara angkat sumpah hari ini menandakan kemuncak pendakian luar biasa bagi Obama, 47, yang melangkah ke White House sebagai Presiden AS keempat paling muda.

Obama telah memarakkan harapan berjuta-juta penduduk di dalam dan luar negara yang mahu AS mengambil haluan baru.

Beliau telah berjanji untuk mengutamakan diplomasi, mencari penyelesaian global terhadap masalah perubahan iklim, menolak penyeksaan dan menutup kem tahanan tentera AS di Teluk Guantanamo.

Tinjauan sebelum upacara hari ini menunjukkan rakyat Amerika yakin Obama berada di landasan yang betul untuk beroleh kejayaan sekalipun beban yang sangat berat diletakkan pada bahunya.

BETAPA KUATNYA YAHUDI DI DUNIA

SEJAK 18 hari ini seluruh dunia meratap gara-gara kezaliman Israel. Tentera Zionis terus-menerus mengebom, mengganyang rakyat Palestin. Israel, nampaknya terlalu berkuasa.

Saya tidak 'berkuasa' lagi untuk mengulas panjang mengenai peperangan sebelah pihak itu. Tapi saya ingin berkongsi dengan pembaca sekelian, siapa sebenarnya Yahudi ini dan mengapa mereka terlalu berkuasa.

Kita harus kaji secara akademik, ilmiah untuk mengetahui siapa mereka ini.

Saya amat tertarik dengan tulisan seorang penulis bebas, yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Kajian Keselamatan (CRSS) Pakistan, Dr. Farrukh Saleem (rujuk http://www.masada2000.org/Powerful-Jews.html) mengenai soal tersebut. Jadikanlah tulisan itu sebagai tatapan dan renungan kita semua - ke mana kita dan ke mana umat Islam harus pergi selepas ini. Dan, siapa yang harus disalahkan? (Nota: Sedikit sebanyak ia juga akan menjawab surat-surat dan SMS yang dihantar untuk ruangan Forum, Utusan Malaysia yang meminta ditonjolkan apakah produk di belakangnya Yahudi).

Begini tulisan beliau:

Hanya ada 14 juta Yahudi di muka bumi ini; tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100). Namun, jika dicampur semua sekali, Yahudi lebih 100 kali berkuasa daripada orang Islam. Mengapa ini berlaku?

Siapa mereka ini?

Nabi Isa (Jesus of Nazareth) ialah Yahudi. Albert Einstein, saintis zaman moden paling terkemuka dan disebut oleh majalah Time sebagai 'Manusia Abad ini' ialah seorang Yahudi; Sigmund Freud - melalui teori id, ego dan super-ego ialah bapa psikoanalisis, juga seorang Yahudi; begitu juga Karl Marx, Paul Samuelson dan Milton Friedman.

Selain mereka banyak lagi orang Yahudi yang hasil kebijaksanaan mereka berupaya menghasilkan keperluan untuk kita semua: Benjamin Rubin memperkenalkan jarum suntikan pelalian.

Johas Salk mereka vaksin polio yang pertama. Gertrude Elion mencipta ubat melawan leukemia. Baruch Blumberg mencipta vaksin Hepatitis B. Paul Ehrlich menemukan rawatan untuk siflis. Elie Metchnikoff menang Hadiah Nobel untuk penyakit berjangkit. Bernard Katz menang Hadiah Nobel kerana kajian mengenai transmisi neuromuskular.

Andrew Schally penerima Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis). Aaron Beck menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia).

Gregory Pincus membangunkan pil perancang keluarga yang pertama. George Wald menang Nobel bagi kajian mata manusia, Standley Cohen dianugerahi Hadiah Nobel dalam kajian embriologi (kajian janin dan perkembangannya). Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.

Sejak 105 tahun, 14 juta Yahudi menang 15 dozen Hadiah Nobel, sementara tiga dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam.

Stanley Mezor mencipta mikrocip pertama. Leo Szilards membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz (kabel gentian optik); Charles Adler (lampu isyarat); Benno Strauss (besi tahan karat - stainless steel); Isador Kisee (sistem suara di pawagam); Emile Berliner (mikrofon untuk telefon) dan Charles Ginsburg (alat pita rakaman).

Saudagar jenama terkaya dunia juga dikuasai Yahudi iaitu Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rossenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, presiden universiti tersohor Yale Universiti ialah seorang Yahudi. Henry Kissinger, Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas-bekas Setiausaha Negara AS); Alan Greenspan (bekas pengerusi Rizab Persekutuan AS di bawah Reagan, Bush, Clinton dan Bush); Maxim Litvinov (bekas Menteri Luar Soviet Union); David Marshal (bekas Ketua Menteri pertama Singapura); Isaac Isaacs (bekas Gabenor Jeneral Australia); Benjamin Disraeli (negarawan dan penulis Britian); Yevgeny Primkov (bekas Perdana Menteri Rusia dan bekas jeneral KGB); Jorge Sampaio (bekas Presiden Portugal); Herb Gray (bekas Timbalan Perdana Menteri Kanada); Pierre Mendes (Perdana Menteri ke-143 Perancis); Michael Howard (bekas Setiausaha Negara British); Bruno Kreisky (bekas Canselor Austria) dan Robert Rubin (bekas Setiausaha Perbendaharaan AS).

Dalam dunia media, orang Yahudi yang terkemuka ialah Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times).

Dermawan dan penyangak mata wang, George Soros ialah Yahudi. Dia menderma AS$4 bilion untuk membantu ahli sains dan universiti serata dunia.

Walter Annenberg menderma untuk membina ratusan perpustakaan berjumlah AS$2 bilion.

Di Olimpik, Mark Spitz membolot tujuh pingat emas. Lenny Krayzelburg ialah pemegang tiga kali pingat emas Olimpik. Spitz Krayzelburg dan Boris Becker adalah Yahudi.

Tahukah anda bahawa pelakon pujaan Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya Yahudi?

Tambahan lagi, Hollywood sendiri diwujudkan oleh orang Yahudi. Antara pengarah dan penerbit, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1- 2-3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest), Douglas Fairbanks (The Thief Of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) - semuanya adalah Yahudi.

Mempengaruhi

Washington yang merupakan ibu negara Amerika Syarikat, mempunyai satu pertubuhan lobi yang amat berkuasa. Ia dikenali sebagai Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika Israel (AIPAC) yang berupaya mempengaruhi Kongres meluluskan resolusi memuji dan 'membuat apa saja' demi Israel.

Tahukah lagi bahawa William James Sidis dengan IQ 250-300 ialah manusia tercerdik. Dia ialah Yahudi.

Jadi, mengapa mereka ini terlalu berkuasa?

Jawapannya: Pendidikan, pelajaran, ilmu.

Mengapa umat Islam terlalu lemah?

Dianggarkan 1,476,233,470 Muslim di atas muka bumi Allah ini. Satu bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah dan enam juta di Amerika. Setiap lima insan manusia ialah Muslim. Setiap seorang Hindu ada dua orang Islam, setiap seorang Buddha ada dua orang Islam dan setiap seorang Yahudi ada beratus orang Islam. Mengapa orang Islam terlalu lemah?

Ini jawapannya: Terdapat 57 negara anggota OIC dan jika dicampur semua cuma ada kira-kira 500 buah universiti; atau sebuah universiti untuk setiap tiga juta orang Islam.

AS mempunyai 5,758 universiti dan India ada 8,407. Pada 2004, Shanghai Jiao Tong Universiti membuat kajian 'Kedudukan Akademik Universiti-universiti Dunia' - dan menakjubkan - tiada satu pun universiti-negara Islam yang berada di puncak 500.

Data yang dikumpul dari UNDP, tahap celik huruf di negara maju ialah hampir 90 peratus dan 15 negara itu mempunyai 100 peratus celik huruf. Negara majoriti penduduk Islam, purata kadar celik huruf ialah sekitar 40 peratus dan tiada negara yang mempunyai 100 peratus semuanya celik huruf.

Sekitar 98 peratus penduduk di negara maju menamatkan sekurang-kurang sekolah rendah, sementara hanya 50 peratus di negara majoriti Islam. Sekitar 40 peratus penduduk di negara maju memasuki universiti, sementara hanya 2 peratus di negara majoriti Islam.

Negara-negara majoriti Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap (per) sejuta penduduk. Di AS 4,000 per sejuta, Jepun 5,000 per sejuta. Di seluruh negara Arab, penyelidik sepenuh masa ialah 35,000 dan hanya 50 juruteknik per sejuta (berbanding di negara maju 1,000 juruteknik per sejuta).

Negara Islam membelanjakan 0.2 peratus daripada KDNK untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) sebaliknya, di negara maju membelanjakan 5 peratus daripada KDNKnya.

Kesimpulan: Dunia Islam kurang keupayaan untuk menghasilkan ilmu pengetahuan.

Akhbar harian yang dibaca oleh setiap 1,000 orang dan jumlah judul buku yang dibaca oleh setiap sejuta orang adalah dua angka tunjuk bagi menentukan sama ada ilmu pengetahuan disalurkan ke dalam masyarakat.

Di Pakistan, hanya ada 23 akhbar harian per 1,000 rakyat Pakistan sementara nisbah di Singapura ialah 360. Di UK, jumlah judul buku per juta orang ialah 2,000 sementara di Mesir ialah 20.

Kesimpulan: Dunia Islam gagal menyalurkan ilmu pengetahuan.

Yang menariknya, jumlah terkumpul KDNK tahunan 57 buah negara ahli OIC ialah di bawah AS$2 trilion. Amerika sahaja, menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai AS$12 trilion, China AS$8 trilion, Jepun AS$3.8 trilion dan Jerman AS$2.4 trilion.

Pengeluar minyak yang kaya, Arab Saudi, UAE, Kuwait, Qatar secara rangkuman menghasilkan barangan dan perkhidmatan (rata-rata minyak) bernilai AS$500 bilion; Sepanyol sahaja menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai lebih AS$1 trilion, Poland AS$489 bilion dan Thailand AS$545 bilion.

Jadi, mengapa orang Islam tidak berkuasa dan orang Yahudi paling berkuasa?

Jawapannya ialah: Kurangnya ilmu. Kurangnya pendidikan dan kurangnya pelajaran.

Saturday, January 17, 2009

KEBAIKAN MEMBOIKOT PRODUCT ZIONIST

Perniagaan ini beroperasi di negara
Muslim, memberi pekerjaan dan meningkatkan ekonomi. Tidakkah usaha
boikot merugikan kita sendiri?

Benar, banyak dari syarikat perniagaan yang tersenarai menjalankan
operasi atau perniagaan mereka di negara-negara Islam, justeru mereka
memberi pekerjaan kepada masyarakat Islam dan membantu ekonomi negara
Islam. Tetapi kita seharusnya belajar dari peristiwa-peristiwa
pembangunan ekonomi dunia, di mana keruntuhan sesebuah entiti
perniagaan selalunya membuka peluang kepada entiti yang lain. Kita
seharusnya mengambil situasi ini sebagai peluang untuk membina ekonomi
sendiri, bukan sebagai kehilangan punca ekonomi.

Sebagai contoh, Coca-Cola yang sekian lama mendominasi pasaran Asia
Tengah telah mengalami kemerosotan jualan sehingga 60% akibat boikot.
Kemerosotan ini telah membuka peluang kepada produk alternatif milik
perniagaan Muslim dari Iran, ZamZam Cola. ZamZam Cola sehinggakan tidak
dapat menampung permintaan bagi memenuhi kekosongan pasaran Coca-Cola.
Malahan, mereka berjaya menjual sebayak 4milion tin minuman dalam
minggu pertama, suatu yang tidak sekali-kali dijangka. Sekarang? ZamZam
Cola meluaskan perniagaan dengan membuka kilang-kilang di negara Teluk,
sekaligus memberi peluang pekerjaan yang jauh lebih menyeluruh kepada
masyarakat. Dan buat pertama kalinya sebuah negara dari Eropah, iaitu
Denmark, mula mengimpot ZamZam Cola.

Senario sama berlaku di Mesir pada tahun 2001, di mana penutupan
syarikat Sainsbury telah berjaya meningkatkan perniagaan milik tempatan
yang tidak mungkin mampu bertahan dengan dominasi pasaran
syarikat-syarikat besar dari luar.

Buat kita di Malaysia, apakah salahnya kita meninggalkan ayam
goreng McDonald’s dan seterusnya mencuba produk alternatif, contohnya
Radix Fried Chicken atau mana-mana restoran Mamak Muslim berdekatan.
Tidak rugi kita meninggalkan minuman Coca-Cola dengan memilih
alternatif produk tempatan yang diusahakan oleh orang Islam. Apakah
salahnya kita beralih daripada mengunjungi Pasaraya Tesco kepada
Pasaraya Maidin?

Apakah usaha ini akan berjaya?
Mengapa tidak? Lihat kepada salah satu syarikat yang mengalami kesan teruk akibat boikot - McDonald’s.

McDonald’s merupakan “rakan korporat utama” kepada Jewish United
Fund (JUF.) JUF menggelarkan diri mereka sebagai “bekerja untuk
mengukuh ketenteraan Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik kepada
Israel; memerhati dan sekiranya perlu, memberi respon kepada laporan
media berkenaan Israel.” Pengerusi dan Ketua Eksekutif McDonald’s
adalah Jack M Greeberg, yang juga merupakan Pengarah Kehormat
American-Israel Chamber of Commerce and Industry.

Dalam bulan Oktober 2002, McDonald’s menutup operasi mereka di Asia
Tengah kerana kerugian akibat kesan secara langsung daripada usaha
boikot. Di Jordan, 2 daripada 6 francais McDonald’s terpaksa ditutup
kerana tidak mendapat sambutan. Di Mesir, McDonald’s terpaksa menukar
jenama mereka kepada Manfoods sebagai usaha untuk mengelirukan
pelanggan. Usaha menukar jenama itu tidak berjaya, dan pihak berkuasa
Mesir terpaksa diarahkan mengawal pintu-pintu masuk ke restoran
McDonald’s akibat tindakan masyarakat yang membaling batu ke arah
restoran berkenaan. Sejumlah 175 restoran mungkin ditutup, dengan
membawa kerugian sebayak USD350juta.

Sekiranya syarikat gergasi seperti McDonald’s boleh menerima kesan
dan tekanan akibat boikot, sudah tentu syarikat-syarikat yang lebih
kecil, yang menyokong Israel, akan membuka mata dan berhati-hati dengan
usaha boikot ini.

Dalam kes memboikot Amazon.com, perniagaan yang menjual buku dan
produk berkaitan melalui internet tersebut telah menghentikan kerjasama
mereka dengan Jerusalem Post pada bulan November 2002. Jerusalem Post
telah menyumbang sebahagian daripada keuntungan hasil kerjasama dengan
Amazon.com kepada tentera Israel yang pulang dari tugasan mereka di
daerah Palestin.

Iklan-iklan Amazon.com yang berbunyi “Buy Amazon.com & Support
Israel” dipaparkan dalam hampir setiap mukasurat Jerusalem Post. Amazon
akhirnya dikatakan memberhentikan kerjasama tersebut akibat desakan
pelanggan yang prihatin.

Beberapa syarikat yang sedih dengan apa yang dilakukan oleh rejim
Israel terhadap Palestin, membuat keputusan untuk turut bersama
memboikot Israel.

Pada bulan May 2002, Texas Automotive Export, iaitu sebuah syarikat
di US yang mengekspot peralatan kereta telah memutuskan untuk tidak
meneruskan perniagaan dengan Israel.

Kejayaan dan sambutan boikot memang membimbangkan US dan Israel,
sehinggakan US mengancam untuk mengenakan denda terhadap syarikat yang
terlibat dengan boikot ini. Jabatan Perdagangan US telah mengenakan
lebih dari USD 26milion denda tidak lagi mengeluarkan lesen ekspot
kepada syarikat yang terlibat

ARAB POPULATION AROUND THE WORLD

Palestin: Jangan terlalu berharap kepada Obama

PRESIDEN Bush yang bersekongkol dengan Israel akan tamat perkhidmatannya 20 Januari ini. Tetapi umat Islam jangan terlalu mengharapkan kehadiran penggantinya, Barrack Obama sebagai Presiden baru Amerika Syarikat dapat mengubah senario keganasan dunia ini.

Obama sendiri sudah pasti terikat dengan perjanjian sulit antaranya dan pihak Yahudi kerana sesiapa sahaja yang akan dicalon dan dipilih untuk menjadi Presiden mestilah bersedia membantu Israel bukan sahaja dalam bidang ekonomi tetapi juga persenjataan. Israel juga boleh menyerang atau membunuh sesiapa sahaja di lingkungan negara-negara Arab yang berjiran dengannya tanpa sempadan.

Jika Obama ingin bertahan lama sebagai Presiden Amerika itu nanti, dan juga tidak mahu sesuatu yang tidak diingini berlaku ke atas dirinya, mahu tidak mahu syarat pihak Yahudi itu mesti dipatuhi.

Semenanjung Gaza telah pun jadi 'padang jarak padang tekukur' di mana bandar itu hampir musnah dan rakyat yang mati terbunuh sudah lebih seribu. Ribuan lagi dilaporkan tercedera, malah mungkin akan cacat anggota secara kekal selamanya.

Ini termasuk juga mereka yang terkena bom cecair kimia yang mampu membakar isi kulit seperti disimbah dengan cecair asid.

Selepas ini di manakah tempat berteduh mereka setelah tempat tinggal musnah dan mungkin ibu atau bapa serta saudara-mara yang lain sudah terkorban?

Apakah ada lagi makanan untuk mereka termasuk anak-anak yatim piatu yang masih kecil untuk meneruskan kehidupan? Bagaimanakah masa depan mereka nanti jika setiap hari dan ketika hidup dalam ketakutan kerana peluru akan menanti bila-bila masa sahaja.

Setiap rakyat Yahudi yang terbunuh atau rakyat Amerika yang dibunuh oleh pejuang Islam seperti Al-Qaeda atau pejuang Hamas akan dibalas balik dengan seratus nyawa umat Islam yang tidak langsung terlibat dengan gerakan mereka seperti kanak-kanak dan wanita.

Dendam Yahudi kepada Islam bukan sahaja kerana faktor sekeliling tetapi benci mereka kepada Islam sejak Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi Rasul terakhir daripada kalangan bangsa Arab dan bukan daripada kalangan bangsa Yahudi.

Ini adalah ketentuan Allah yang sepatutnya mereka kena akur tetapi disebabkan sifat ego dan dendam mereka, lalu mereka tolak agama yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Pada hal mereka sedia maklum dan arif pada agama Islam itu sendiri. Yahudi dengan iblis tiada bezanya mempunyai ego yang sama.

Apakah sumbangan kita dan juga seluruh umat di dunia ini untuk meringankan kesengsaraan rakyat Palestin ini? Selain tabung bantuan melalui akaun bank, setiap kakitangan awam di negara ini dicadangkan menderma RM2 sebulan, begitu juga pekerja swasta. Jika dikumpulkan tidak kurang RM5 juta dapat dihantar kepada rakyat Palestin setiap bulan sehingga Semenanjung Gaza dapat dipulihkan seperti sediakala.

Disyorkan juga anak-anak yatim Palestin diambil sebagai anak angkat ke negara ini. Rakyat Palestin yang ingin mencari perlindungan sementara diberikan permit sementara untuk menduduki negara kita serta pelajar mereka diberikan kemudahan belajar di sini jika mereka sudi.

Hospital Al-Quds dibedil




Kereta kebal rejim Zionis membedil sebuah hospital di bandar Gaza menggunakan peluru meriam mengandungi fosforus putih, menyebabkan hospital itu terbakar.

Presiden Perhimpunan Agung, PBB, Miguel d’Escoto Brockmann membidas keganasan rejim Yahudi berkata, Gaza kini terbakar dan telah dijadikan neraka dunia.

Pergerakan Hamas mencadangkan gencatan senjata selama setahun dengan Israel jika tentera rejim Zionis itu berundur dari Genting Gaza.

JEW POPULATION AROUND THE WORLD

United States 5,275,000
France 492,000
Canada 373,000
United Kingdom 297,000
Russia 228,000
Argentina 184,000
Germany 118,000
Brazil 96,000
Australia 88,831
Hungary 80,000–100,000
Ukraine 80,000
South Africa 72,000
Belarus 65,000–70,000
Mexico 40,000
Belgium 31,200
Netherlands 30,000
Italy 28,600
Ethiopia 26,196
Iran 25,000
Chile 20,700
Uruguay 18,000
Sweden 18,000
Turkey 17,800
Kazakhstan 12,000–30,000
Spain 12,000
Austria 9,000
Azerbaijan 6,800
Denmark 6,400




THE POPULATION NOT INCLUDE ISREAL

Wednesday, January 14, 2009

KAWASAN YANG DICURI


KAWASAN YANG DITAWAN (BERWARNA KUNING )REGIM ISREAL APA STATUSNYA????. KAWASAN YANG DIJANJIKAN AGAMA YAHUDI ATAU KAWASAN YANG DI CURI DARIPADA KETURUNAN PALESTINE.

PICTURE OF PROMISED LAND


PROMISED LAND ARE KINGDOM OF ISRAEL AND KINGDOM OF JUDAH. BUT THEY TOOK MORE. PALESTINIAN SHOULD FIGHT BACK.

JUDAISM RELIGION PILLAR

  1. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, is the Creator and Guide of everything that has been created; He alone has made, does make, and will make all things
  2. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, is One, and that there is no unity in any manner like His, and that He alone is our God, who was, and is, and will be.
  3. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, has no body, and that He is free from all the properties of matter, and that there can be no (physical) comparison to Him whatsoever.
  4. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, is the first and the last.
  5. I believe with perfect faith that to the Creator, Blessed be His Name, and to Him alone, it is right to pray, and that it is not right to pray to any being besides Him.
  6. I believe with perfect faith that all the words of the prophets are true.
  7. I believe with perfect faith that the prophecy of Moses our teacher, peace be upon him, was true, and that he was the chief of the prophets, both those who preceded him and those who followed him.
  8. I believe with perfect faith that the entire Torah that is now in our possession is the same that was given to Moses our teacher, peace be upon him.
  9. I believe with perfect faith that this Torah will not be exchanged, and that there will never be any other Torah from the Creator, Blessed be His Name.
  10. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, knows all the deeds of human beings and all their thoughts, as it is written, "Who fashioned the hearts of them all, Who comprehends all their actions" (PsalmS 33:15).
  11. I believe with perfect faith that the Creator, Blessed be His Name, rewards those who keep His commandments and punishes those that transgress them.
  12. I believe with perfect faith in the coming of the MESIAH; and even though he may tarry, nonetheless, I wait every day for his coming.
  13. I believe with perfect faith that there will be a revival of the dead at the time when it shall please the Creator, Blessed be His name, and His mention shall be exalted for ever and ever.
    —-Maimonides

AWAS TERHADAP MEDIA BARAT YANG BERAT SEBELAH

PETIKAN seperti itulah yang sering diulang-ulang oleh media Barat dipelopori tokoh- tokoh Yahudi Zionis yang menguasai CNN, BBC serta agensi berita antarabangsa lain.

Terdapat satu ungkapan atau teori dalam komunikasi massa yang mengatakan bahawa penipuan yang diulang-ulang dan berpanjangan akhirnya akan dipercayai sebagai kebenaran. Itulah yang dipropagandakan oleh media berpengaruh sekarang ini yang akhirnya menjadi anutan jutaan penduduk dunia sama ada Muslim ataupun tidak.

Apa yang sering disembunyikan oleh media Barat ialah fakta bahawa Israel adalah satu-satunya negara di dunia yang didirikan secara haram dan masih melakukan penjajahan. Jadi tiada istilah mempertahankan diri kerana sememangnya mereka adalah penjajah.

Sementara itu, Hamas adalah pejuang kemerdekaan dan sudah selayaknya menyerang balas kerana mempertahankan tanah air sendiri.

Tindakan ini adalah normal bagi mana-mana negara yang dijajah, jika Hamas yang mempertahankan tanah air dilabel sebagai pengganas, maka pengganaslah pejuang-pejuang kemerdekaan Melayu dahulu seperti Tok Janggut, Mat Kilau, Mat Salleh dan ramai lagi.

Harus diingat bahawa sebelum 1948, Israel tidak pernah wujud di atas muka bumi, hanya melalui rampasan tanah, penyembelihan dan penghalauan penduduk Arab Palestin secara sistematik, mereka memperoleh sedikit demi sedikit tanah yang hari ini dinamakan Israel.

Hamas pula masih merupakan entiti sah untuk memerintah Palestin kerana mereka menang pilihan raya Palestin 2005. Tapi rupanya demokrasi yang diagung-agungkan hanyalah palsu apabila dunia tidak mengiktiraf Hamas, sebaliknya mengiktiraf Fatah yang cukup terkenal dengan korupsi dan penyelewengan itu.

Agak malang apabila dunia Arab turut membisu dan hanya mampu untuk membantah tanpa melakukan apa-apa tindakan konkrit.

Pemimpin-pemimpin Arab ibarat kerbau dicucuk hidung kerana hanya menurut sahaja kehendak tuan mereka. Dalam hal ini, Venezuela telah menunjukkan contoh yang baik dengan menghalau duta Israel dan melakukan protes besar-besaran di negara itu.

Sekalung tahniah kepada media tempatan secara khusus Utusan Malaysia dan pemimpin-pemimpin Malaysia yang kelihatannya agak proaktif dalam membawa isu ini kepada masyarakat. Paparan-paparan dan liputan di media arus perdana yang komprehensif telah berjaya menjadikan isu ini sebagai isu nasional. Tahniah Malaysia.

Adapun sebagai rakyat Malaysia, banyak tindakan yang boleh kita ambil, antaranya dengan menyumbang kepada badan-badan yang bertauliah dalam isu Palestin seperti Aman Palestin, Mercy Malaysia bagi disalurkan kepada rakyat Palestin.

Selain itu, kempen-kempen kesedaran harus dipertingkatkan lagi bagi memastikan setiap rakyat Malaysia prihatin terhadap keganasan yang berlaku di Palestin

Olmert arah Bush tolak usul PBB

Pemimpin Zionis dedah perbualan telefon

BAITULMAQDIS: Tindakan Amerika Syarikat yang menyokong kezaliman Israel di Gaza semakin jelas apabila Perdana Menteri rejim Zionis itu, Ehud Olmert, mendedahkan panggilan telefon yang dibuat kepada Presiden George W Bush minggu lalu memaksa Setiausaha Negara Amerika, Condoleezza Rice, tidak menyokong usul Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai perang di Gaza, yang membuatkan beliau 'malu.'

Dalam ucapannya lewat kelmarin, Olmert berkata, beliau mendesak untuk bercakap dengan Bush dengan cuma 10 minit masa yang masih ada sebelum Majlis Keselamatan PBB mengundi Khamis lalu mengenai resolusi mendesak diadakan gencatan senjata segera yang dibantah Israel.

"Apabila kami mendapati Setiausaha Negara Amerika, atas alasan yang kami tidak memahami, mahu mengundi menyokong resolusi PBB, saya segera menelefon Presiden Bush dan mereka memberitahu saya, beliau sedang berucap di Philadelphia.

"Saya berkata, 'Saya tidak peduli. Saya mahu bercakap dengannya sekarang.

"Mereka menarik beliau dari pentas, membawanya ke satu bilik lain dan saya bercakap dengannya. Saya memberitahu beliau tidak boleh mengundi menyokong resolusi itu.

"Beliau berkata, 'Dengar sini, saya tidak tahu mengenainya, saya tidak melihatnya dan saya tidak memahaminya," kata Olmert sambil menyifatkan Bush yang akan meninggalkan pejabat pada 20 Januari ini sebagai 'rakan yang tiada tandingnya' kepada Israel.

Olmert menambah, beliau kemudian memberitahu Bush: "Saya memahaminya. Anda tidak boleh menyokong. Bush memberikan arahan kepada Rice dan beliau tidak mengundi menyokong resolusi itu � resolusi yang ditimbulkan dan dianjurkan olehnya.

"Rice malu dan tidak menyokong resolusi yang diaturnya," katanya. � Reuters

Di sebalik tembok Gaza

KETIKA Israel terus menerus melakukan jenayah kemanusiaan di Gaza, kesengsaraan dan penderitaan rakyat Palestin semakin mendapat perhatian dunia dan diikuti dengan penuh simpati oleh seluruh masyarakat antarabangsa, termasuk rakyat Malaysia.

Namun, apa yang disajikan kepada seluruh dunia tentang hakikat pencerobohan Israel di Gaza sebenarnya masih jauh daripada nyata.

Kebanyakan laporan mengenai serangan itu bersumberkan agensi berita yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) yang juga merupakan pelobi Yahudi.

Pastinya setiap laporan itu ditapis supaya tidak begitu memperlihatkan kekejaman tentera Zionis dan paling penting menyebarkan agenda bahawa pencerobohan Israel adalah tindakan mempertahankan diri daripada roket dan peluru Hamas.

Apa yang lebih mendukacitakan, wartawan dari seluruh dunia juga tidak dibenarkan untuk membuat liputan secara langsung mengenai keadaan sebenar di Gaza sebaliknya hanya berkumpul di sebuah pusat media di Kaherah, Mesir dan mendapatkan berita daripada sumber-sumber Israel.

Lokasi paling dekat yang boleh dilaporkan oleh wartawan asing ialah di perbatasan Palestin-Mesir iaitu di Rafah, itu pun diberikan ruang bersama-sama pasukan keselamatan antarabangsa yang menyalurkan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin. Keadaan yang serupa juga berlaku kepada wartawan yang berpangkalan di Baitulmaqdis, Israel, apabila tidak dibenarkan memasuki Gaza dan hanya menerima berita daripada tentera-tentera Israel.

Apa yang benar-benar terjadi di balik tembok yang memisahkan Gaza dengan Mesir dan Israel kekal misteri kepada masyarakat dunia, melainkan apa yang diperoleh menerusi laporan berita daripada kroni-kroni Israel yang melancarkan serangan.

Namun, meskipun dalam sumber berita yang terhad, ia bukanlah penghalang kepada masyarakat dunia untuk menyaksikan dan memahami kekejaman Israel menerusi pelbagai sumber berita yang melaporkannya dari sudut permasalahan yang sebenar.

Laporan dan artikel yang lebih adil dan tepat itu kebanyakannya disiarkan oleh rangkaian berita online dan dikupas oleh wartawan serta wakil organisasi keamanan antarabangsa dari seluruh dunia yang pernah bertugas di Gaza dan Tebing Barat.

Laporan dan artikel oleh kumpulan penulis ini sekurang-kurangnya dapat menimbal balas laporan yang disogokkan oleh agensi berita pro Israel dengan gambaran sebenar permasalahan di Asia Barat serta situasi terkini penduduk Gaza yang terus dibedil tentera Zionis.

International Herald Tribune yang berpangkalan di Paris misalnya, menerusi wartawannya Rashid Khalidi menulis mengenai situasi sebenar di Gaza yang mungkin tidak diketahui oleh banyak pihak.

Antaranya hakikat bahawa penduduk Gaza seramai 1.5 juta orang sebahagian besarnya tidak berasal dari Gaza sendiri, sebaliknya dari luar wilayah itu seperti Ashkelon dan Beersheba.

Mereka dipaksa berpindah ke Gaza oleh tentera Israel pada 1948 iaitu ketika terbinanya sebuah negara Israel yang tidak sah di Palestin.

Lebih lanjut, Rashid juga menjelaskan bahawa penduduk di Gaza sebenarnya sudah berada di bawah pendudukan Israel terutamanya selepas Perang Enam Hari pada 1967, meskipun negara Yahudi itu sudah memindahkan tentera dan penempatan Yahudi sejak 2005.

Israel juga masih mengawal kemasukan pergerakan keluar masuk serta eksport dan import ke Gaza selain menakluk ruang udara dan laut wilayah itu.

Sebagai kuasa penjajah, Israel di bawah Konvensyen Keempat Geneva, bertanggungjawab menjaga kebajikan penduduk awam di wilayah berkenaan.

Rashid dalam tulisannya lagi turut menyentuh mengenai sekatan ke atas Gaza oleh Israel yang disokong oleh AS dan Kesatuan Eropah (EU), semakin ketat terutamanya selepas Hamas memenangi pilihan raya pada 2006.

Sekatan itu secara perlahan-lahan menekan rakyat Gaza yang terputus sumber asas termasuk bahan api elektrik dan minyak, import dan eksport. Keadaan itu menjurus rakyat Gaza kepada krisis kemanusiaan yang terputus bekalan perubatan, sanitasi, sumber air bersih dan pengangkutan.

Berhubung gencatan senjata yang dicapai pula, Rashid menjelaskan antara intipati kesepakatan yang dicapai pada Jun lalu ialah membuka semua sekatan ke atas Gaza selain kedua-dua pihak menghentikan serangan roket.

Gencatan senjata itu menyaksikan serangan roket dari Gaza ke Israel yang berjumlah ratusan antara Mei dan Jun, berkurangan kepada hanya kira-kira 20 dalam tempoh empat bulan selepas gencatan senjata.

Bagaimanapun gencatan senjata itu berakhir apabila Israel melancarkan serangan udara dan darat besar-besaran pada awal November yang membunuh kira-kira enam orang pejuang Hamas.

Rashid juga menyimpulkan apa yang berlaku di Asia Barat ketika ini adalah satu jenayah perang apabila orang awam menjadi sasaran.

Hanya perundingan merupakan jalan terbaik dalam menyelesaikan konflik ketika ini dan ia sudah dibuktikan ketika Israel mematuhi gencatan senjata pada Jun lalu dan membuka sekatan ke atas Gaza.

Fakta-fakta yang disebutkan Rashid itu tidak banyak disentuh dalam membincangkan permasalahan di Asia Barat termasuk dalam analisis ketika Israel menyerang Palestin kini.

Penderitaan

Sementara itu, CommonDreams.org, sebuah laman sesawang berita pada 9 Januari lalu mengeluarkan satu kenyataan media mengenai serangan ke atas Gaza yang disorot daripada kaca mata beberapa individu yang sangat dekat dengan penderitaan rakyat Palestin.

Antaranya kenyataan Richard Falk, iaitu seorang Professor Emeritus dalam bidang undang-undang antarabangsa di Universiti Princeton.

Falk yang juga pemantau khas hak asasi manusia bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Gaza dan Tebing Barat antara lain membuat kenyataan yang berbunyi: ''Adalah tidak bertanggungjawab untuk mengetepikan Hamas sebagai badan antarabangsa di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan perbincangan diplomatik lain yang menjurus berkenaan dengan gencatan senjata. Ini kerana permintaan tidak bersyarat Hamas terhadap pengunduran Israel, persetujuan gencatan senjata segera dan pembukaan semua sekatan adalah berasas, patut diluluskan dan bertepatan dengan undang-undang antarabangsa.

"Dalam mencari relevan bagi melabelkan Hamas sebagai kumpulan pengganas, ia sangat tidak membantu dalam perspektif penyelesaian konflik, sebaliknya Israel yang seharusnya digelar negara pengganas,".

Kenyataan Falk itu disampaikan semasa Persidangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia PBB di Geneva pada 9 Januari lalu.

CoomonDream.org dalam kenyataan akhbar yang sama juga turut memetik kenyataan pemenang Hadiah Keamanan Nobel, Laureate Maguire yang menyaksikan sendiri kesengsaraan penduduk Gaza yang menjadi tawanan Israel sejak kira-kira dua tahun lalu.

Justeru, Maguire telah menulis surat kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon, sejajar dengan suara kebanyakan badan dan pertubuhan hak asasi di seluruh dunia supaya menghadapkan Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa selaras dengan perkara 22 PBB.

Turut dimuatkan dalam kenyataan akhbar itu ialah pengalaman aktivis dan sukarelawan, Philip Rizk yang sudah dua tahun menjalankan kerja-kerja kemanusiaan di Gaza.

Menurut Rizk, dua buah bas termasuk yang dinaiki beliau yang membawa doktor, sukarelawan dan wartawan telah dihalang memasuki Gaza dan diarah berpatah balik ke Kaherah oleh kira-kira 300 askar Mesir.

Menurut Rizk, selain bekalan ubat-ubatan dan keperluan asas lain yang gagal disalurkan kepada penduduk Gaza, wilayah itu juga terputus hubungan komunikasi dengan dunia luar.

Bagaimanapun Rizk bernasib baik apabila berjaya menghubungi seorang pakar bedah di Hospital Al-Shifaa, Gaza, Dr. Attalah Tarazi yang memberitahu kebanyakan yang cedera dan terbunuh ialah kanak-kanak dan wanita dan angka mangsa kekejaman Israel itu sebenarnya lebih tinggi daripada yang dilaporkan.

Dr. Attalah juga sempat menyebut mengenai kecederaan rakyat Gaza yang disebabkan oleh bahan kimia yang mirip kepada fosforus putih, namun beliau sendiri tidak dapat mengesahkannya.

Apa yang paling dikesalkan Rizk ialah sikap Mesir yang enggan membuka laluan bagi kemasukan bantuan ke Gaza yang memperlihatkan Mesir juga bersekongkol dengan Israel dalam menindas rakyat Palestin. Kecaman ke atas Mesir turut disuarakan oleh dua wartawan Inter Press Service New Agency, iaitu Adam Morrow dan Khaled Moussa al- Omrani.

Menerusi artikel mereka yang disiarkan secara online, Morrow dan Khaled Mousa melaporkan limpahan bantuan mula tiba di bandar Al-Aris, 40 kilometer dari perbatasan Mesir dan Gaza, namun menurut sumber tempatan, bantuan itu dihalang masuk ke wilayah yang terkepung di Gaza oleh pihak berkuasa Mesir.

Sempadan itu juga dibuka kira-kira lima hingga enam kali untuk membawa bantuan yang sangat terhad dengan hanya 1,000 tan makanan berjaya disalurkan, sedangkan penduduk Gaza memerlukan sekurang-kurangnya 1,500 tan makanan sehari untuk meneruskan kehidupan.

Sementara itu, wartawan Middle East Report , Mouin Rabbani dalam laporannya yang disiarkan secara online pada 7 Januari lalu, secara panjang lebar memperincikan mengenai konflik Asia Barat sehingga membawa kepada aksi kekejaman Israel ketika ini.

Kritikal

Mouin, yang berpangkalan di Amman, Jordan dan merupakan editor penyumbang kepada majalah analisis Asia Barat paling berpengaruh di AS itu melaporkan, serangan hari pertama Israel dilancarkan ketika kebanyakan kanak-kanak Palestin baru menghabiskan sesi persekolahan pagi dan sedang bergerak untuk pulang ke rumah.

Ketika itu menurut Mouin, kira-kira 90 pesawat Israel mensasarkan lebih 100 tan bahan letupan ke 100 sasaran di seluruh Gaza. Serangan pada hari itu sahaja membunuh seramai 225 orang rakyat Palestin dan mencederakan kira-kira 700 orang yang lain dengan lebih 200 orang dilaporkan kritikal.

Jumlah kematian dan kecederaan penduduk Palestin pada serangan hari pertama Israel itu juga lebih ramai daripada mana-mana serangan sama ada di Gaza atau Tebing Barat sejak Israel menduduki Palestin pada Jun 1967.

Dalam laporan berasingan Mouin menulis lagi bahawa 15 anggota Majlis Keselamatan PBB sepatutnya malu pada diri sendiri dan perlu bersiap sedia untuk kehilangan kredibiliti masing-masing.

Ini kerana 15 anggota terbabit masih ghairah mempersiapkan bukti-bukti terhadap program nuklear Iran sedangkan tidak mampu meluluskan resolusi terhadap Israel yang secara terang-terangan melakukan penindasan dan kezaliman ke atas penduduk Palestin.

Namun persoalan yang jauh lebih besar menurut Rabbani, adakah layak untuk Majlis Keselamatan PBB memiliki kredibiliti setelah beberapa kali gagal menjamin perdamaian dan menutup mata terhadap pelbagai ancaman yang merenggut hak-hak asasi jutaan manusia.

''Dan konflik ini (Israel-Palestin) adalah konflik yang mereka (Majlis Keselamatan PBB) ciptakan sendiri pada 1947,", demikian disimpulkan oleh Mouin dalam menyatakan kekecewaannya kepada PBB

Tuesday, January 13, 2009

company to boycott


  • L'Oreal
    Giorgio Armani, Redken 5th Avenue, Lancome Paris, Vichy, Cacharel, La Roche-Posay, Garnier, Biotherm, Helena Rubinstein, Maybelline, Ralph Lauren, Carson

  • Marks & Spencer
    M&S, St.Michaels

  • McDonald's
  • Motorola

  • Nestle
    Nescafé, Perrier, Vittel, Pure Life, Carnation, Libby's, Milkmaid, Nesquik, Maggi, Buitoni, Cross & Blackwell, KitKat, Milkybar, Quality Street, Smarties, After Eight, Aero, Polo, Lion, Felix cat food, L'Oréal

  • News Corporation
    TV: Fox, Sky, Star, Phoenix, Granada, CNBC. UK newspapers: Standard Newspaper, News of the World, The Sun, The Times. Australian Newspapers: The Telegraph , Gold Coast Bulletin, Herald Sun, Independent, Sunday Mail. US newspapers: New York Post. Publishers: Harper Collins Ragan, Zondervan, National Geographical. Nursery World, Rawkus, NDS, Mushroom Records, ChinaByte.com, Festival Records

  • Nokia
  • Revlon
    New World Entertainment, Forbes
  • Sara Lee
    Hanes, Playtex, Champion, Leggs, Douwe Egberts, Bryan, DIM, Ambi Pur, Bali, Superior Coffee, Just My Size, Kiwi, Maison Cafe, Nur die, Pilao, Lovable, Outer Banks, Wonderbra, Sanex, Pickwick, Gossard, Body Mist, Brylcreem, Aqua Velva, Radox

  • Siemens

  • Selfridges

  • Starbucks
    Seattle Coffee, Pasqua, Hear Music, Tazo

  • Timberland

SARA LEE LETTER CAMPAIGN

Sara Lee is the world's largest clothing manufacturer. It owns 30% of Israel's leading textile company Delta Galil., this opens the worlds markets to Israel, with cloths originating in Israel being sold around the world under one of the many famous Sara Lee brands (Hanes, Champion, Leggs, DIM, Bali, Lovable, Outer Banks, Wonderbra, Gossard, Playtex, Just My Size ...)

In 1998, Mr. Lucien Nessim of Sara Lee Personal Products received the Jubilee Award by the Israeli Prime Minister Netanyahu. This is the highest tribute ever awarded by the "State of Israel" in recognition of those individuals and organizations, that through their investments and trade relationships, have done the most to strengthen the Israeli economy.

We are running a letter writing campaign to pressure Sara Lee to divest from Israel. Some may say that our goal is not realistic and is unachievable. But by this campaign, at the very least Sara Lee will come to understand that their support of apartheid Israel does not go unnoticed and that they will loose the custom of ethical consumers around the world.

anime website for free download

http://www.anime-eden.com/

http://www.syok.org/

http://www.myhiburan.com/

let boycott israel product

http://www.inminds.com/boycott-israel.html

Saturday, January 10, 2009

Palestin mangsa Asia Barat

KEGANASAN berterusan Israel di sebalik suara kutukan demi kutukan kebanyakan masyarakat dunia membayangkan betapa kaum Yahudi itu tidak pernah mengambil peduli desakan antarabangsa.

Resolusi demi resolusi yang dibuat oleh pelbagai pertubuhan antarabangsa sejak 60 tahun krisis Asia Barat itu juga tidak ubah seperti hamparan kaki buat Israel serta penajanya Amerika Syarikat (AS).

Lalu pembunuhan secara terang-terangan Israel ke atas penduduk Palestin bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana Palestin akan terus bermandi darah dan Israel akan terus mempunyai alasan untuk mewajarkannya meskipun buat 1,000 tahun lagi.

Namun apa yang cukup dikesalkan ialah pendirian negara-negara Islam terutamanya di rantau Arab yang seolah dirantai meskipun gegaran bom dan tangisan serta rintihan dari bumi Palestin dapat didengari oleh telinga mereka sendiri.

Mengapa negara-negara yang berjiran dengan Palestin seperti Mesir dan Jordan terutamanya, serta negara-negara Islam lain di benua Arab begitu tega melihat nasib rakyat Palestin yang sebangsa dan seagama dengan mereka diratah oleh tangan-tangan jahat rejim Zionis?

Ramai yang melihat sikap berdiam diri negara-negara Arab itu kerana mahu melindungi kepentingan dan survival ekonomi serta kuasa masing-masing.

Apatah lagi negara-negara bersempadan dengan Palestin seperti Mesir, Jordan dan Turki mempunyai hubungan diplomatik yang rapat dengan Israel serta sudah semestinya Amerika Syarikat.

Namun sesuatu yang lebih nyata, seperti yang disorot oleh Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd. Noor, sikap yang mendasari tindakan negara-negara Arab itu merupakan satu percaturan politik di Asia Barat.

Negara-negara Arab melihat apa yang berlaku di Palestin daripada kaca mata keseimbangan kuasa mereka tidak hanya di Palestin sendiri, sebaliknya lebih jauh lagi di seluruh Asia Barat.

Hakikatnya negara-negara Arab enggan berdiri di belakang perjuangan Hamas kerana bimbang kebangkitan dasar perjuangan Hamas bakal menjatuhkan rejim-rejim Arab yang korup.

Jika sejarah penubuhan Hamas diperhalusi, bibit-bibit penubuhannya tercetus menerusi pergerakan Ikhwan Muslimin yang bermula di Mesir selepas kejatuhan Khalifah Uthmaniah pada 1922.

Pergerakan Ikhwan Muslimin itu menjadi ancaman yang menggugat kedudukan pemimpin politik sekular Mesir.

Maka bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila sejak 60 tahun lalu, pemimpin gerakan itu berhadapan dengan pelbagai ancaman seperti pembunuhan dan penyeksaan di Mesir.

Sentimen pergerakan Ikhwan Muslimin mula bertiup di kalangan rakyat Palestin apabila Israel menduduki negara itu secara tidak sah pada 1948.

Daripada pergerakan yang sederhana, pendokong Ikhwan Muslimin di Palestin berkembang dengan pantas termasuk sehingga mampu membina kemudahan awam seperti sekolah, hospital termasuk universiti di Palestin.

Bagaimanapun kebangkitan sebenar Ikhwan Muslimin di Palestin dapat disaksikan ketika tercetusnya intifada yang pertama pada 1987, apabila pergerakan ini muncul sebagai sebuah gerakan massa dengan nama Hamas.

Memandangkan ketika itu sikap dan tindak tanduk Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dan Fatah dilihat lebih tunduk kepada Israel dan AS, maka kebanyakan rakyat Palestin menggantung harapan kepada Hamas untuk meneruskan perjuangan nasional Palestin dan mempertahankan hak umat Islam di Baitulmaqdis.

Kebangkitan Hamas itu tambah Hafidzi, tidak hanya merupakan ancaman kepada Israel, sebaliknya juga menjadi ketakutan kepada rejim dan kuasa Arab.

Apatah lagi negara-negara Arab yang berjiran dengan Palestin seperti Mesir, Jordan, Arab Saudi, Syria dan negara Teluk lain mempunyai sejarah yang panjang dengan pergerakan Ikhwan Muslimin yang menjadi teras kepada Hamas.

Sokongan padu terhadap Hamas pastinya menggugat keseimbangan kuasa politik di Asia Barat sehingga berkemampuan meniup kebangkitan di kalangan penduduknya untuk menentang rejim-rejim Arab yang korup.

''Kerana itu tidak ada satu pun negara Arab yang mengadakan sistem pilihan raya demokrasi kerana mereka amat yakin sekiranya sistem demokrasi itu itu dilaksanakan, maka rejim-rejim Arab yang korup ini sudah lama ditolak oleh rakyat dan digantikan dengan pemimpin yang lebih berjiwa rakyat dan berjiwa Islam," jelas Hafidzi.

Kebangkitan

Ironinya ketika negara-negara Arab masih mengekalkan sistem monarki mutlak dalam meneruskan kekuasaan iaitu menerusi pewarisan kuasa, Israel merupakan satu-satunya negara di Asia Barat yang mengamalkan prinsip demokrasi.

Justeru, apabila Palestin mengadakan pilihan raya legislatif pada Januari 2006 yang menyaksikan Hamas dipilih sebagai parti pemerintah yang sah, kemenangan itu dinafikan tidak hanya oleh Israel tetapi juga oleh kalangan negara Arab sendiri.

Keadaan ini memperlihatkan ketakutan rejim Arab terhadap kebangkitan semangat demokrasi di kalangan rakyat Palestin yang boleh tersebar di kalangan penduduk di benua Arab yang lain.

Atas alasan itu juga jelas Hafidzi, negara-negara Arab mengambil sikap berdiam diri ke atas sekatan dan serangan terhadap Palestin kerana mahu melihat Hamas ditumbangkan dan berkubur dari landskap politik di Asia Barat keseluruhannya.

Lalu bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila serangan terbaru ke atas Palestin ketika ini juga disambut dengan kritikan ke atas Hamas oleh pemimpin negara Arab kebanyakan.

Malah Fatah sendiri menerusi Presiden Mahmoud Abbas meletakkan kesengsaraan rakyat Gaza sebagai tanggungjawab yang perlu dipikul oleh Hamas.

Tindakan Fatah itu bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana mereka sebelum ini sudah dilihat berdiri di belakang Israel bagi menghapuskan kumpulan Hamas di bumi Palestin.

Malah, Fatah juga sanggup melihat nasib rakyat sebangsa dan seagama terus ditindas kerana mahu rakyat Gaza menyalahkan Hamas di atas serangan Israel ketika ini.

Malangnya baik Israel, AS, Fatah mahupun negara-negara Arab, tersilap dalam menduga sokongan rakyat Palestin.

Sokongan rakyat Palestin terhadap Hamas semakin meningkat dan dipercayai akan terus subur biarpun selepas episod peperangan kali ini.

''Hakikatnya meskipun berpuluh-puluh bedilan peluru dan mortar tentera Israel menghujani Gaza dan membunuh ratusan nyawa rakyat Palestin, tidak ada tanda-tanda untuk rakyat Palestin berpaling tadah dan mengkhianati perjuangan bersama Hamas," ujar Hafidzi.

Namun jika aksi keganasan tentera Zionis ketika ini dipandang dari sudut realiti, sesuatu yang tidak dapat dinafikan ialah Hamas berhadapan dengan penentangan yang sangat sulit dan getir.

Apatah lagi tindak-tanduk Israel yang semakin menggila termasuk menggunakan kekuatan udara, laut dan darat membayangkan bahawa mereka sebenarnya bermaksud untuk menghapuskan Palestin secara total dalam peta dunia.

Menentang

Keadaan ini membawa kepada satu pertanyaan yang sangat besar iaitu mampukah Hamas dalam serba kekangan menentang kemaraan tentera Yahudi?

Bagi Hafidzi, kekuatan Hamas dan pejuang Islam di Palestin yang terbina sejak berpuluh-puluh tahun lalu merupakan satu rahsia yang tidak mungkin dicongak oleh Israel.

Dalam keadaan dibedil bertalu-talu sama ada dari udara dan darat, serta di sebalik keangkuhan Israel yang mendakwa mereka berjaya melumpuhkan sebahagian besar kemampuan Hamas, sekurang-kurangnya 45 bedilan roket dilancarkan ke wilayah Israel kelmarin.

Malah, buat pertama kalinya juga, roket yang dilancarkan oleh pejuang Palestin mensasar sehingga 60 kilometer ke dalam wilayah Israel, iaitu satu jarak yang tidak pernah dicapai sebelum ini.

Keadaan ini membayangkan betapa Hamas mempunyai kekuatan persenjataan yang tidak boleh dijangkakan.

Sesuatu yang pasti ujar Hafidzi, Hamas bukanlah sebuah entiti tentera sebaliknya merupakan organisasi yang mendapat sokongan seluruh masyarakat Palestin.

Justeru, kekuatan Hamas tidak wajar diukur dengan kekuatan fizikal mahupun ketenteraan dan persenjataan.

Atas pendirian yang sama juga Israel sewajarnya menghentikan serangan ke atas Palestin terutamanya di Gaza kerana tindakan itu tidak mungkin akan melemahkan sebuah organisasi massa seperti Hamas meskipun berpuluh-puluh pemimpinnya terkorban.

''Jika Israel masih berdegil dan berterusan menyerang Palestin, negara Yahudi itulah yang akan menerima bencana ketenteraan, politik dan diplomasi antarabangsa yang semakin kuat dan lantang menolak kekejaman mereka," tambah Hafidzi.

Ketika tiada tanda-tanda untuk kekejaman Zionis berakhir dalam masa terdekat, dan berpuluh-puluh lagi nyawa rakyat Palestin terus menjadi korban hari demi hari, sewajarnya rakyat Malaysia bangkit menunjukkan penentangan terhadap kejahatan Israel itu.

Aksi demonstrasi dan bantahan dalam skala mega perlu digerakkan di seluruh negara dalam menyuarakan penentangan terhadap kezaliman Israel.

Malah, suara kutukan juga perlu ditujukan kepada negara-negara Arab yang mengambil tindakan bacul dan pengecut serta terhadap AS yang menaja kejahatan Israel.

Seluruh rakyat Malaysia juga perlu berganding bahu dan bangkit menentang tindakan ganas, biadap dan kebinatangan Israel dan tidak melihat konflik itu sebagai Islam menentang Yahudi, sebaliknya pelanggaran hak asasi yang paling menjolok mata.

Malah PACE seperti yang dijelaskan oleh Hafidzi juga, berharap supaya lebih banyak dialog, seminar, ceramah dan majlis ilmu mengenai konflik sebenar di Palestin diadakan di seluruh negara bagi mematahkan propaganda dan pembohongan oleh media Barat.

Rejim Zionis ketika ini berselindung di sebalik media dengan memanipulasi hakikat dan menggambarkan mereka sebagai mangsa sedangkan merekalah penjenayah sebenar yang perlu dihapuskan.

PACE dan Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia juga tambah Hafidzi, menyeru rakyat Malaysia supaya terus memberi sokongan kepada pelbagai pihak yang sedang giat menjelaskan isu ini kepada masyarakat.

Malah pertubuhan itu juga bersedia memenuhi undangan untuk tujuan yang sama dan orang ramai boleh menghubungi talian 03-41089669 bagi sebarang pertanyaan lanjut.

Kalau boikot tidak berkesan, hantar tentera ke Gaza

PERTELINGKAHAN antara Palestin dan Israel telah berlanjutan lebih enam dekad, namun tiada resolusi dan formula dapat diguna pakai bagi membantu menyelesaikan kemelut itu.

Apatah lagi Amerika Syarikat (AS) sentiasa memberi sokongan kepada apa sahaja tindak-tanduk yang dilakukan Israel tanpa sebarang sekatan mahupun memberi amaran kepada Israel yang tidak pernah takut kepada sesiapa walaupun ia hanya merupakan sebuah penempatan kecil yang dikelilingi negara-negara Arab.

Banyak forum, dialog dan gesaan telah dilakukan oleh badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan juga Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) mengenai kedudukan Palestin namun sehingga hari ini tiada sebarang kesan atau perkembangan positif berlaku yang berpihak kepada Palestin.

Sebaliknya kerajaan di bawah rejim Zionis itu semakin mengganas. Selepas lebih 700 rakyat Palestin terkorban, akhirnya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengadakan sidang tergempar berhubung krisis kemanusiaan berpunca daripada serangan rejim Zionis Israel ke atas penduduk Palestin di Semenanjung Gaza.

Sidang tergempar itu berlangsung atas permintaan negara-negara Arab dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang mahu badan dunia itu menyatakan pendirian berhubung satu lagi tindakan di luar batas kemanusiaan oleh Israel.

Jika dunia mengutuk tindakan tentera Jerman dan pemimpinnya Hitler melakukan 'holocaust' maka sekarang pembunuhan beramai-ramai sedang berlaku di depan mata kita. Siapa mahu bersuara bangkitkan isu ini.

Dalam soal ini ketegasan bertindak amat diperlukan. Malaysia boleh bertegas manakala negara-negara Islam lain sudah pasti bukan sahaja tidak berani bersuara malah takut untuk bertindak.

Keadaan ini berlaku kerana sama ada hendak diakui atau tidak, perpaduan di kalangan negara Islam tidaklah sekukuh hubungan antara puak Yahudi dengan proksi-proksinya.

Rakyat Malaysia yang bersimpati dengan Palestin bukan sahaja mengecam tindak tanduk kejam Zionis tetapi turut mengadakan tunjuk perasaan di Kedutaan Amerika Syarikat semalam dan minggu lalu.

Tidak cukup dengan demonstrasi, bantahan terhadap sokongan AS kepada Israel diterjemahkan dengan meningkatkan seruan bagi memboikot produk negara kuasa besar itu.

Inilah cara paling mudah bagi kita orang Islam untuk merubah apa yang sedang dilakukan terhadap saudara di Palestin. Kita digesa mengenakan boikot terhadap semua produk yang ada kaitan dengan Yahudi.

Di samping itu ada juga yang menggesa orang Islam supaya menghentikan daripada menyimpan wang di dalam bank AS.

Sentimen boikot produk AS juga telah mencetuskan ketakutan di kalangan pemegang francais rangkaian makanan segera AS tempatan yang bimbang perniagaan mereka akan terjejas untuk jangka masa panjang.

Apa pun, daripada pemantauan yang dilihat, usaha memboikot barangan dan perkhidmatan AS dan Israel belum ketara. Ertinya kita belum bersungguh-sungguh untuk melakukan boikot. Malah ramai yang tidak tahu barang apa yang hendak dipulaukan.

AS adalah kuasa besar dunia dari segi ekonomi dan ketenteraan. Tidak dapat dipastikan sejauh mana kita dapat membebaskan diri daripada hubungan dagangan dengan AS. Sebab kita telah terlalu lama bergantung kepada mereka, dalam bidang ekonomi.

Sebab itu, kita bimbang usaha dan kempen boikot ke atas produk AS hanya panas buat seketika macam hangat-hangat tahi ayam.

Kita sudah ada pengalaman dalam kempen seumpama ini. Tentu kita tidak lupa terhadap penghinaan ke atas Nabi Muhammad yang dilakukan oleh salah seorang ahli Parlimen Belanda pada 2007.

Dulu heboh kita marah dan canangkan supaya memboikot produk dari Belanda. Namun akhirnya, kita sendiri keletihan dan lupa perjuangan untuk mengajar Belanda. Boikot entah ke mana, yang hairan kita kembali menyokong produk buatan Belanda.

Dalam konteks untuk mengajar AS dan Israel, tidak pasti sejauh mana usaha kita memboikot produk AS dan Israel akan bertahan.

Bagaimana rakyat Malaysia dapat membantu Palestin? Kutipan derma dan berdoa akan kesejahteraan agar rakyat Palestin diberi perlindungan oleh Allah SWT tidak memadai. Kerana ia pasti tidak akan menamatkan konflik di sana.

Sebab itu elok kita segarkan semula cadangan supaya dibentuk pasukan tentera pengaman dari negara-negara Islam. Hanya cara ini sahaja dapat meredakan pergolakan di Semenanjung Gaza. Tetapi persoalannya negara mana mahu memulakan dan merelakan tenteranya dikerah ke sana?

Patutkah Malaysia patut memulakannya?

pembunuhan ala NAZI di Palestine

PBB dedah kekejaman askar Israel mengumpulkan 110 penduduk Palestin dalam sebuah rumah, sebelum membedil rumah itu berkali-kali 24 jam kemudian, menyebabkan kira-kira 30 orang maut.

Majlis Keselamatan PBB meluluskan resolusi gencatan senjata di Genting Gaza.

Israel tidak menghiraukan resolusi PBB dan terus melancarkan operasi tentera besar-besaran dengan 50 serangan udara yang meragut 12 lagi penduduk awam Palestin.

Seorang wanita Ukraine menjadi rakyat asing pertama menjadi korban serangan Israel apabila disahkan terbunuh semalam akibat tembakan askar Zionis.

Hizbullah nafi serangan roket ke utara Israel dari sempadan Lebanon.

Satu delegasi Hamas akan berlepas ke Kaherah esok apabila Presiden Mesir, Hosni Mubarak dijadual menemui Presiden Palestin, Mahmoud Abbas untuk membincangkan cadangan gencatan senjata di Gaza.

Thursday, January 08, 2009

MIDDLE EAST PEACE: It would be better to work out a deal

I REFER to calls by some Ma-laysians to boycott American goods and to stop using the US dollar. How will this solve the problem in the Middle East ?

Have we forgotten that it was the United States that created and protected Kosovo, a Muslim-majority nation in Europe? Could any Arab country have achieved such a feat? It is time for the international community to find a solution to the sufferings of Palestinians.

Each time there is a conflict there, we hear the same cries of boycotts, resolutions, demonstrations and press releases from the United Nations and politicians.

Once the conflict ends, everyone returns to whatever he was doing and forgets about it until the next blow-up.

While our hearts cry out for the children and other victims, the Arabs and the Palestinians must ask themselves honest questions.
What is the point of provoking Israel, knowing that they do not have a ghost of a chance of defeating it? How has the recent firing of rockets, which cannot even find or reach their targets, strengthened their position?

Until and unless they can match Israel's military might, it is in the interests of their people that the Palestinian leadership negotiate the best deal that they can, given that most of the world powers are on the side of Israel.

They should then build up their economy and provide education and health facilities for their people. This next generation will be in a better position to fight for their rights.

Now the children and youth are being wasted and in war, their misfortune becomes propaganda material.

No Arab nation has come to their help since the Six-Day War in 1967 when the Arabs were humiliated in battle, and none is capable of doing so today, as a number of them rely on US financial and military help for their survival.

Neither Hamas nor Hiz-bollah can bring peace or relief to Palestinians by their firing of rockets. Lebanon was almost destroyed three years ago as a consequence of the firing of such rockets by Hizbollah.

I pray that common sense will prevail and the sufferings of the Palestinians will be brought to an end.